Gjest gomle Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Jeg er veldig plaget med matvareallergi eller -intoleranse. Jeg har vært allergisk fra jeg var ca 12 år, da begynte det med jordbær, og siden kom appelsiner, høy og gress. Da jeg var 17 fikk jeg allergisjokk pga inntak av Paralgin, og etter testing fant de ut at jeg ikke tålte stoffet Fenason, og at jeg også skulle holde meg unna acetylsalisylsyre. Jeg reagerte også fra ganske ung alder på en del parfymer og nikkel. Jeg reagerte på alle disse stoffene ved å få utslett (foruten høy og gress, som jeg fikk litt rennende og røde øyne av). Så holdt dette seg stabilt i mange år, til jeg fikk mitt tredje barn i 2000. Da begynte plutselig magen min å slå seg vrang, og jeg kunne til slutt nesten ikke spise noe. Jeg gikk da til en naturterapeut, og hun påviste en del allergier hos meg, i tillegg til reaksjon på sopp i tarmen (jeg husker ikke navnet på denne "sykdommen"). Jeg ble satt på diett uten gjær og sukker i 12 uker, og utrolig nok ble jeg frisk av denne soppen. Etter dette kunne jeg heldigvis spise gjær igjen, og det tåler jeg fremdeles. Men jeg har en lang liste over ting som jeg ikke tåler, og dette er selvsagt et problem. Heldigvis tåler jeg både egg, brød og melk, så jeg får i meg det jeg trenger av næring. Men finnes det noen form for behandling for matallergi? Er det håp om at jeg kan bli frisk igjen etterhvert? På de fleste matvarene reagerer jeg med mageproblemer, bl.a. masse luft, det gjærer nærmest i magen. Dette varer i timesvis, og er selsagt både ubehagelig og sjenerende. Av noen matvarer får jeg i tillegg kløe i huden, men det er ikke så ofte. Her er noe av det jeg kan komme på som jeg ikke tåler: svinekjøtt, tomat, alle typer frukt og det meste av grønnsaker, nøtter, mandler.. Jeg er så lei av å måtte ha med egen mat overalt, og vil så gjerne bli "frisk". Men jeg har ikke klart å finne noe som kan hjelpe meg. Må jeg bare leve med dette? Jeg er 34 år, er ellers frisk og slank, og trener jevnlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132498-finnes-det-hjelp-mot-matvareallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Kjære gomle Jeg må med en gang si at jeg er uenig i de testene som naturterapeutene bruker på matvareallergi, de er ikke reproduserbare, dvs de viser forskjellige resultater frA gang til gang også på den samme blodprøven. Så mitt råd er i utgangspunktet at du unngår den maten som du vet gir deg problemer. Jeg forstår av brevet ditt at du er pollenallergiker og reagerer på gress og kanskje også på bjørk. De som reagerer på bjørk har svært ofte kryssallergi på en rekke rå frukter og grønnsaker - de vanligste er gulrot, selleri, eple, pære, plomme, men også en rekke andre steinfrukter. Det er ikke farlig ¨å prøve seg frem og finne ut hvilke frukter/grønnsaker som tåles og hvilke ikke. Og bortsett fra selleri så tåles alle disse i kokt/bearbeidet form så her kan du altså prøve deg frem. Gressallergi gir også kryssreaksjoner, her med kornsortene, men de spiser vi jo vanligvis kokt/stekt så den allergien merkes ikke så godt. Erter og andre belgfrukter kan også kryssreagere med gress. Når det gjelder de andre tingene du nevner så er det nokså vanlig for allergikere å reagere på tomat, jordbær og appelsin. Dette er nesten aldri allergiske reaksjoner, men overfølsomhetsreaksjoner sannsynligvis som følge av frigjøring av histamin. Vanligvis kan man spise litt av disse matvarene, men ikke mye når man har slik overfølsomhet. Hva som er litt og hva som er mye må man finne ut selv ved prøving og feiling. Det er ganske mange mennesker som har en ømfindtlig tarm og får luftsmerter og gassdannelser som kan være svært ubehagelig. Som regel er ikke diett noen god behandling ved slik irritabel tarm, men heller at man tenker litt over sin livsførsel: stress, alkohol, røyk, mangel på mosjon osv. Dette kan godt hende ikke er relevant for deg, men er viktige og vanlige årsaker til irritabel tarm som faktisk er meget vanlig. Nøtter og mandler er vanlige allergener og gir ofte kraftige reaksjoner så det må du nok holde deg helt borte fra. Andre ting kan du kanskje tåle litt av og derved gjøre livet ditt som allergiker litt enklere. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132498-finnes-det-hjelp-mot-matvareallergi/#findComment-817157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.