Gå til innhold

Hva skal jeg si ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ring i alle fall og si "gratulerer"! Og så tipper jeg at resten kommer av seg selv når du først har de nybakte foreldrene på tråden. Hvor mye som blir sagt kommer vel litt an på både hvilket forhold du har til dem, hvilke typer både du og de er. Men la i alle fall ikke redselen for hva du skal si stoppe deg i å ringe!

Lykke til!

mvh

Vertigo

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64572
Del på andre sider

Gjest Minnimusa

Ring å gratuler dem!! De har jo fått en barn! Og det er stort, uansett! Vær positiv i tonen. Ikke ta på deg en "syns synd på " tone. Om de syns det er fælt så kommer de til å prate om det om de føler for det!

Jeg har selv vært i en lignende situasjon, og det er forferdelig sårt når ingen hverken ringer for å gratulere, ingen sender blomster eller kjøper barselgave. Man blir på en måte utestengt fra alle, fordi ingen vet hva de skal si eller gjøre. Men snakkebiten greier vi fint selv :o)

Lykke til, og god jul!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64575
Del på andre sider

Er det ikke bare å ringe og gratulere dem med vesleprinsen da? De er jo garantert like stolte over han om han nå har Downs syndrom eller ikke.

Så kan du jo se an hva foreldrene sier etter det. Ønsker de å snakke om det så gjør de sikkert det.

Utenom det, så syns jeg det er litt grusomt at enkelte "synes synd" på foreldre som har fått barn med Downs syndrom. Barn med Downs syndrom er en akkurat like stor gave som et barn uten Downs syndrom!

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64581
Del på andre sider

Er det ikke bare å ringe og gratulere dem med vesleprinsen da? De er jo garantert like stolte over han om han nå har Downs syndrom eller ikke.

Så kan du jo se an hva foreldrene sier etter det. Ønsker de å snakke om det så gjør de sikkert det.

Utenom det, så syns jeg det er litt grusomt at enkelte "synes synd" på foreldre som har fått barn med Downs syndrom. Barn med Downs syndrom er en akkurat like stor gave som et barn uten Downs syndrom!

Mvh,

"Barn med Downs syndrom er en akkurat like stor gave som et barn uten Downs syndrom!"

Dette er sjølvsagt eit politisk korrekt standpunkt, men reelt sett er det det aldeles feil, og det veit både du og alle andre PK-folk.

Om nokon eg kjende hadde vore uheldig eller uforsynlege nok til å få ein slik unge, ville eg vel taktfullt ha halde aldeles kjeft om emnet, men om dei hadde kunna lesa tankane mine ville dei ha sett at eg meinte kondolasjonar var på sin plass.

Om ikkje eingong dette innlegget kan forårsake ein del bråk, vil det vera grunnlag fo rå konstatere at

DOL for tida ikkje fungerer som

diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64588
Del på andre sider

"Barn med Downs syndrom er en akkurat like stor gave som et barn uten Downs syndrom!"

Dette er sjølvsagt eit politisk korrekt standpunkt, men reelt sett er det det aldeles feil, og det veit både du og alle andre PK-folk.

Om nokon eg kjende hadde vore uheldig eller uforsynlege nok til å få ein slik unge, ville eg vel taktfullt ha halde aldeles kjeft om emnet, men om dei hadde kunna lesa tankane mine ville dei ha sett at eg meinte kondolasjonar var på sin plass.

Om ikkje eingong dette innlegget kan forårsake ein del bråk, vil det vera grunnlag fo rå konstatere at

diskusjonsforum.

Men denne diskusjonen har vi hatt flere ganger før, Andor! ;-)

Og når du til og med må skrive nederst i innlegget at "hallo!! Dette håper jeg vil starte en debatt!!", så er det kanskje ikke så spennende lenger.

