Gå til innhold

12 ÅR GAMMEL GUTT MED UTSLETT

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 12 år. I går fikk han veldig mye utslett som likner på elveblest.Han ble rød og flammet over hele kroppen både i ansiktet og helt ned til tærne. Store flammede flekker. Gav han en sjøsyketablett for kløen, og smurte ham med aloevera krem. I dag gjentok denne allergien seg på samme måte. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133598-12-%C3%A5r-gammel-gutt-med-utslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Det kan jo veldig mulig at det er elveblest. Det kan en jo få om det er veldig kaldt eller dersom man har spist noe man ikke tåler, reaksjon på medisin osv.

Men om han fikk det "på nytt" idag kan det være noe han reagerer på i sengetøyet eller klærene. Har du begynt med nytt vaskepulver, skyllemiddel el.l.?

Mvh

Det kan jo veldig mulig at det er elveblest. Det kan en jo få om det er veldig kaldt eller dersom man har spist noe man ikke tåler, reaksjon på medisin osv.

Men om han fikk det "på nytt" idag kan det være noe han reagerer på i sengetøyet eller klærene. Har du begynt med nytt vaskepulver, skyllemiddel el.l.?

Mvh

Det har vært veldig kaldt ute.

Han har vært syk en uke med feber og hodepine, og har i den anledning tatt Ibux tabletter for feberen. Men det var for 3 dager siden.Trodde at reaksjonen skulle ha kommet før hvis det var tablettene?

Har ikke skiftet vaskepulver eller skyllemiddel.

Kizza1365380506

Det har vært veldig kaldt ute.

Han har vært syk en uke med feber og hodepine, og har i den anledning tatt Ibux tabletter for feberen. Men det var for 3 dager siden.Trodde at reaksjonen skulle ha kommet før hvis det var tablettene?

Har ikke skiftet vaskepulver eller skyllemiddel.

Det er helt vanlig at elveblest etter tabletter kommer etter to-tre dager. Da jeg fikk min datter fikk jeg urinveisinfeksjon. Etter sulfakuren fikk jeg elveblest ganske nøyaktig tre dager etter. Det varte en drøy uke. Og klødde noe inn i h....

Samt at jeg fikk det etter å ha gått fakkeltog i -10 grader en vinter. Da kom det ganske umiddelbart etter at vi var kommet hjem og forsvant like fort.

Du kan få tabletter mot kløen av legen.

Mvh

Det er helt vanlig at elveblest etter tabletter kommer etter to-tre dager. Da jeg fikk min datter fikk jeg urinveisinfeksjon. Etter sulfakuren fikk jeg elveblest ganske nøyaktig tre dager etter. Det varte en drøy uke. Og klødde noe inn i h....

Samt at jeg fikk det etter å ha gått fakkeltog i -10 grader en vinter. Da kom det ganske umiddelbart etter at vi var kommet hjem og forsvant like fort.

Du kan få tabletter mot kløen av legen.

Mvh

Takk for svaret.

Var ikke klar over at allergiske reaksjoner kunne komme etter flere dager. Skal sjekke med legen for å se om han kan finne ut hva han er allergisk mot. Greit å kunne ha noe mot kløen hvis det skulle oppstå igjen.

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Elveblest eller urticaria likner det som skjer når vi er i kontakt med brennesle. Utslettet er ofte rødflammet, vablete og kan klø ganske intenst.

Årsaken kan være at vi får i oss ett eller annet vi reagerer på. Er vi f. eks. allergisk mot nøtter, vi spiser noen nøttebiter og etter kort tid får vi kløende utslett. Men det som kanskje idag er vanligst, er at vi reagerer på medisiner, alt fra hostesaft til penicillin-liknende substanser. I forbindelse med enkelte virusinfeksjoner, kan det også opptre elveblest. Antihistamin som du også finner i sjøsykemidler, demper ned slike reaksjoner, så la han få dette noen dager. Hvis så utslettet fortsatt dukker opp, ta kontakt med legen for en nærmere undersøkelse.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...