Gå til innhold

Smittefare fra reisende

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et nært familiemedlem som reiser en del til India og er der i lengre perioder, opp til 1 måned av gangen. Så vidt jeg vet har vedkommende valgt å ikke vaksinere seg i forbindelse med disse reisene. Det som bekymrer meg i denne sammenheng er eventuell smittefare/hvilke sykdommer denne personen kan bære med seg fra dette området, uten at vedkommende selv har fått utslag av sykdommen. Jeg har barn og det er først og fremst evnetuell overføring av sykdom til disse som gjør meg bekymret. Jeg har pålagt vedkommende en viss "karantenetid" i forhold til møte med oss etter disse reisene, men kunne godt enke meg å vite litt mer om dette fra dere i doktoronline.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133536-smittefare-fra-reisende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Sålenge personen selv ikke er syk er det svært lite smittefare. Uvannlige tarmbakterier er det man eventuelt kan tenke på; 2-3 dagers karenstid og god håndhygiene burde være tilstrekkelig. Dersom personen har feber og uklare plager kan dere selvsagt unngå kontakt inntil avklaring. Om du ønsker mer detaljetre svar kan du henvende deg til Dr. Degree her i doktoronline.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...