Alle ønsker selvsagt det beste for barnet sitt; at det er et friskt barn. Men det det var spørsmål om her, var hvordan man skulle kunne være en støtte og hjelp for de som har fått et funksjonshemmet barn, ikke om man skulle gjøre mer for å "luke bort" disse fostrene før de blir født.

Uansett standpunkt i fosterdiagnostikk-saker er man en grusom person hvis man ikke mener at man skal hjelpe og støtte de familiene som allerede har et medlem med et slikt syndrom.

Men som sagt, dette har vi diskutert før, og blir vel ikke mer enige denne gangen ? ..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64601
Del på andre sider

Annonse

Klart du skal GRATULERE ??? En liten PRINS må vite....Har selv et vennepar med en gutt som har DOWN, han er såååååå deilig så og det er slettes ikke synd på dem.....Klart alle ønsker seg et barn som ikke feiler noen ting, men ok n er det nå en gang slik at man kan ikke velge sine barn, * takk og lov *

Spør hvordan det tar dette, det værste er at vi er pokker så redde for å spørre...man KAN ikke spille * late som ingenting * for det er faktisk NOE dem har fått et barn som ikke er som ALLE andre barn han *feiler* noe og spør man hvordan det går......Enig ?

ØNSKER deg og familien LYKKE TIL med den nye prinsen :o))))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64641
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmålet ditt er svært godt, og jeg synes ikke at alle råd du har fått her er svært gode. Mange av rådene er preget av svarerens eget verdisyn og tar lite hensyn til hva foreldrene synes om dette.

Jeg synes du viser taktfullhet og omsorg for foreldrene når du stiller dette spørsmålet. Det er nemlig deres oppfatning av situasjonen som her er viktig.

Noen foreldre er glade i en slik situasjon. Andre vil se på dette som en av de største ulykker som kan ramme dem - en livsvarig straff.

Siden du ikke vet svaret på dette for dine venner, synes jeg du kan åpne samtalen på en "åpen og nøytral" måte.

Kan du begynne slik: "Hei, det er Sarah. Jeg ville bare ringe for å høre hvordan det er med dere.."?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64676
Del på andre sider

Min venninne ble ihvertfall glad for kommentaren "Han er heldig som fikk dere til foreldre". Når du hilser på babyen, har jeg hatt god erfaring med å kommentere det hvis jeg ser familielikhet. Det er hyggelig for dem å høre at barnet ligner på dem, at det ikke bare har det spesielle Down syndrom utseendet.

Jeg synes også du skal gratulere. De har jo fått et barn !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64677
Del på andre sider

diskusjonsforum.

Jeg mente det jeg skrev jeg da. Et barn med Downs syndrom er slett ikke mindre verdt enn et barn uten Downs syndrom - ergo - er en like stor gave :)

Klart det kan være et sjokk for foreldrene. Man ønsker jo så klart at barna sine skal være velskapte og få et bra liv, men det er det da slett ikke noe i veien for for folk med Downs Syndrom.

Og jeg mener at det er riktig å gratulere de som har fått den gutten. Så kan man heller spørre de etterpå hvordan det går med de, og da kanskje de sier litt mer om sine tanker rundt det hele, så kan man heller snakke om det da hvis foreldrene ønsker det :)

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64722
Del på andre sider

diskusjonsforum.

Av ren nysgjerrighet: Hva er PK-folk? *lurer fælt*

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64723
Del på andre sider

Jeg mente det jeg skrev jeg da. Et barn med Downs syndrom er slett ikke mindre verdt enn et barn uten Downs syndrom - ergo - er en like stor gave :)

Klart det kan være et sjokk for foreldrene. Man ønsker jo så klart at barna sine skal være velskapte og få et bra liv, men det er det da slett ikke noe i veien for for folk med Downs Syndrom.

