Gjest traxx Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Jeg har søkt om stønad til kjøp av bil grunnet invalidiserende angst, og saksbehandleren bekrefter at de har mottatt utfyllende opplysninger fra min spesialist(psykolog) samt allmenlege som gjør at søknaden vil behandles fort. Han sier imidlertid at de bruker en egen trygdelege som jeg skal snakke med først. Kan jeg velge å få heller samtale med en psykiater som jeg kjenner fra før? Så vidt jeg vet kan denne trygdelegen noen ganger være en allmennlege som skal gi sin uttalelse, og det ville være merkelig ved en lidelse som min. Jeg er nok litt skeptisk til objektiviteten til disse legene som har avtale med trygdekontoreren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13253-st%C3%B8nad-til-bil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Trygdelegen er vanligvis inne i bildet i slike saker som gjelder medisinske vurderinger. han er en rådgiver for trygdekontoret, og skal vurdere de medisinske opplysningene i saken opp mot folketrygdlovens krav til sykdommen (om det er godtgjort at du har en sykdom som er varig, og om denne sykdommen gjør at du trenger bil). Dette fordi saksbehandler vanligvis ikke har medisinsk kompetanse. Derfor vurderer trygdelegen de medisinske spørsmålene, mens saksbehandler vurderer jussen. Rådg.lege får selvsagt betalt av trygdeetaten for å utføre denne jobben - men det er igrunnen ikke verre enn at din saksbehandler også er ansatt og betalt av trygdeetaten for å foreta vurderinger av enkeltsaker. Når det er sagt, så har det dessverre hendt at rollene blandes sammen (hva som er medisinske spørsmål og hva som er juridiske spørsmål er ikke like lett å skille alltid), og da går det noen ganger galt.... Derfor kan du be om å få kopi av rådg.leges uttalelse når den foreligger, slik at du kan se om saken er saklig vurdert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13253-st%C3%B8nad-til-bil/#findComment-64603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest traxx Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Trygdelegen er vanligvis inne i bildet i slike saker som gjelder medisinske vurderinger. han er en rådgiver for trygdekontoret, og skal vurdere de medisinske opplysningene i saken opp mot folketrygdlovens krav til sykdommen (om det er godtgjort at du har en sykdom som er varig, og om denne sykdommen gjør at du trenger bil). Dette fordi saksbehandler vanligvis ikke har medisinsk kompetanse. Derfor vurderer trygdelegen de medisinske spørsmålene, mens saksbehandler vurderer jussen. Rådg.lege får selvsagt betalt av trygdeetaten for å utføre denne jobben - men det er igrunnen ikke verre enn at din saksbehandler også er ansatt og betalt av trygdeetaten for å foreta vurderinger av enkeltsaker. Når det er sagt, så har det dessverre hendt at rollene blandes sammen (hva som er medisinske spørsmål og hva som er juridiske spørsmål er ikke like lett å skille alltid), og da går det noen ganger galt.... Derfor kan du be om å få kopi av rådg.leges uttalelse når den foreligger, slik at du kan se om saken er saklig vurdert. Men kan jeg velge å få de medisinske vurderingene foretatt av en annen lege en trygdekontorets faste trygdelege? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13253-st%C3%B8nad-til-bil/#findComment-64643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Men kan jeg velge å få de medisinske vurderingene foretatt av en annen lege en trygdekontorets faste trygdelege? Du kan velge å betale en annen spesialist for å vurdere saken, (hvis TK ikke mener det er nødvendig så kan de velge å ikke betale hans honorar) men likevel så kommer nok TK til å be om råd fra _sin_ rådgiver i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13253-st%C3%B8nad-til-bil/#findComment-64645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.