Gå til innhold

Torsdag. Dum i hodet.


cathlin

Anbefalte innlegg

Jeg vet om alle mulige ting som er lure å gjøre: spise sunt, gå tur, lese bok, varm dusj, tran, lese om hjelp til selvhjelp, "vi klarer oss så fint på tross av blablabla..", drikk en kopp urtete, tenk positivt, skrive dagbok, stå opp tidlig, smil til verden så smiler den igjen, ta en pille, drikk vann, spis en banan, skrive et brev, meditere, høre på musikk, trene, snakke, prøve å tenke klart, akseptere, puste, fokusere på terapien, lytte til jorden, være snill (prøver og feiler), se på nyhetene, spise tomat. kildesortere søppel, kle meg ordentlig, møte opp til avtalt tid, lese om andre som har det vondt og mye verre, skrive på speilet "ikke gi opp, du klarer det", tenke på gatebarna i Brasil, gi penger til en narkoman, ikke snike på bussen, rydde, lage et bilde, ta i mot råd, spise grovt brød, vaske opp, prøve å være sosial.

Så hvorfor føler jeg meg så ekkel og dårlig og ufyselig og dum i hodet og kvalm og vanskelig og fortvilet og tror-ikke-jeg-klarer-mer, legge-seg-ned-og-dø da?

Jeg vet at det finnes en helt naturlig forklaring, men det hjelper ikke å skjønne det. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke hjelper å skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et av cluene i livet er å akseptere de dårlige dagene også.

Hvis du har mulighet, ja, så legg deg under dyna - med god samvittighet.

Forøvrig må jeg si at jeg har lest noen av innleggene dine her på dol, og du virker for å være en veldig oppegående dame :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av cluene i livet er å akseptere de dårlige dagene også.

Hvis du har mulighet, ja, så legg deg under dyna - med god samvittighet.

Forøvrig må jeg si at jeg har lest noen av innleggene dine her på dol, og du virker for å være en veldig oppegående dame :)

Takk. Det var veldig hyggelig sagt av deg! Takk for sist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er litt av gåten: Det hjelper ikke å vite hvorfor, hjernen har allerede blitt flink til å sykle... Alt går automatisk for seg med negative tanker og vonde følelser. Vanskelig å bryte ut av den sirkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å høre hva din gamle tante eval mener om denne lista, så er det flere ting på den som jeg er imot. Og etpar veldig viktige ting som mangler.

Hvis du er interessert i hva det er, gidder du å gjette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle prøve å gjøre noe du har virkelig lyst til istedenfor alt som er "lurt"å gjøre?Prøve å kjenne på magefølelsen og bare være deg selv?

Mvh

Mariex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har lyst til å høre hva din gamle tante eval mener om denne lista, så er det flere ting på den som jeg er imot. Og etpar veldig viktige ting som mangler.

Hvis du er interessert i hva det er, gidder du å gjette?

Du er i mot noe på listen. Jeg har litt bomull i hodet nå, men kan gjette på "ta en pille" ?

Feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å høre hva din gamle tante eval mener om denne lista, så er det flere ting på den som jeg er imot. Og etpar veldig viktige ting som mangler.

Hvis du er interessert i hva det er, gidder du å gjette?

Mulig du blir irritert på mitt forrige innlegg. Jeg bare leter etter nye måter å formidle ting på.

Hvorfor er du dum i hodet akkurat i kveld? Jeg tror det er en sammenheng med fysioterapien før idag. Tror du det? Hva tror du i så fall er sammenhengen?

Jeg har en teori, men jeg tror det fungerer best hvis du prøver selv først å skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i mot noe på listen. Jeg har litt bomull i hodet nå, men kan gjette på "ta en pille" ?

Feil?

Nei,

Jeg er for alle tingene som er være-snill-med-cathlin. Og på den lista mangler en del. (se feks mariex)

Jeg er mot tingene som er være perfeksjonist-i-andres-øyne-så-de-ikke-blir-sinte-på-meg. De blir du ikke friskere av, de blir du sykere av, eller de sperrer i alle fall for helbredelsen.

