cathlin Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg har tegn på psykosomatisk lidelse, depresjon og angstproblematikk, men er under behandling med utsikt til bedring. Skal ta kontakt med trygdekontoret for å høre om hva jeg kan gjøre. Men vet at det er kanskje jeg som må "stå på kravene" hvis jeg vil få noe i gjennom papirmøllen. Vil gjerne få litt orden på trygdespørsmål siden jeg sannsynligvis kommer til å ha problemer med muskelspenninger livslangt. Er det noen som vet hva jeg kan ha rett på? Hjelpemiddler mot rygg/nakkeplager, rehabilitering? Yrkesrettet attføring? Jeg ønsker etter hvert ta en videre utdannelse. Bør legen eller fysioterapeut eller psykolog skrive noe til trygdekontoret? Tusen takk for tips og råd! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg tror i utgangspunktet at du kanskje ikke har så mye å hente på trygdekontoret nå - bortsett fra selvfølgelig å ta vare på kvitteringer til både egenandelstak 1 og 2. Hva driver du med nå? Studerer, jobber eller ingenting? Muligheter for attføring er avhengig av alder og diverse andre forhold. Dersom dette er aktuelt trenger du støtte fra legen. Dersom du har tro på at tekniske hjelpemidler kan være til nytte, så kan du ta kontakt med ergoterapeuten der du bor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-830001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg tror i utgangspunktet at du kanskje ikke har så mye å hente på trygdekontoret nå - bortsett fra selvfølgelig å ta vare på kvitteringer til både egenandelstak 1 og 2. Hva driver du med nå? Studerer, jobber eller ingenting? Muligheter for attføring er avhengig av alder og diverse andre forhold. Dersom dette er aktuelt trenger du støtte fra legen. Dersom du har tro på at tekniske hjelpemidler kan være til nytte, så kan du ta kontakt med ergoterapeuten der du bor. Takk for svar. "Muligheter for attføring er avhengig av alder og diverse andre forhold." Hvilke forhold er det snakk om? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-830031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg tror i utgangspunktet at du kanskje ikke har så mye å hente på trygdekontoret nå - bortsett fra selvfølgelig å ta vare på kvitteringer til både egenandelstak 1 og 2. Hva driver du med nå? Studerer, jobber eller ingenting? Muligheter for attføring er avhengig av alder og diverse andre forhold. Dersom dette er aktuelt trenger du støtte fra legen. Dersom du har tro på at tekniske hjelpemidler kan være til nytte, så kan du ta kontakt med ergoterapeuten der du bor. Er det en aldersgrense? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-830074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Takk for svar. "Muligheter for attføring er avhengig av alder og diverse andre forhold." Hvilke forhold er det snakk om? mvh Hvis du har vært sykemeldt mer enn 20 uker og er fulltidsstudent under 26 år, så kan du søke om rehabiliteringspenger. Attføring er svært vanskelig å få dersom du er under 25. (Mener at jeg nettopp hørte at aldersgrensen ble hevet til 25 og at det i utgangspunktet ikke ble gitt støtte til mer enn 3 års utdannelse.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-830185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 26. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2004 Hvis du har vært sykemeldt mer enn 20 uker og er fulltidsstudent under 26 år, så kan du søke om rehabiliteringspenger. Attføring er svært vanskelig å få dersom du er under 25. (Mener at jeg nettopp hørte at aldersgrensen ble hevet til 25 og at det i utgangspunktet ikke ble gitt støtte til mer enn 3 års utdannelse.) Ok. Da kan jeg bare glemme det. Ingen rettigheter altså. Takk for informasjonen : ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-830201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Ok. Da kan jeg bare glemme det. Ingen rettigheter altså. Takk for informasjonen : ) Du kan få attføring tidligere, men grensen for å STUDERE under attføring ble fra 01.01.2004 hevet til 26 år. Jeg søkte i fjor (viste seg å være i siste liten) og fikk innvilget 3 års utdanning. Jeg er 24. (hvis jeg har skrevet 23 andre steder her på forum er det bare fordi jeg tydeligvis også har blitt senil .. en bivirkning av studier ) Her er litt oppdatert info: http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=745 Ellers kan det være greit å be om et møte på trygdekontoret for å finne ut hva du ev. kan ha krav på. Samt diskutere dette med legen din. (mht hjelpemidler, rehabiliteringspenger e.l.