Gå til innhold

Diagnoser og uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest sånn er det

Det der med rullestol og arbeidsliv er jo egentlig et tankekors da!

Du har jo uføretryg pga at du har hatt helseproblemer. Men det er jo utroli mange i Norge som sitter i rullestol pga to dårlige ben e.l., men med et klart hode og to friske armer, som kunne fungere perfekt i hvilken som helst kontorjobb eks. Men ALDRI (og det er helt sant) iløpet av mitt 50-årige liv har jeg sett et menneske i rullestol noen steder jeg har vært innom! Er ikke det rart? Det er jo ihvertfall ikke fordi de ikke KAN utføre en slik jobb, så da må det jo være fordi andre bir valgt isteden.

HVA skjer med folk i rullestol da, får de AUTOMATISK uføretrygd hvis ingen vil ansette dem? To ikke fungerende ben er et handikap, men er er ikke syk. Tenk hvor godt det måtte være å fungere i en jobb. Samfunnet vil ikke ta jobben med å tilrettelegge da kanskje? Rullestolramper, fjerne dørstokker, brede nok dører osv osv. Så da er det ENKLERE å gi uføretrygd, så slipper det offentlige den 'jobben'.

Folk i rullestol med to ikke fungerende bein har veldig ofte andre helseproblemer også. Det medfører ofte smerter pga belastningsskader og nervesmerter, problemer med urin og avføring, trykksår osv.

Men man får ikke automatisk uføretrygd. Først må man gjennomgå yrkesmessig attføring og så blir folk stort sett gående lenge fordi de ønsker seg jobb men blir valgt bort som du sier. Deretter får de ofte følgeskader pga sykdommen, gjerne deppa fordi de ikke får jobb og tilslutt havner de på uføretrygd.

Fortsetter under...

Gjest uten signatur

Folk i rullestol med to ikke fungerende bein har veldig ofte andre helseproblemer også. Det medfører ofte smerter pga belastningsskader og nervesmerter, problemer med urin og avføring, trykksår osv.

Men man får ikke automatisk uføretrygd. Først må man gjennomgå yrkesmessig attføring og så blir folk stort sett gående lenge fordi de ønsker seg jobb men blir valgt bort som du sier. Deretter får de ofte følgeskader pga sykdommen, gjerne deppa fordi de ikke får jobb og tilslutt havner de på uføretrygd.

Akkurat samme langdryge saksgangen som for oss uten rullestol det der jo! hehe... Er en ikke syk, så blir en syk! Selv så blir jeg tiltagende deprimert over å ikke fungere, samtidig som en kanskje ikke får uføretrygd. Jaja.

Akkurat samme langdryge saksgangen som for oss uten rullestol det der jo! hehe... Er en ikke syk, så blir en syk! Selv så blir jeg tiltagende deprimert over å ikke fungere, samtidig som en kanskje ikke får uføretrygd. Jaja.

Ja, det er akkurat slik det er. Ingen forskjell. Bortsett fra at folk med synlige funsjonsnedsettelser har større problemer enn noen andre for arbeidsgiverne tviler på at de klarer jobben.

Kan ikke forstå hvorfor folk ikke skjønner at folk i rullestol er akkurat like eller skal jeg si forskjellig som resten av befolkningen.

Her er det mye diskriminering ute å går. Verre med rullestol enn med brun hud.

Gjest sånn er det

Ja, det er ikke stor forskjell

Ja, det er akkurat slik det er. Ingen forskjell. Bortsett fra at folk med synlige funsjonsnedsettelser har større problemer enn noen andre for arbeidsgiverne tviler på at de klarer jobben.

Kan ikke forstå hvorfor folk ikke skjønner at folk i rullestol er akkurat like eller skal jeg si forskjellig som resten av befolkningen.

Her er det mye diskriminering ute å går. Verre med rullestol enn med brun hud.

Det siste har du sikkert rett i.

Jeg så for øvrig at flere land i EU pålegger bedriftene å ta inn folk med funksjonshemminger (Frankrike?). De kan kjøpe seg fra fra denne plikten mot å betale en avgift til et fond som finansierer støtte til bedrifter som faktisk gjør dette.

Så vidt jeg vet, fungerer det greit. Det vil bli mer og mer aktuelt etter som det blir vanskeligheter med finansiering av uføretrygd, og behovet for alle hender i arbeid øker.

Det siste har du sikkert rett i.

Jeg så for øvrig at flere land i EU pålegger bedriftene å ta inn folk med funksjonshemminger (Frankrike?). De kan kjøpe seg fra fra denne plikten mot å betale en avgift til et fond som finansierer støtte til bedrifter som faktisk gjør dette.

Så vidt jeg vet, fungerer det greit. Det vil bli mer og mer aktuelt etter som det blir vanskeligheter med finansiering av uføretrygd, og behovet for alle hender i arbeid øker.

Her i Norge har det vært spørsmål om staten og kommunen vil være forbilde for andre bedrifter å ta inn funksjonshemmede. MEN DE VILLE IKKE.