Og jeg mener at det er riktig å gratulere de som har fått den gutten. Så kan man heller spørre de etterpå hvordan det går med de, og da kanskje de sier litt mer om sine tanker rundt det hele, så kan man heller snakke om det da hvis foreldrene ønsker det :)

Mvh,

Barn med Downs syndrom er sjølvsagt fyrst og fremst ei livsslang straff for foreldra. Men det må dei jo sjølve om, kunne ein kanskje seia? Problemet med dette er at straffa også råkar det kringliggjande samfunnet med stor, økonomisk tyngde. Og ingen skulle ha rett til å påføre sine medmenneske slike belastningar med vitande og vilje. Sto det til meg burde ein difor innføre obligatoriske fostervassprøver, og lovpålagt abort ved visse uynskte resultat.I løpet av nokre få tiår ville ein såleis kunne oppnå at der ikjkje var att fleire downers.Good riddance.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64742
Del på andre sider

Annonse

diskusjonsforum.

Selvfølgelig har Anki rett. Barn er en like stor gave uansett hvilke problemer som måtte komme i etterkant. Skulle det motsatte være tilfelle, så er det jo graderinger av barnets verdi det er snakk om, - og det er vi forhåpentlig enige om ikke er aktuelt.

Selvfølgelig er det alltid ønskelig at barn blir født med alle lemmer, sanser og kromosomer for den del, i rett antall og fasong. Like selvfølgelig er det naturlig å gjennomgå en sorgprosess når slikt ikke er tilfelle.

MEN det har ikke noe med at barnet er mer eller mindre velkommen eller har mer eller mindre verdi.

At det er frustrasjoner, problemer, sorg og gråt over å oppleve at ens nyfødt barn ikke er "perfekt", er like naturlig som at man elsker sitt barn ubetinget, uansett - downs eller ikke!

PS! GOD JUL! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64743
Del på andre sider

Men denne diskusjonen har vi hatt flere ganger før, Andor! ;-)

Og når du til og med må skrive nederst i innlegget at "hallo!! Dette håper jeg vil starte en debatt!!", så er det kanskje ikke så spennende lenger.

Alle ønsker selvsagt det beste for barnet sitt; at det er et friskt barn. Men det det var spørsmål om her, var hvordan man skulle kunne være en støtte og hjelp for de som har fått et funksjonshemmet barn, ikke om man skulle gjøre mer for å "luke bort" disse fostrene før de blir født.

Uansett standpunkt i fosterdiagnostikk-saker er man en grusom person hvis man ikke mener at man skal hjelpe og støtte de familiene som allerede har et medlem med et slikt syndrom.

Men som sagt, dette har vi diskutert før, og blir vel ikke mer enige denne gangen ? ..

Nei, du har rett. For deg og meg blir det som å lunke på gamal kaldgraut. Men kanskje er her nokre nye snille og naive sjeler, som treng til konfirmering:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64744
Del på andre sider

Selvfølgelig har Anki rett. Barn er en like stor gave uansett hvilke problemer som måtte komme i etterkant. Skulle det motsatte være tilfelle, så er det jo graderinger av barnets verdi det er snakk om, - og det er vi forhåpentlig enige om ikke er aktuelt.

Selvfølgelig er det alltid ønskelig at barn blir født med alle lemmer, sanser og kromosomer for den del, i rett antall og fasong. Like selvfølgelig er det naturlig å gjennomgå en sorgprosess når slikt ikke er tilfelle.

MEN det har ikke noe med at barnet er mer eller mindre velkommen eller har mer eller mindre verdi.

At det er frustrasjoner, problemer, sorg og gråt over å oppleve at ens nyfødt barn ikke er "perfekt", er like naturlig som at man elsker sitt barn ubetinget, uansett - downs eller ikke!

PS! GOD JUL! :-)

Kva eg kan finne på å meine om dette kan du utleie av merknadene mine til Anki nedanfor.