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-830316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Ok. Da kan jeg bare glemme det. Ingen rettigheter altså. Takk for informasjonen : ) Cathlin, det er ikke sikkert at du ikke har rettigheter. Du sier ikke så mye om hvordan situasjonen din er, så det er ikke så lett å si noe fornuftig. Dersom du er student ved f.eks. UiO, så har de utrolig flinke folk til å finne løsninger for folk som har problemer med nakke og rygg, og de låner også ut hjelpemidler som stoler, spesialpulter mm. Videre kan du ha rettigheter i forhold til Lånekassen, Dersom du vil ha bedre råd mht trygderettigheter, så tror jeg du må beskrive situasjonen din mer konkret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-830360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Cathlin, det er ikke sikkert at du ikke har rettigheter. Du sier ikke så mye om hvordan situasjonen din er, så det er ikke så lett å si noe fornuftig. Dersom du er student ved f.eks. UiO, så har de utrolig flinke folk til å finne løsninger for folk som har problemer med nakke og rygg, og de låner også ut hjelpemidler som stoler, spesialpulter mm. Videre kan du ha rettigheter i forhold til Lånekassen, Dersom du vil ha bedre råd mht trygderettigheter, så tror jeg du må beskrive situasjonen din mer konkret. Hei igjen! Takk for svarene. Jeg har vært sykemeldt i fire måneder etter å ha sluttet i en jobb, der jeg også hadde lange og korte perioder med sykemeldinger fra rundt denne tiden i fjor pga at jeg var sliten, trist, vondt i rygg osv. Forhåpentligvis begynne på et studium til høsten. Å begynne på skole/jobb betyr sannsynligvis at plagene vil bli sterkere (av erfaring), men det at jeg mottar behandling vil sannsynligvis hjelpe litt. Kan jeg ha rettigheter i forhold til lånekassen? Jeg er redd for å komme i en situasjon der jeg må avbryte studium eller jobb, og stå igjen på bar bakke. Jeg leste at yrkesrettet attføring også kan gis til de under 26, men da må det kanskje være noe spesielt? Legen min har ingen kunnskaper om trygderett. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-830846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Hei igjen! Takk for svarene. Jeg har vært sykemeldt i fire måneder etter å ha sluttet i en jobb, der jeg også hadde lange og korte perioder med sykemeldinger fra rundt denne tiden i fjor pga at jeg var sliten, trist, vondt i rygg osv. Forhåpentligvis begynne på et studium til høsten. Å begynne på skole/jobb betyr sannsynligvis at plagene vil bli sterkere (av erfaring), men det at jeg mottar behandling vil sannsynligvis hjelpe litt. Kan jeg ha rettigheter i forhold til lånekassen? Jeg er redd for å komme i en situasjon der jeg må avbryte studium eller jobb, og stå igjen på bar bakke. Jeg leste at yrkesrettet attføring også kan gis til de under 26, men da må det kanskje være noe spesielt? Legen min har ingen kunnskaper om trygderett. mvh Jeg tror i utgangspunktet at du må regne med å finansiere studier på samme måte som andre studenter. Jeg antar at du er under 26, og i såfall kreves ganske alvorlig sydom/yrkeshemming for å få attføring. Dersom du får problemer med å klare studiene pga sykdom og må avbryte studiet, kan du få ettergitt en del av studielånet. Det er viktig at du setter deg ordentlig inn i de reglene som gjelder for dette, da det er enkelte spissfindigheter som kan avgjøre om man får ettergitt eller ikke som følge av sykdom. Du kan få spesiell tilrettelegging under studiet dersom nakkeplagene dine gjør det vanskelig for deg å bruke vanlig stol på lesesalen ol. Mange studiesteder har en "konsulent for funksjonshemmede studenter", og vedkommende kan hjelpe til med slike ting som god pult og stol. Du kan også muligens søke om ekstra tid under eksamen for å ha litt mindre stress. Litt på siden: Prøv å være optimistisk mht fremtiden. Du har vel relativt nylig kommet i kompetent behandling, og kan i såfall regne med at ting blir enklere etterhvert. Du har sannsynligvis også mye å vinne på å ikke identifisere deg for mye som "syk", og heller se på deg selv om en vanlig student som sliter litt ekstra... Til slutt: Be om en samtale med trygdekontoret og hør deres syn på saken. Jeg vil ikke være ansvarlig for å evt. ha gjort ting vanskeligere enn nødvendig for deg...