Gjest Mjaja Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Noen som har fått gjennomført en røntgen-skopi? Hvordan gjennomføres den? Er den like grundig/pålitlig som koloskopi(vet ikke om jeg har skrevet det rett). Er den ene mer sikker en den andre? Har hatt mage/tarm plager en god stund nå, legen mener det er pga kostholdet. Men en blir jo bekymret når det ikke går over, og varer så lenge. Tenkte å spør om jeg kunne få tatt røntgen-skopi (etter råd fra en av legene her på doktor online). For de som måtte lure, plagene mine er slik: Begynte med at jeg fikk forstoppelse, etter dette har det variert. Har forstoppelse av og til, men som regel er det bare meget treg mage. Varier fra treg mage til løs og blank...og av og til "luftig" (flyter i doen). Når avføringen er luftig så er den også det jeg vil kalle "på grensen til diaré". Har også vondt (varierer hvor vondt) i sidene (ikke hver dag), mest venstre, av og til høyre (eller begge). Har hatt friskt blod noen ganger, men det er etterfulgt av svie, så da er det nok bare en rift...siden det er friskt blod. Har tatt test for blod i avføring en gang, og den var negativ. Slim syns jeg selv er vanskelig å se, har sett slim ett par ganger hvor jeg ikke er usikker på at det er slim. Men den blanke avføringen gjør meg usikker. er den bare blank (er da også blanding av løs/noe fastere) eller er det slim. Legen min gir meg ikke de beste svarene, legger all "skyld" på at jeg er overvektig og mosjonerer for lite. Men disse problemene jeg har med mage/tarm gjør at jeg mister mye av viljestyrken, blir jo litt redd. Er derfor jeg vil få gjort en ordentlig undersøkelse, så får jeg i alle fall (forhåpentligvis) ro. Legen min tror ikke jeg har irritabel tarm, men har heller ikke fått meg ordentlig undersøkt, derfor jeg nå lurer på hvilken undersøkelse som er best, så jeg kan be om den. Takk til de som gidder lese dete lange innlegget, og en ekstra takk hvis dere har ett svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132907-r%C3%B8ntgen-skopi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.