golden1 Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Har en svigermor på 80år som rett og slett er misbruker av Rosa paralgin Forte,Paracet, Paracetamol,etc. Det går 100 rosa i mnd.pluss 20-25 paracet pr.dag. Vi har tatt dette opp med hennes fastlege, men har til nå ikke fått noe gehør. I det siste har det vært ekstremt.Hun bløffer om alt for å få tak i tabletter. Nå har hun begynt å kaste etter pusten bare hun går noen få skritt på flatt gulv. Hun er rett og slett pillemisbruker. Hva gør vi?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132754-svigemors-tablettforbruk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mauren Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Huff, dette høres ikke bra ut. Fortsetter hun slik sier leveren hennes snart takk for seg. Det er stor fare for leverskade med inntak av over 10 gram paracetamol og din svigermor overstiger jo dette bare med paracetforbruket, så kommer paralgin forte i tillegg. Kanskje din svigermor burde skifte fastlege? Men, det vil hun vel kanskje ikke selv? Ser hun problemet sitt? Hva får hun paracet og paralgin forte for i utgangspunktet? Jeg mener...hva er grunnlidelsen hennes? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132754-svigemors-tablettforbruk/#findComment-817516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Det er vel ikke legens forskriving av Paralgin Forte som er problemet - men det at hun kombinerer med reseptfri paracetamol slik at maksgrensen for denne stadig overskrides. Eldre mennesker underbehandles ofte for smerter og hvis det er tilfelle så bør legen hennes finne bedre løsninger enn så store mengder paracetamol. Det er slett ikke sikkert at løsningen her ligger i mindre medikamenter - har hun et stort smerteproblem kan løsningen like gjerne ligge i mer effektiv smertebehandling. Bortsett fra å hjelpe henne med å kommunisere sine eventuelle smerter til legen, så tenker jeg at dersom hun forstår faren for å få alvorlig leverskade mm, og er mentalt kompetent, så må dere vel la henne ta ansvar for seg selv. Hun er tross alt blitt 80 år - og har vel tatt ansvar for seg selv tidligere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132754-svigemors-tablettforbruk/#findComment-817547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
golden1 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Huff, dette høres ikke bra ut. Fortsetter hun slik sier leveren hennes snart takk for seg. Det er stor fare for leverskade med inntak av over 10 gram paracetamol og din svigermor overstiger jo dette bare med paracetforbruket, så kommer paralgin forte i tillegg. Kanskje din svigermor burde skifte fastlege? Men, det vil hun vel kanskje ikke selv? Ser hun problemet sitt? Hva får hun paracet og paralgin forte for i utgangspunktet? Jeg mener...hva er grunnlidelsen hennes? Nei skifte av fastlege er ikke aktuelt.Til det har hun for god tillit til ham. Hun går til ham hver 3mnd.,men det eneste han gjør er å lytte på henne. Han tar hverken blodprøver eller urinprøve av henne. Nei,hun er ikke klar over problemet sitt. Paralgin Forte har hun fått helt fra ungdomstiden pga.migrene.Jeg mener hun har blitt avhengig av de. Nå har hun ikke migrene lenger,men skylder på alle andre smerter for å få tabletter. I det siste har hun hatt noen leggsår rundt anklene som hun nå går og skifter bandasje på 2 ganger i uken på legesenteret.Dette skal visstnok gjøre så vondt,så det har gått helt over styr med tabletter. Har prøvd å fortelle henne at dette tablettforbuket kan gjøre vondt verre,men det vil hun ikke høre på. Hun spiser mat som en "mygg",men har stor hunger etter søtsaker.Dette ser jeg når jeg kjører henne for å handle. Det siste nå er at benene hennes har hovnet opp,men hun vil ikke til legen.(det er nemlig for tidlig å spørre om nye resepter til tabletter!!) Hva gjør vi?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132754-svigemors-tablettforbruk/#findComment-819449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.