*s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-831148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Jeg tror i utgangspunktet at du må regne med å finansiere studier på samme måte som andre studenter. Jeg antar at du er under 26, og i såfall kreves ganske alvorlig sydom/yrkeshemming for å få attføring. Dersom du får problemer med å klare studiene pga sykdom og må avbryte studiet, kan du få ettergitt en del av studielånet. Det er viktig at du setter deg ordentlig inn i de reglene som gjelder for dette, da det er enkelte spissfindigheter som kan avgjøre om man får ettergitt eller ikke som følge av sykdom. Du kan få spesiell tilrettelegging under studiet dersom nakkeplagene dine gjør det vanskelig for deg å bruke vanlig stol på lesesalen ol. Mange studiesteder har en "konsulent for funksjonshemmede studenter", og vedkommende kan hjelpe til med slike ting som god pult og stol. Du kan også muligens søke om ekstra tid under eksamen for å ha litt mindre stress. Litt på siden: Prøv å være optimistisk mht fremtiden. Du har vel relativt nylig kommet i kompetent behandling, og kan i såfall regne med at ting blir enklere etterhvert. Du har sannsynligvis også mye å vinne på å ikke identifisere deg for mye som "syk", og heller se på deg selv om en vanlig student som sliter litt ekstra... Til slutt: Be om en samtale med trygdekontoret og hør deres syn på saken. Jeg vil ikke være ansvarlig for å evt. ha gjort ting vanskeligere enn nødvendig for deg...*s* Jeg har ikke lyst til å kaste bort energi på å søke om noe som jeg ikke har rett til. Tenket bare å forberede meg på hva jeg kan gjøre hvis det ikke skulle gå bra, og unngå å gjøre samme feil som tidligere. Hvis jeg ikke skulle klare det jeg vil klare. Jeg har aldri bedt om å bli tatt spesielt hensyn til tidligere, og jeg skjønner poenget med å ikke se på seg selv som syk, men hvis det var noe som kunne gjøre ting lettere for meg, er jeg interessert i å ha funnet det ut på forhånd og eventuelt for fremtiden. Altså ikke for å sykeliggjøre meg selv, men av praktiske årsaker. Men takk for svar og tips. Fremtiden er heldigvis ukjent: ) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-831159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dette er mitt nick Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Jeg tror i utgangspunktet at du må regne med å finansiere studier på samme måte som andre studenter. Jeg antar at du er under 26, og i såfall kreves ganske alvorlig sydom/yrkeshemming for å få attføring. Dersom du får problemer med å klare studiene pga sykdom og må avbryte studiet, kan du få ettergitt en del av studielånet. Det er viktig at du setter deg ordentlig inn i de reglene som gjelder for dette, da det er enkelte spissfindigheter som kan avgjøre om man får ettergitt eller ikke som følge av sykdom. Du kan få spesiell tilrettelegging under studiet dersom nakkeplagene dine gjør det vanskelig for deg å bruke vanlig stol på lesesalen ol. Mange studiesteder har en "konsulent for funksjonshemmede studenter", og vedkommende kan hjelpe til med slike ting som god pult og stol. Du kan også muligens søke om ekstra tid under eksamen for å ha litt mindre stress. Litt på siden: Prøv å være optimistisk mht fremtiden. Du har vel relativt nylig kommet i kompetent behandling, og kan i såfall regne med at ting blir enklere etterhvert. Du har sannsynligvis også mye å vinne på å ikke identifisere deg for mye som "syk", og heller se på deg selv om en vanlig student som sliter litt ekstra... Til slutt: Be om en samtale med trygdekontoret og hør deres syn på saken. Jeg vil ikke være ansvarlig for å evt. ha gjort ting vanskeligere enn nødvendig for deg...*s* Er det virkelig sånn, at det er veldig vanskelig å få attføring når man er under 26 år? Er dette nytt, og gjelder dette de fleste? Jeg fikk nemlig attføring som 22-23 åring, og det var ikke vanskelig å få igjennom saken min. (Psykisk grunnlag) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-831182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Er det virkelig sånn, at det er veldig vanskelig å få attføring når man er under 26 år? Er dette nytt, og gjelder dette de fleste? Jeg fikk nemlig attføring som 22-23 åring, og det var ikke vanskelig å få igjennom saken min. (Psykisk grunnlag) Det kommer an på både hvilken utdannelse du har fra før og hva som er årsaken