Prøv gjerne en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,

Jeg er for alle tingene som er være-snill-med-cathlin. Og på den lista mangler en del. (se feks mariex)

Jeg er mot tingene som er være perfeksjonist-i-andres-øyne-så-de-ikke-blir-sinte-på-meg. De blir du ikke friskere av, de blir du sykere av, eller de sperrer i alle fall for helbredelsen.

Prøv gjerne en gang til.

"Være snill" ?

Hvorfor skal jeg ikke prøve å være snill i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du blir irritert på mitt forrige innlegg. Jeg bare leter etter nye måter å formidle ting på.

Hvorfor er du dum i hodet akkurat i kveld? Jeg tror det er en sammenheng med fysioterapien før idag. Tror du det? Hva tror du i så fall er sammenhengen?

Jeg har en teori, men jeg tror det fungerer best hvis du prøver selv først å skjønne det.

Ja. jeg gikk til en fysioterapeut fordi jeg fikk kink i nakken. En helt uskyldig mann som vridde litt på hodet mitt fikk meg til å reagere veldig kraftig og føle meg ekkel og dårlig. Det var dumt av meg å gå dit. Men naturlig at jeg reagerte slik. Jeg føler meg likevel dårlig. Selv om jeg vet hvorfor på en måte. En snill mann forsøkte å hjelpe meg, men det gikk ikke.

Jeg klarer altså ikke å benytte meg av vanlige hjelpemiddler uten at det oppstår problemer. Jeg lar mine "indre konflikter" gå ut over andre og meg selv. Sammtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Være snill" ?

Hvorfor skal jeg ikke prøve å være snill i så fall?

Nå må jeg visst legge meg, skriver så uklart. Jeg mente: gå gjennom lista di en gang til. For hvert pkt: spør magen/den stive nakken e.l.: liker jeg dette? er det bra for meg? eller blir jeg stiv i nakken av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. jeg gikk til en fysioterapeut fordi jeg fikk kink i nakken. En helt uskyldig mann som vridde litt på hodet mitt fikk meg til å reagere veldig kraftig og føle meg ekkel og dårlig. Det var dumt av meg å gå dit. Men naturlig at jeg reagerte slik. Jeg føler meg likevel dårlig. Selv om jeg vet hvorfor på en måte. En snill mann forsøkte å hjelpe meg, men det gikk ikke.

Jeg klarer altså ikke å benytte meg av vanlige hjelpemiddler uten at det oppstår problemer. Jeg lar mine "indre konflikter" gå ut over andre og meg selv. Sammtidig.

Mer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må jeg visst legge meg, skriver så uklart. Jeg mente: gå gjennom lista di en gang til. For hvert pkt: spør magen/den stive nakken e.l.: liker jeg dette? er det bra for meg? eller blir jeg stiv i nakken av det?

Drøm godt, sov natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten det er rart at du tror at fornuft, gode evner og bra handlinger skal beskytte deg mot vonde følelser.

Dårlige dager har vi alle - enten vi er "prektige" eller ikke. Synes forøvrig det er greit at man er relativt "prektig" selv om man sliter - ingen grunn til å gi opp hverken tran eller tomater:-)

Det med nakken din er vel ganske klassisk. Enkelte fysioterapeuter er svært tilbakeholdne med å røre nakker til folk med mye angst. Hvis du får akutte låsninger i fremtiden, er det bedre at du behandler det selv med ispakninger og ibux - kombinert med lett mosjon når det begynner å bli bedre. Akutt vond nakke er vondt (!), men som regel ikke behandlingstrengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. jeg gikk til en fysioterapeut fordi jeg fikk kink i nakken. En helt uskyldig mann som vridde litt på hodet mitt fikk meg til å reagere veldig kraftig og føle meg ekkel og dårlig. Det var dumt av meg å gå dit. Men naturlig at jeg reagerte slik. Jeg føler meg likevel dårlig. Selv om jeg vet hvorfor på en måte. En snill mann forsøkte å hjelpe meg, men det gikk ikke.

