Gå til innhold

hvorfor er jeg trøtt store deler av dagen?

Anbefalte innlegg

Gjest måne27

Jeg er trøtt store deler av dagen. Og lurer på hva det er jeg gjør galt. Jeg sover mellom 6 og7 timer hver natt.

Jeg har slått opp i ulike legebøker men det er lite stoff å finne om dette temaet.

jeg blir utrolig glad hvis noen har noen gode tips foruten å oppsøke fastlegen.

Fortsetter under...

Siden vi trenger ca åtte timer søvn hver natt, så foreslår jeg at du sover en time lenger jeg! Eller altså, legger deg en time før!

Ellers kan det jo hende du har litt lavt jernnivå eller slikt, om du er svimmel og slapp i tillegg.

Eller så kan du begynne å spise omega3, det hjelper mot alt mulig! Pluss litt vitaminer kanskje?

Kosthold kan også ha noe å si. Får du i deg for mye sukker? Mindre sukker, og fett kan gjøre deg mye sprekere og våknere. Kutt ut brus, sjokolade, smør, potetgull, vann isteden for kaffe og te. så skal du se du blir våken og opplagt.

Gjest slumresnork

Det er mye som kan forårsake tretthet. Her er det bare å oppsøke legen og få tatt blodprøver, sjekke at du har alt du trenger av vitaminer og mineraler etc. Godt mulig at 6-7 timer er litt i minste laget for deg. Tenk også over om du har andre plager/symptomer. Tretthet kan skyldes alt fra depresjoner, stress og jernmangel til narkolepsi, kreft og lavt stoffskifte. Og mye, mye mer. Det var ikke meningen å skremme deg, men du blir nok nødt for å la legene hjelpe deg å finne ut av dette.

fuji1365380447

Jeg har ganske stort søvnbehov om vinteren, og hvis jeg ikke sover 8-9 timer, så er jeg utrolig trøtt om vinteren.

Jeg har hatt gode resultater med å kjøpe meg en dagslyslampe, som stopper seratoninproduksjonen (hormonet som gjør oss trøtte).

Kizza1365380506

Dersom du ikke har andre symptomer ville jeg ha tatt blodprøve for å sjekke B-12 og folin verdiene. Du burde også få sjekket jernverdiene dine. Alt dette forårsaker tretthet.

Dersom det er stoffskifte så har du andre symptomer utenom. Men det koster jo ikke mer å få sjekket det samtidig.

God bedring.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...