Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper inderlig jeg kan få en pekepinn på hva som feiler meg her. Jeg er 48 år, menopause 45 år. Bruker ikke hormontabletter. (Er litt antipillebruker)

Symptomer: Verkende, hovne, stive fingerledd om morgenen. Ankler og hofter er også litt stive. Utover dagen er det litt mindre plagsomt. Hatt det ca. 1 år. Føler som jeg har vann i kroppen generelt.

Har hatt urinveisinfeksjon ca. 1/2 år (ingen smerter, bare illeluktende urin,"gammelmanns urin"). Denne har jeg fått medisin mot:Trimetoprim. Jeg tok to tabletter 22.12.03, og det forsvant, men i dag 14.01.kom symptomene igjen. Jeg har ikke hatt seksuell omgang på flere år.

Jeg er også litt gul rundt munnen, spesielt hvis jeg strammer, men også slik at folk legger merke til det.Jeg er yrkesaktiv, sitter med PC hele dagen, har en hobby der jeg bruker hendene, trimmer litt i helsestudio, sluttet å røke for 2 mnd.siden. Har ellers alltid vært svært frisk.

Ingen reumatisme i familien.

Min bestemor døde av leverkreft.

Håper på snarlig svar.

Vennlig hilsen

Bente

Fortsetter under...

Skrevet

Det første jeg tenkte da jeg leste det om hovne ømme ledd var leddgikt. Da jeg leste om det med å være gul rundt munnen tenker jeg at du bør ta deg en tur til lege. Få sjekket for sikkerhets skyld at det ikke er noe galt med leveren din. Særlig med tanke på at din bestemor døde av leverkreft.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Synes bør få tatt en legesjekk som inkluderer lever- og galleprøver, samt utelukker reumatisme og infeksjoner. Synes at årsak til bakterier i urinen bør finnes. Dersom du trenger ny antibiotika-kur bør det byttes type. Muligens har du begynnende slitasjegikt i hendene. Dette kan sees på røntgen. Ibux og liknende kan lindre, ved siden av øvelser ( fysioterapi) som øker sirkulasjon i de små fingerleddene.

Skrevet

Takk for svarene jeg har fått, men de hjelper lite.

Jeg har akkurat fått svar fra min fastlege om at alle prøver var fin. Lever-/galleprøver, stoffskifteprøver, reumatismeprøver. Det eneste som var høyt var kolesterolet, 7,8.

Hva kan det da være. Mine smerter blir nå verre for hver dag. Om morgenen er jeg helt stiv og øm i alle ledd. Fingrene er verst. Virker som jeg har mye vann i kroppen. Jeg lever sundt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...