Gjest Lei av smerter Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg er en kvinne på 30 år. Under mitt første svangerskap for 5 år siden, fikk jeg kjempeplager med bekkenet. Diagnosen ble bekkenløsning. Jeg gikk på krykker i 6 mnd av sv.skapet. Barnet ble født for tidling, for meg ble det forskjellen på krykker og rullestol. Etter fødselen ble bekkenet så pass bra at jeg kunne gå små strekninger uten krykker. Så ble jeg gravid igjen, under dette sv.skapet var jeg langt bedre enn under det første. Brukte ikke krykker i det hele tatt. Etter fødselen ble jeg derimot verre igjen. Nå er det snart tre år siden siste fødsel, og bekkenet krangler fortsatt. Jeg gikk til fysioterapi i over 2 år, men følte ikke at jeg hadde annen effekt enn smertelindring i behandlingsøyeblikket. Jeg er normalvektig og har normal aktivitet. Det siste året har jeg også begynt å bli stiv og vond i nakke, ankler, venstre skulder, samt tær - grunnledd og "mellomleddet"- på begge føtter. Jeg har også fått noen slags "knuter" under mellomleddene på to tær. Det kjennes som bein, og de er ømme og det er vondt når jeg prøver å strekke ut tærne med fingrene. Det ble tatt rtg av bekkenet etter fødsel nr 2, og bildenen viste degenerative forandringer i ileosacralledd (skriver nå det som står i brevet fra legen). Jeg har også noe forhøyet nivå av urinsyre, ble målt til 381 (tror referanseverdien er max 350). Hva kan dette være? Er så lei av å verke og ha smerter! Står på Allopur og Orudis nå, men har ikke merket noe endring. Det er RA i familien, men jeg er ikke hoven eller rød i de vonde leddene, selv om de er stivere enn normalt. Fastlegen min gjør ikke noe mer, er det noen prøver el. annet jeg bør ta - og hva kan diagnosen være her? På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132947-revmatisk-sykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Hm. Har du vært hos revmatolog? Hvis ikke, så be om henvisning fra fastlegen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132947-revmatisk-sykdom/#findComment-818629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Synes det er rimelig at du får grundig utredning med tanke på reumatiske lidelser; særlig for å utelukke raumatoid artritt og Bechterew. Sistnenvte kan gi plager, synlig på røntgen, i ileosacral-leddene. "Knuter" i senene kan tyde på at det er noe "mer" enn vanlig slitasje i leddene. Muligens kan du ha en kombinasjon av sykdommer i muskel- skjelettsystemet. I ditt tilfelle kunne det vært nyttig med en henvisning til reumatolog. Dersom du skal ha fysioterpi, bør du henvises til fysiotarpeut som behersker teknikker som er stabiliserende øvelser i såkalt "slyngeapparat". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132947-revmatisk-sykdom/#findComment-823115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.