Gå til innhold

Andre innfallsvinkler i terapien?


Gjest spørsmålstegner

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmålstegner

Ville en behandler godta andre innfallsvinkler i terapien, for eksempel:

-Bli med utenfor på en benk hvis jeg får klaus i terapirommet så lenge det skjer innenfor tiden

-Kunne ta i mot notater fra mine reaksjoner og tanker etter sist time, som vi kan snakke om i den neste.

-At jeg fører en systematisk loggbok som behandleren kan følge opp, og eventuelt gi kommentarer til, skriftlig, om forandringer og min utvikling.

-Som kan godta at jeg stiller spørsmål en hel time, i stedet for behandleren.

-Hvis det skulle bli vanskelig for meg å møte opp i timer, heller vil kunne kommunisere via brev eller e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uten signatur

Jeg har etterlyst slikt selv, men ingen av de tre jeg har vært borti har vært så 'moderne'. Det kommer nok etterhvert som en ny generasjon blir utdannet. Får vi håpe.

Behandlere er enten utrolig gammeldagse, eller veldig redde for å prøve nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste oppegående behandlere ser det som et friskt og positivt at pasienten foreslår og tar initiativ til nye måter å gjennomføre terapien på.

Jeg syns du kan foreslå noe av dette om du tror det kan være til hjelp for deg!

Dessverre er det noen hindre enda når det gjelder datasikkerhet som gjør at terapi pr e-mail ikke gjennomføres i særlig grad. Men du kan jo fortsatt skrive! Behandleren kan skrive svar til deg til timen etter eller dere kan diskutere det du har skrevet! :)

Mange muligheter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alt dette burde la seg ordne uten at det byr på problemer.

Noe reservasjon til det siste punktet. En del terapeuter er enda ikke helt fortrolig med mail, enten fordi de er gammeldagse eller overforsiktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette burde la seg ordne uten at det byr på problemer.

Noe reservasjon til det siste punktet. En del terapeuter er enda ikke helt fortrolig med mail, enten fordi de er gammeldagse eller overforsiktige.

Er sikkerheten god nok?

Kan man trygt skrive mail til sin behandler om de personligste ting uten at andre har muligheten til å se det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er sikkerheten god nok?

Kan man trygt skrive mail til sin behandler om de personligste ting uten at andre har muligheten til å se det?

Dette er min personlige fortolkning:

Det er pasienten som "eier" taushetsplikten/retten. Pasienten får selv bestemme om en synes mail er sikkert nok. Legen plikter å gjøre pasienten oppmerksom på dette, så får pasienten bestemme om en aksepterer sikkerhetsnivået eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min personlige fortolkning:

Det er pasienten som "eier" taushetsplikten/retten. Pasienten får selv bestemme om en synes mail er sikkert nok. Legen plikter å gjøre pasienten oppmerksom på dette, så får pasienten bestemme om en aksepterer sikkerhetsnivået eller ikke.

Men hvor mange leger/psykologer kan egentlig uttale seg om sikkerhetsnivået til e-post protokoller?

Vanlige e-post-protokoller er ikke sikre, og e-post kan derfor potensielt "snappes opp" og/eller endres av uvedkommende. Det knytter seg også problemer til autentisering av sender.

Datatilsynets retningslinjer tilsier bl.a. at e-post mellom behandler og pasient skal krypteres (vha. f.eks. PGP eller S/MIME).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkerheten god nok?

Kan man trygt skrive mail til sin behandler om de personligste ting uten at andre har muligheten til å se det?

De som har serverdriftsansvar der emailen må gå igjennom, kan lese emailen. Man kan ha innsynsrett hvis det er av driftsadminstrielle grunner, men har da taushetsplikt om innholdet i emailen. Jfr. datatilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkerheten god nok?

Kan man trygt skrive mail til sin behandler om de personligste ting uten at andre har muligheten til å se det?

Du kan skrive meldingen i et dokument, deretter kan du pakke det med winzip, der du passordbeskytter dokumentet.

Send den pakkede filen som vedlegg i en email.

Gi behandler passordet pr. telefon eller på annen måte enn email.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trultete trulte

Det er ingenting i veien for kommunikasjon mellom pasient og behandler via email, dersom de to partene for eksempel blir enig om et passord som skal brukes, og passordbeskytter dokumenter som sendes via mail. Bli enig om et passord som kan brukes hver gang. Lettvint, og sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

Hvis du er usikker på sikkerheten ved e-post, kan du sjekke om du og terapeut har fax eller datafax på PCen, evt kjøpe (laste ned?)slik programvare.

Fax er like sikkert som en telefonsamtale - hvis den ikke tappes der og da, er det ingen spor etter den etterpå. E-posten derimot lagres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...