Gå til innhold

Detrusor parese og paruresis- double trouble.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 32-årig kvinne som ønsker å vite om særlig alternativ medisin kan hjelpe på mine plager.

Jeg har nedsatt blærefunksjon i en grad,men får dessverre ikke til urodynamisk test som ville vist klarere funksjonen.

Urologen i Trondheim har foreslått kateter fordi man antar en grad av detrusor parese. Jeg må ofte på do,en del med svie/etse og urge før får tisset. En del ganger virker det som om jeg må gå litt etc.før urinen løsner. Er mest redd for og få urinstans,men urge og svie bekymrer også.

Ble operert i 98 på mistanke om at åpning mellom blære og navle ikke ble helt lukket e.fødsel( ?)-men inngrepet

har ikke endret vannlatningen særlig tror jeg.

Jeg lurer spesielt på om noe naturmedisin kunne styrke blæren/dens funksjon ,også som alternativ til kateter ,som jeg ikke klarer å bruke.

Jeg har allerede prøvd noen omganger med akupunktur i løpet av disse årene,samt noe hos homøpat. Jeg har også prøvd meg en runde med middelet Poltit -men foreløpig uten merkbare endringer.

Jeg har behov for og finne noe som kan virke gunstig på blæren.

Slik sett lurer jeg også på hvorvidt rødvin,kaffe,og grønn te er u/gunstig her, og,om det er ok å gjøre mye yoga,hvis det er fare for rest-urin.

Jeg henvender meg til dere fordi jeg er bekymret ,og har ikke kommet videre med problemene her i Trondheim.

Må også kort her nevne paruresis .

Jeg får ikke til å late vannet når det er folk i nærheten etc. Fant på nettet at dette har en diagnose. Men,har ikke vært borti psykologer ennå som jobber med dette problemet. Har dere noen tips her også ??

Jeg er ekstremt glad for tilbakemelding på det som lar seg gjøre her.

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det er mange spørsmål i ditt innlegg og jeg skal prøve å svare så kronologisk som mulig... Mange alternative behandlingsformer har tradisjonelt blitt brukt mot blæreproblemer. Akupunktur er en av disse som blant annet har vist effekt mot svie og hyppig vannlating ved gjentatte infeksjoner i følge en studie fra Universitetet i Bergen. Kaffe virker ganske sterkt vanndrivende og kan øke urinmengden og trangen til å urinere. Poltit er et pollenekstrakt mest beregnet for menn, men i følge folkemedisinsk tradisjon brukes dvergpalme for begge kjønn mot vannlatingsproblemer. Av andre behandlingsformer som behandler blæreproblemer kan nevnes osteopati som arbeider med bindevevet i bekkenområdet. Yoga er neppe skadelig med dine plager. Når det gjelder paruresis regner jeg med at de fleste psykologer kan hjelpe ved denne tilstanden.

Det er mange spørsmål i ditt innlegg og jeg skal prøve å svare så kronologisk som mulig... Mange alternative behandlingsformer har tradisjonelt blitt brukt mot blæreproblemer. Akupunktur er en av disse som blant annet har vist effekt mot svie og hyppig vannlating ved gjentatte infeksjoner i følge en studie fra Universitetet i Bergen. Kaffe virker ganske sterkt vanndrivende og kan øke urinmengden og trangen til å urinere. Poltit er et pollenekstrakt mest beregnet for menn, men i følge folkemedisinsk tradisjon brukes dvergpalme for begge kjønn mot vannlatingsproblemer. Av andre behandlingsformer som behandler blæreproblemer kan nevnes osteopati som arbeider med bindevevet i bekkenområdet. Yoga er neppe skadelig med dine plager. Når det gjelder paruresis regner jeg med at de fleste psykologer kan hjelpe ved denne tilstanden.

Synes du ikke det ville vært riktig å fjerne kvinnens fulle navn under dette private innelgget??

Jeg vil anta at det ikke var meningen at hun ønsker å bli identifisert med navn da hun også bruker ett nick!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...