Jeg klarer altså ikke å benytte meg av vanlige hjelpemiddler uten at det oppstår problemer. Jeg lar mine "indre konflikter" gå ut over andre og meg selv. Sammtidig.

Jeg fikk to brev i går.

Hva er sammenhengen mellom dem? Hvorfor er Askepott lei seg? Hva slags foreldre har Askepott?

cathlin skrev:

"Jeg gikk til en fysioterapeut fordi jeg fikk kink i nakken. En helt uskyldig mann som vridde litt på hodet mitt fikk meg til å reagere veldig kraftig og føle meg ekkel og dårlig. Det var dumt av meg å gå dit. Men naturlig at jeg reagerte slik. Jeg føler meg likevel dårlig. Selv om jeg vet hvorfor på en måte. En snill mann forsøkte å hjelpe meg, men det gikk ikke.

Jeg klarer altså ikke å benytte meg av vanlige hjelpemiddler uten at det oppstår problemer. Jeg lar mine "indre konflikter" gå ut over andre og meg selv. Sammtidig."

Askepott skrev:

"Jeg gikk til mine foreldre som barn når jeg fikk kink i sjelen. Helt uskyldige foreldre gjorde da det vanlige foreldre gjør, men det fikk meg til å reagere veldig kraftig og føle meg ekkel og dårlig. Det var dumt av meg å gå til dem, man kan ikke forvente mer av foreldre. Men naturlig at jeg reagerte slik. Jeg føler meg likevel dårlig. Selv om jeg vet hvorfor på en måte. Snille foreldre forsøkte å hjelpe meg, men det gikk ikke.

Jeg klarer altså ikke å be om hjelp fra vanlige foreldre uten at det oppstår problemer. Jeg lar mine "indre konflikter" gå ut over andre og meg selv. Sammtidig.

Jeg er en idiot som forventer å få hjelp fra foreldre, jeg burde skjønt av meg selv at det er en barnslig forventning jeg burde være for veloppdragen til å ha."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nesten det er rart at du tror at fornuft, gode evner og bra handlinger skal beskytte deg mot vonde følelser.

Dårlige dager har vi alle - enten vi er "prektige" eller ikke. Synes forøvrig det er greit at man er relativt "prektig" selv om man sliter - ingen grunn til å gi opp hverken tran eller tomater:-)

Det med nakken din er vel ganske klassisk. Enkelte fysioterapeuter er svært tilbakeholdne med å røre nakker til folk med mye angst. Hvis du får akutte låsninger i fremtiden, er det bedre at du behandler det selv med ispakninger og ibux - kombinert med lett mosjon når det begynner å bli bedre. Akutt vond nakke er vondt (!), men som regel ikke behandlingstrengende.

Du får det til å høres så enkelt ut. Prektig er ikke en del av ordforrådet mitt, men jeg forbinder det med noe negativt. Får ikke helt tak i hva. Jeg mente ikke å framstå som en perfekt person (langt i fra) med den listen, det var bare et forsøk på å understreke et poeng (tok det litt for langt), at jeg har problemer med å forstå det som normalt sett er en selvfølge, for deg, kanskje. Jeg gjør og har gjort mange ting som ikke er spesielt bra.

I fremtiden vil jeg ha muligheten til å gå til en fysioterapeut, og kunne takle det uten følelsesmessige konsekvenser. Jeg skal snu mønstret.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk to brev i går.

Hva er sammenhengen mellom dem? Hvorfor er Askepott lei seg? Hva slags foreldre har Askepott?

cathlin skrev:

"Jeg gikk til en fysioterapeut fordi jeg fikk kink i nakken. En helt uskyldig mann som vridde litt på hodet mitt fikk meg til å reagere veldig kraftig og føle meg ekkel og dårlig. Det var dumt av meg å gå dit. Men naturlig at jeg reagerte slik. Jeg føler meg likevel dårlig. Selv om jeg vet hvorfor på en måte. En snill mann forsøkte å hjelpe meg, men det gikk ikke.

Jeg klarer altså ikke å benytte meg av vanlige hjelpemiddler uten at det oppstår problemer. Jeg lar mine "indre konflikter" gå ut over andre og meg selv. Sammtidig."

