Gå til innhold

Økonomi/selvangivelse/skatt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

mil1365380270

I tillegg til det Reg@l skriver, vil du bli skattet for verdien av bilen. Forutsatt at du har/får positiv formue, selvsagt.

Er ikke helt sikker, men tror forsikringen på bilen, følger eier. Hvis kompisen til broren din bulker bilen, er du avhengig av at han gjør opp for seg. Som sagt ikke sikker på dette....

Bonustapet vil også komme på deg.

Hvorfor vil broren din at bilen skal stå på deg?

Gjest søstra

I tillegg til det Reg@l skriver, vil du bli skattet for verdien av bilen. Forutsatt at du har/får positiv formue, selvsagt.

Er ikke helt sikker, men tror forsikringen på bilen, følger eier. Hvis kompisen til broren din bulker bilen, er du avhengig av at han gjør opp for seg. Som sagt ikke sikker på dette....

Bonustapet vil også komme på deg.

Hvorfor vil broren din at bilen skal stå på deg?

Okei, hadde egentlig ikke tenkt å utdype dette.....

Bror er 35 år, og har/har hatt problemer med skattemyndighetene. Derfor vil/kan han ikke eie noe. Dette er det eneste betalingsproblemet han har/har hatt. Ellers er han flink til å gjøre opp for seg.

Jeg stoler ihvertfall på at han betaler meg, det jeg evt må betale. Som evt bøter, forsikring, veiavgift o.l.

Lånet han får med far er privat. Hvordan ordnes dette? Blir bilen regnet som gave på min selvangivelse?

mil1365380270

Bror er 35 år, og har/har hatt problemer med skattemyndighetene. Derfor vil/kan han ikke eie noe. Dette er det eneste betalingsproblemet han har/har hatt. Ellers er han flink til å gjøre opp for seg.

Jeg stoler ihvertfall på at han betaler meg, det jeg evt må betale. Som evt bøter, forsikring, veiavgift o.l.

Lånet han får med far er privat. Hvordan ordnes dette? Blir bilen regnet som gave på min selvangivelse?

Dere må skrive salgsmelding, den blir vel derfor en eiendel, du må oppgi verdien på...?

Gave/forskudd på arv - kan ikke reglene, sorry :-)

Regner med du spør i forhold til selvangivelse og skatt.

Vel, skal det gjøres korrekt skal du ikke ta med bilen i din selvangivelse. Broren din skal føre den opp i sin selvangivelse. Dette gjelder selv om bilen registreres i ditt navn. I forhold til selvangivelse/skatt er det de reelle forholdene som gjelder, ikke hva som evt. måtte stå på papiret.

Nå regner jeg med at hensikten er at broren din ønsker å skjule at han har den bilen, og at den skal stå på din selvangivelse.

Det medfører en liten formuesskatt om du har mye formue fra før. Ellers tror jeg du risikerer ingenting med å la bilen stå på deg (jeg snakker nå skatt).

Det eneste er om du allerede lever av lite. Ligningsmyndighetene ser hva du har å leve av av det du oppgir av inntekter og endringer i formuen. Får du plutselig en bil (særlig om den er dyr) risikerer du å få spørsmål om hvordan du har klart å finansiere den og du mistenkes for å jobbe svart.

Men i første omgang er det nok broren din som undrar seg ting. Du sier han allerede har problemer med ligningsmyndighetene, tror du da det er så lurt at han kjører dette enda lengere?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...