At du er PK har eg elles aldri funne grunn til å stille spørjeteikn ved, så det treng inga

yttarlegare stadfesting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64745
Del på andre sider

Barn med Downs syndrom er sjølvsagt fyrst og fremst ei livsslang straff for foreldra. Men det må dei jo sjølve om, kunne ein kanskje seia? Problemet med dette er at straffa også råkar det kringliggjande samfunnet med stor, økonomisk tyngde. Og ingen skulle ha rett til å påføre sine medmenneske slike belastningar med vitande og vilje. Sto det til meg burde ein difor innføre obligatoriske fostervassprøver, og lovpålagt abort ved visse uynskte resultat.I løpet av nokre få tiår ville ein såleis kunne oppnå at der ikjkje var att fleire downers.Good riddance.

Av og til synes jeg du er glimrende, og tilsynelatende lynende intelligent i dine innlegg.. Men andre ganger, slik som nå, lurer jeg på om du mangler elementære og grunnleggende ting som empati og sunt folkevett.

Man sier ofte at når man blir skuffet over noen, så er det fordi man har for høye forventninger til vedkommende - og det stemmer nok i forhold til deg, andor... jeg er ganske skuffet over hva du kan finne på å si, om så bare for å provosere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64748
Del på andre sider

Kva eg kan finne på å meine om dette kan du utleie av merknadene mine til Anki nedanfor.

At du er PK har eg elles aldri funne grunn til å stille spørjeteikn ved, så det treng inga

yttarlegare stadfesting.

Det virker som om det å være "politisk korrekt" er et skjeldsord her, - du må henge noe mer på det skal det ha noen virkning. Det blir liksom litt for enkelt å bare si det. (Det var du som ville ha diskusjon).

Du skriver: "Sto det til meg burde ein difor innføre obligatoriske fostervassprøver, og lovpålagt abort ved visse uynskte resultat.I løpet av nokre få tiår ville ein såleis kunne oppnå at der ikjkje var att fleire downers."

Det er jo selvfølgelig veldig økonomisk besparende på offentlige budsjetter, og veldig rasjonelt og greit. Samtidig er det for meg menneskefientlig og følelseskaldt. Det virker som en forherligelse av det perfekte som virkelig er et farlig spor å gå inn på. For dersom du ville tatt bort "downs", så er det jo også en rekke andre sykdommer og diagnoser som kan fjernes...

Hvor skulle vi stoppe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64751
Del på andre sider

Det virker som om det å være "politisk korrekt" er et skjeldsord her, - du må henge noe mer på det skal det ha noen virkning. Det blir liksom litt for enkelt å bare si det. (Det var du som ville ha diskusjon).

Du skriver: "Sto det til meg burde ein difor innføre obligatoriske fostervassprøver, og lovpålagt abort ved visse uynskte resultat.I løpet av nokre få tiår ville ein såleis kunne oppnå at der ikjkje var att fleire downers."

Det er jo selvfølgelig veldig økonomisk besparende på offentlige budsjetter, og veldig rasjonelt og greit. Samtidig er det for meg menneskefientlig og følelseskaldt. Det virker som en forherligelse av det perfekte som virkelig er et farlig spor å gå inn på. For dersom du ville tatt bort "downs", så er det jo også en rekke andre sykdommer og diagnoser som kan fjernes...

Hvor skulle vi stoppe?

Denne grautmålssnøvlende orginalen er vel ikke så mye å ta seriøst.

Selv kan han ikke fordra Norges mest politisk Ukorekte journalist G.heltskog, fordi han ikke tar opp forskjellige tema på en politisk korrekt nok måte.

Tankene hans om Down's syndrom har vi også hørt før, senest i Tyskland i perioden 1933-45.

Vi skal vel prise oss lykkelige over at de både er, og forhåpentligvis aldri mer blir, annet enn politisk ukorrekte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64754
Del på andre sider

diskusjonsforum.

Jeg har sagt det før men gjentar det gjerne for en jeg både respekterer og setter høyt......, du har et forjævlig menneskesyn og jeg håper du kommer til å brenne i helvete for det!

Her er grenser for hva man bruker for å leite fram provoseringsgrunnlag, andorius!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13252-hva-skal-jeg-si/#findComment-64755
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...