Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunsten er viktig i et samfunn. Et samfunn uten kunst er på mange måter et kaldt og tomt samfunn. Samfunnets andre, rommet for det samfunnet ikke kan eller vil snakke om eller, kan sies å være kunsten.

Men hva når noe så gammeldags som respekt og anstendighet torpederes? Eller er det feil å sensurere kunst?

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/23/389140.html

Kizza1365380506
Skrevet

Ja så har vi den israelske ambassadøren i Sverige som gikk berserk. Kunstnere kan forskjønne og sette igang en diskusjon. Men med hvilke og hvor sterke virkemidler, er det vel som bør diskuteres.

Mvh

Skrevet

Jeg kan ikke se noe problematisk ved å sensuere kunst. Det betyr ikke at ALL sensurering av kunst er uproblematisk, bare at det motsatte IKKE er ønskelig. Iallfall ikke for mitt vedkommende.

Skrevet

Vanskelig det der!!

Man skal være UHYRE forsiktig med sensur - tipper for over til å sensurere andres meninger.

Men samtidig skal man ikke støte noen, feks. å bruke døde barn eller noe som kan såre enkelt individer.. Slik som denne saken med ofrene fra Baneheia.

Men den kunsten som den israelske ambassadøren ødela, slik oppførsel er helt uakseptabel! Det er menings sensur!!

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg kan ikke se noe problematisk ved å sensuere kunst. Det betyr ikke at ALL sensurering av kunst er uproblematisk, bare at det motsatte IKKE er ønskelig. Iallfall ikke for mitt vedkommende.

Hmm og du mener jo at alle som ikke er enige med deg...

Skrevet

Hmm og du mener jo at alle som ikke er enige med deg...

...? (Kanskje du skal forsøke én gang til?)

Kizza1365380506
Skrevet

...? (Kanskje du skal forsøke én gang til?)

Okey, hvordan skal man kunne sensurere litt kunst om man ikke skal sensurere alt. Hvem skal bestemme hva som skal sensureres og hva som ikke skal. Kunst er en uttrykksform på samme måte som litteratur.

Har jeg misforstått deg, eller prøver du å få i gang en diskusjon uansett.

Hjelp meg her, jeg er litt konfjust

Skrevet

Vanskelig det der!!

Man skal være UHYRE forsiktig med sensur - tipper for over til å sensurere andres meninger.

Men samtidig skal man ikke støte noen, feks. å bruke døde barn eller noe som kan såre enkelt individer.. Slik som denne saken med ofrene fra Baneheia.

Men den kunsten som den israelske ambassadøren ødela, slik oppførsel er helt uakseptabel! Det er menings sensur!!

Det er klart man ikke skal være redd for å støte noen som kunstner. Men det er vanskelig det der med et uskyldig barn, et barn som har blitt drept.

Om kunstneren hadde fått forklart hensikten og meningen bak kunstverket, og bedt om å få bruke bildet av barnet, så er det meget mulig hun ville fått tillatelse til dette. Det hadde kanskje vært den rette måten å gjøre det på i dette tilfellet.

Men budskapet er sterkt og viktig, så det er synd bildet tas ned.

Skrevet

Okey, hvordan skal man kunne sensurere litt kunst om man ikke skal sensurere alt. Hvem skal bestemme hva som skal sensureres og hva som ikke skal. Kunst er en uttrykksform på samme måte som litteratur.

Har jeg misforstått deg, eller prøver du å få i gang en diskusjon uansett.

Hjelp meg her, jeg er litt konfjust

Du spør:

"Okey, hvordan skal man kunne sensurere litt kunst om man ikke skal sensurere alt."

Dette er slett ikke vanskelig. Man foretar en vurdering; noe blir akseptert, annet blir ikke akseptert. Jeg tror ikke det går et eneste år uten at kunst (i ulike former) blir sensurert.

"Hvem skal bestemme hva som skal sensureres og hva som ikke skal."

Jeg har ikke noe forslag til hvem som SKAL bestemme; i dag er det opplagt mennesker / institusjoner som i praksis bestemmer hva som er (god) kunst.

"Kunst er en uttrykksform på samme måte som litteratur."

Litteratur ER kunst.

"Har jeg misforstått deg, eller prøver du å få i gang en diskusjon uansett."

Jeg vet ikke om du har misforstått meg; jeg forstår nemlig ikke helt hva du forsøker å si.

"Hjelp meg her, jeg er litt konfjust"

Jeg håper det hele er litt klarere for deg nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...