til at du må ha mer utdannelse. Men utgangspunktet er at man skal være i vesentlig annen situasjon enn annen ungdom i utdanningsfasen for å få attføring til studier når man er under 26. Dersom man ikke har fullført videregående, er det sannsynligvis enklere å få støtte til dette. Aldersgrensen har nettopp blitt hevet. Utgangspunktet for attføring er at man skal "att føres" - dvs. at tankegangen er at man pga sykdom er blitt ute av stand til å være i den jobben man har utdannet seg til. Er man alvorlig syk og har vært det gjennom hele ungdomstiden og derfor ikke fått gjort unna noe skolegang, er reglene mindre strenge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-831207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Jeg har ikke lyst til å kaste bort energi på å søke om noe som jeg ikke har rett til. Tenket bare å forberede meg på hva jeg kan gjøre hvis det ikke skulle gå bra, og unngå å gjøre samme feil som tidligere. Hvis jeg ikke skulle klare det jeg vil klare. Jeg har aldri bedt om å bli tatt spesielt hensyn til tidligere, og jeg skjønner poenget med å ikke se på seg selv som syk, men hvis det var noe som kunne gjøre ting lettere for meg, er jeg interessert i å ha funnet det ut på forhånd og eventuelt for fremtiden. Altså ikke for å sykeliggjøre meg selv, men av praktiske årsaker. Men takk for svar og tips. Fremtiden er heldigvis ukjent: ) mvh Hvis det mot formodning ikke skulle gå å gjennomføre utdannelsen, så pass på å sjekke reglene til Lånekassa FØR du fyller ut skjemaer. Og pass på å informere legen din underveis, slik at han kan dokumentere at det er sykdom som evt. stopper deg. *Håper og tror at cathlin får et bra studieår* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-831210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Er det virkelig sånn, at det er veldig vanskelig å få attføring når man er under 26 år? Er dette nytt, og gjelder dette de fleste? Jeg fikk nemlig attføring som 22-23 åring, og det var ikke vanskelig å få igjennom saken min. (Psykisk grunnlag) Nye regler fra 1 januar i år ja. Før var det 22 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-831251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Hvis det mot formodning ikke skulle gå å gjennomføre utdannelsen, så pass på å sjekke reglene til Lånekassa FØR du fyller ut skjemaer. Og pass på å informere legen din underveis, slik at han kan dokumentere at det er sykdom som evt. stopper deg. *Håper og tror at cathlin får et bra studieår* Det skal jeg gjøre. Syns det er dårlig gjort at jeg ikke har rett til å få noe ut av systemet! Dessuten skulle det vært støtte til flere når det gjelder fysioterapi! *får ut litt frustrasjon* Ellers takk for hilsenen : ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-831388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Det skal jeg gjøre. Syns det er dårlig gjort at jeg ikke har rett til å få noe ut av systemet! Dessuten skulle det vært støtte til flere når det gjelder fysioterapi! *får ut litt frustrasjon* Ellers takk for hilsenen : ) Her kommer moralprekenen: Deler av fysioterapien din blir betalt av trygden, mesteparten av psykoterapien og sannsynligvis også noe medisiner hvis du skal bruke det... Så du får en god del støtte! Tidligere måtte studenter være sykemeldt et helt år før de kunne få rehabiliteringspenger, og ordningen med at lån blir omgjort til stipend ved sykdom fantes ikke - så verden har gått fremover for studentene:-) Moralsk hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-831469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Her kommer moralprekenen: Deler av fysioterapien din blir betalt av trygden, mesteparten av psykoterapien og sannsynligvis også noe medisiner hvis du skal bruke det... Så du får en god del støtte! Tidligere måtte studenter være sykemeldt et helt år før de kunne få rehabiliteringspenger, og ordningen med at lån blir omgjort til stipend ved sykdom fantes ikke - så verden har gått fremover for studentene:-) Moralsk hilsen fra Har lest om refusjonsordningene. (jeg mener likevel at de kunne bli bedre). Men skal være glad for ordnngene som finnes. Hadde vært veldig dyrt å betale opprinnelig p4ris for fysioterapi, over 400 kr pr time. Takk for tråden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134218-hva-har-jeg-rett-p%C3%A5/#findComment-831545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.