Askepott skrev:

"Jeg gikk til mine foreldre som barn når jeg fikk kink i sjelen. Helt uskyldige foreldre gjorde da det vanlige foreldre gjør, men det fikk meg til å reagere veldig kraftig og føle meg ekkel og dårlig. Det var dumt av meg å gå til dem, man kan ikke forvente mer av foreldre. Men naturlig at jeg reagerte slik. Jeg føler meg likevel dårlig. Selv om jeg vet hvorfor på en måte. Snille foreldre forsøkte å hjelpe meg, men det gikk ikke.

Jeg klarer altså ikke å be om hjelp fra vanlige foreldre uten at det oppstår problemer. Jeg lar mine "indre konflikter" gå ut over andre og meg selv. Sammtidig.

Jeg er en idiot som forventer å få hjelp fra foreldre, jeg burde skjønt av meg selv at det er en barnslig forventning jeg burde være for veloppdragen til å ha."

Ja, det er en mulighet å se det på den måten. Jeg ser mønstret klart for meg nå. Har fått lignende reaksjoner hos diverse leger og andre helsearbeidere. På tide å snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres så enkelt ut. Prektig er ikke en del av ordforrådet mitt, men jeg forbinder det med noe negativt. Får ikke helt tak i hva. Jeg mente ikke å framstå som en perfekt person (langt i fra) med den listen, det var bare et forsøk på å understreke et poeng (tok det litt for langt), at jeg har problemer med å forstå det som normalt sett er en selvfølge, for deg, kanskje. Jeg gjør og har gjort mange ting som ikke er spesielt bra.

I fremtiden vil jeg ha muligheten til å gå til en fysioterapeut, og kunne takle det uten følelsesmessige konsekvenser. Jeg skal snu mønstret.

mvh

Hei cathlin:-)

Jeg mente ikke noe negativt med "prektig", brukte anførselstegn i et fcrsøk på å vise at jeg ikke mente det bokstavelig. Men språklige nyanser kan være vanskelig å få frem!

Det jeg mente var kort og godt at man ikke alltid kan styre følelser ved hjelp av fornuft og handlinger. Jeg synes du er en glup og oppegående jente - som for tiden sliter en god del. Jeg mener ikke å bagatellisere din smerte eller overforenkle situasjonen, forsøker vel bare å formidle at det du opplever er normalt for deg i din situasjon - og at såfremt du fortsetter å være konstruktiv, så vil det meste løse seg etterhvert.

Sannsynligvis kan du bruke både vanlige fysioterapeuter og kiropraktorer i fremtiden dersom du har vondt i nakken. Men en del behandlere ville ha frarådet direkte behandling av spenninger i nakken samtidig med terapi - enkelte vil mene at det kan bli for mye. Du trenger sannsynligvis det forsvaret som dine spente muskler innebærer. Dette gjelder nå - ikke nødvendigvis i fremtiden. Det var derfor jeg sa noe om alternative måter å forholde seg til akutte nakkesmerter på. (Jeg har en kronisk rygglidelse og har mye erfaring med rygg- og nakkeproblemer.)

Håper du har en ok dag i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en mulighet å se det på den måten. Jeg ser mønstret klart for meg nå. Har fått lignende reaksjoner hos diverse leger og andre helsearbeidere. På tide å snu.

"Jeg ser mønstret klart for meg nå."

Gjør du det?

Jeg vil ikke være noen skolefrøken som skal høre deg i leksa. Samtidig føler jeg at jeg sier det samme om og om igjen uten at det går inn, det samme som mariex, frosken mfl.

For å hjelpe oss i svare deg bedre i fremtiden: kunne du være grei å svare på ditt opprinnelige innlegg, så vi skjønner hva du har skjønt?

HVORFOR følte du deg dum og ekkel og ufyselig i går? Når du hadde gjort alt som sto i oppskriften din? Hvorfor?

Dette kommer jo til å skje igjen og igjen og igjen hvis du ikke skjønner hvorfor.

Jeg prøver ikke være ekkel, jeg prøver å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...