Gå til innhold

Skjønner ingenting av systemet...

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur

Hvis jeg søker om rehab.penger (etter å ha vært sykemeldt mer eller mindre et års tid) for å gå på en skole som koster penger, hva skal jeg leve av? Eller blir det yrkesretta attføring?

Går det an å overleve på rehab.penger når man har 3500 i husleie, +matutgifter + reiseutgifter + skolepenger + diverse andre ting, trening m.m.??

Går altså til behandling med utsikt til bedring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133373-skj%C3%B8nner-ingenting-av-systemet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du

Rehabpenger (medisinsk attføring) gis dersom man er under behandling. Hvis du skal gå på skole får du evt yrkesmessig attføring (utdanningen må godkjennes). Denne er lavere enn sykepengene. Men du kan få dekket noe reise- og skoleutgifter. Videre kan du søke bostøtte. Som siste instans kan du søke sosialhjelp.

Lykke til med utdanningen

Hilsen sosionom

Gjest uten signatur

Hei du

Rehabpenger (medisinsk attføring) gis dersom man er under behandling. Hvis du skal gå på skole får du evt yrkesmessig attføring (utdanningen må godkjennes). Denne er lavere enn sykepengene. Men du kan få dekket noe reise- og skoleutgifter. Videre kan du søke bostøtte. Som siste instans kan du søke sosialhjelp.

Lykke til med utdanningen

Hilsen sosionom

Tusen takk for svar!! Vet du til hvem jeg skal søke om reise, skole og boutgifter? Er det også trygdekontoret?

Og hvor lang tid i forveien skal jeg søke?

Tusen takk for svar!! Vet du til hvem jeg skal søke om reise, skole og boutgifter? Er det også trygdekontoret?

Jeg ville begynt nå.

(Ting kan ta lengre tid enn man tror)

Parallelt med dette søk på den skolen du vil gå på.

Når trygdeetaten finner at du oppfyller de medisinske kravene sendes saken videre til aetat, som skal finne ut om de godkjenner utdannelsen som attføringstiltak.

Deretter går alle dine hendvendelser til aetat. Meldekort, skolepenger, bokpenger etc etc.

Ikke glem at du kan få støtte fra lånekassen dersom utdanningen din er godkjent for dette! Hvor mye som blir stipend og hvor mye som blir lån avhenger av hvor mye du får i attføring.

Jeg overlever fullstendig problemfritt på attføringspengene jeg får, har tilsammen en god del mer enn mine lånekasse-støttede medstudenter.

Jeg har laveste sats attføring.

Du søker trygdekontoret om skole og reisepenger, men dette gjør du etter at du har fått innvilget attføring + skoleplass. Bostøtte kan du søke på sosialkontoret evt dersom det finnes et servicesenter i din kommune. Dette søker du etter at attføringen er vedtatt fra trygdekontoret.

Hilsen Ingrid

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...