Men Telenor har gjort en god jobb der og hadde et eget opplegg for det.

Annonse

Her i Norge har det vært spørsmål om staten og kommunen vil være forbilde for andre bedrifter å ta inn funksjonshemmede. MEN DE VILLE IKKE.

Men Telenor har gjort en god jobb der og hadde et eget opplegg for det.

Bedrifter som er med i IA-avtalen er vel bedre i så måte? Det skal jo bidra til at flere kommer ut i jobb, og/eller at færre må ut i uføretrygd. Bedriften får støtte til visse tiltak for å beholde arb.takere i jobb, og man søker å gjøre de tilpasninger som trengs for at folk skal mestre jobben.

Gjest sørlandsgutt

jeg har ikke sagt at jeg ikke trenger det, jeg har foreløpig takket nei. Grunnen til det er at jeg vil sjekke alle andre muligheter for at jeg kanskje kan gjøre no samfunnsnyttig. selv om man sitter i rullestol og har mye smerter, er det ikke dermedd sagt at ingen har bruk for meg.... hvis du blir provosert av dette, så er det beklagelig, men innerst inne bryr det meg seriøst ikke.

Men hvis uførheten er så "synlig" at du sitter i rullestol og du fremdeles hevder at du er blitt tilbudt uføretrygd,hvorfor må du da "brette ut privatlivet" ditt.

Er selv delvis trygdet,men har da aldri følt det slik selv om jeg sannsynligvis er mindre "handicapet" enn deg.

Men hvis uførheten er så "synlig" at du sitter i rullestol og du fremdeles hevder at du er blitt tilbudt uføretrygd,hvorfor må du da "brette ut privatlivet" ditt.

Er selv delvis trygdet,men har da aldri følt det slik selv om jeg sannsynligvis er mindre "handicapet" enn deg.

Det er fordi jeg nylig har måttet ta til takke med rullestol. Har vært på rehabilitering i snart 2 år, og da det ikke viser til "særlige" resultat (som dem så fint kaller det) så fikk jeg tilslag på uføretrygd i stedet. Men uføretrygd føler jeg at blir på en måte som en endestasjon, og det skremmer vettet av meg, så jeg vil prøve andre alternativ først. Fra å ha en 12 timers arbeidsdag, og til å havne i stua hjemme........er utrolig deprimerende.( for meg ihvertfall)

Gjest uten signatur

Det er fordi jeg nylig har måttet ta til takke med rullestol. Har vært på rehabilitering i snart 2 år, og da det ikke viser til "særlige" resultat (som dem så fint kaller det) så fikk jeg tilslag på uføretrygd i stedet. Men uføretrygd føler jeg at blir på en måte som en endestasjon, og det skremmer vettet av meg, så jeg vil prøve andre alternativ først. Fra å ha en 12 timers arbeidsdag, og til å havne i stua hjemme........er utrolig deprimerende.( for meg ihvertfall)

Jeg er like deprimert jeg, her jeg sitter og venter på uføre-svar.

Men det er ikke slik at vi som er blitt 'dårlig fungerenede' kan VELGE om vi vil ha uføretrygd! Dessverre. Arbeidslivet fungerer ikke slik her i landet. Kan ikke arbeidslivet bruke oss, har vi valget mellom uføretrygd. Vil vi ikke ha det, får vi heller prøve sosialtrygd.

JEG ville helst ha jobb, OG jeg ville helst bli frisk. Det valget får INGEN i vår situasjon. Vi må bare lære oss å leve med uføretrygd og dårligere selvfølelser. Gjøre det beste ut av det!

De som får det best, er vel de som etterhvert bruker tiden på humantiært arbeide. Gjøre noe for andre. Idet tempoet en selv makter.

Men kan du ikke få yrkesmessig attføring. Rehabpenger har du kun krav på hvis det er muligheter for at du skal bli bedre men hvis du ikke blir det stopper de pengene.

Trodde alle under 46 måtte gjennom yrkesmessig attføring før de fikk uføretrygd, rullestol eller ikke :o)

Gjest sørlandsgutt

Men kan du ikke få yrkesmessig attføring. Rehabpenger har du kun krav på hvis det er muligheter for at du skal bli bedre men hvis du ikke blir det stopper de pengene.

Trodde alle under 46 måtte gjennom yrkesmessig attføring før de fikk uføretrygd, rullestol eller ikke :o)

Nei, slik er det nok ikke, jeg fikk uføre etter et halvt år med rehab, alså ingen yrkesrettet attføring for meg, jeg er kun 41.

Nei, slik er det nok ikke, jeg fikk uføre etter et halvt år med rehab, alså ingen yrkesrettet attføring for meg, jeg er kun 41.

Det er nye regler tror jeg. Jeg gikk 5 år på yrkesmessig attføring og 50 % ufør og da jeg var ferdig attført jobbet jeg i 7-8 mnd før jeg fikk innvilget 100 % uføretrygd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...