Gå til innhold

Tidligere arbeid - nå student .. dagpenger i sommerferien?

Anbefalte innlegg

Gjest blakk student

I fjor jobbet jeg og tjente over 100 000.

I høst og i vår studerte jeg, men fra våren av kan jeg bli arbeidsledig - iallefall frem til høsten, kanskje lengre. Skal søke jobb i sommerferien, samt videre studier fra høsten.

Har jeg rett til dagpenger i sommerferien dersom jeg ikke får meg jobb?

Fortsetter under...

Dette er et grensetilfelle. Poenget er at du ikke har krav på dagpenger hvis du er i gang med et studieløp. Si derfor til arbeidskontoret at du planlegger å jobbe til høsten, ikke studere, uansett hva du faktisk har tenkt å gjøre.

Hvis de stusser over at du begynner å studere til høsten, kan du bare si at du ombestemte deg fordi du ikke fikk noen jobb. (Dette skulle i hvert fall gå greit hvis du tar frie fag, det blir kanskje litt mindre plausibelt hvis du er midt i en profesjonsutdanning og så plutselig velger å ikke studere.)

Gjest blakk student

Dette er et grensetilfelle. Poenget er at du ikke har krav på dagpenger hvis du er i gang med et studieløp. Si derfor til arbeidskontoret at du planlegger å jobbe til høsten, ikke studere, uansett hva du faktisk har tenkt å gjøre.

Hvis de stusser over at du begynner å studere til høsten, kan du bare si at du ombestemte deg fordi du ikke fikk noen jobb. (Dette skulle i hvert fall gå greit hvis du tar frie fag, det blir kanskje litt mindre plausibelt hvis du er midt i en profesjonsutdanning og så plutselig velger å ikke studere.)

Fant ingenting spesifikt i regelverket hverken hos aetat eller lovdata. Man er jo etter sigende ikke student i sommerferien (jmf null penger fra lånekassen, null studie-tilhørighet).

Kanskje de forsøker å avskrekke oss :P

Fant ingenting spesifikt i regelverket hverken hos aetat eller lovdata. Man er jo etter sigende ikke student i sommerferien (jmf null penger fra lånekassen, null studie-tilhørighet).

Kanskje de forsøker å avskrekke oss :P

Selvfølgelig gjør de det - og med god grunn.

En frisk, oppegående student bør klare å få seg en sommerjobb i løpet av den lange ferien. Det klaer faktisk de fleste.

Man bør ihvertfall prøve så godt man kan å få jobb - ikke bare planlegge å gå på dagpenger til sommeren. Sånt er det null respekt for.

En frisk, oppegående student bør klare å få seg en sommerjobb i løpet av den lange ferien. Det klaer faktisk de fleste.

Man bør ihvertfall prøve så godt man kan å få jobb - ikke bare planlegge å gå på dagpenger til sommeren. Sånt er det null respekt for.

Ulike arbeidskontor (og ulike konsulenter) har ulike holdninger til dette. Jeg møtte en konsulent som så å si la ordene i munnen på meg slik at jeg fikk dagpenger.

Det ble en fantastisk sommer! Jeg hadde penger og tid til å foreta meg viktigere ting enn vanlig lønnsarbeid, som antakelig passer bedre for moralistiske surpomper som deg.

Gjest lis@bet

Enig.. Det lukter systemutnyttelse her.

Annonse

Gjest blakk student

Er det å planlegge å gå på dagpenger når man er bekymret for hvordan man får forsørget seg selv og ungene i løpet av sommerferien, I TILFELLE man ikke får jobb?

Småunge - vel. Det er vel en definisjons-sak. Det er ikke alle som studerer så tidlig. Selv er jeg midt i tyveåra og har egne småunger.

Ulike arbeidskontor (og ulike konsulenter) har ulike holdninger til dette. Jeg møtte en konsulent som så å si la ordene i munnen på meg slik at jeg fikk dagpenger.

Det ble en fantastisk sommer! Jeg hadde penger og tid til å foreta meg viktigere ting enn vanlig lønnsarbeid, som antakelig passer bedre for moralistiske surpomper som deg.

he-he :-)

Hei soleil, hvordan går det med kaninene?

De trives! Morsomme krabater. De skal få utebur til våren. Det blir stas. Nå bor de inne på en bod og får spinne litt rundt på stua her i blant. Glatt med pergogulv for små labber. :P

Og vet du hva? Jeg har fått meg en jobb. Vikariat, men det blir nok mer. Innenfor det jeg ønsker å jobbe med til og med.

Solen smiler til meg, virker det som. :)

Hvordan står det til med deg?

Håper det er bra.

De trives! Morsomme krabater. De skal få utebur til våren. Det blir stas. Nå bor de inne på en bod og får spinne litt rundt på stua her i blant. Glatt med pergogulv for små labber. :P

Og vet du hva? Jeg har fått meg en jobb. Vikariat, men det blir nok mer. Innenfor det jeg ønsker å jobbe med til og med.

Solen smiler til meg, virker det som. :)

Hvordan står det til med deg?

Håper det er bra.

Veldig hyggelig å høre at du har fått deg en jobb du liker, soleil!

Jeg studerer fortsatt, som det vel framgikk av innlegget mitt over her ;) Haler det ut mens studielånet vokser, men jeg trives med studenttilværelsen. Forsøker ellers å leve et rimelig stabilt liv med tidlige oppvåkninger, knekkebrød og meditasjon. Nåja. Men jo, det går ganske greit for tida.

Veldig hyggelig å høre at du har fått deg en jobb du liker, soleil!

Jeg studerer fortsatt, som det vel framgikk av innlegget mitt over her ;) Haler det ut mens studielånet vokser, men jeg trives med studenttilværelsen. Forsøker ellers å leve et rimelig stabilt liv med tidlige oppvåkninger, knekkebrød og meditasjon. Nåja. Men jo, det går ganske greit for tida.

I tillegg til tidlige oppvåkninger, knekkebrød og meditasjon må du huske å ta tran! :)

Bra du trives, fortsett med det.

Blir vel folk av deg også selv om du snylter på aetat i sommerferien :P

Vær forberedt på blakke dager etter at du er ferdig med studiene. Har du ikke tjent noe særlig foregående år så har du ikke rett på a-trygd.

I tillegg til tidlige oppvåkninger, knekkebrød og meditasjon må du huske å ta tran! :)

Bra du trives, fortsett med det.

Blir vel folk av deg også selv om du snylter på aetat i sommerferien :P

Vær forberedt på blakke dager etter at du er ferdig med studiene. Har du ikke tjent noe særlig foregående år så har du ikke rett på a-trygd.

Jeg fikk ærlig talt bare a-trygd én sommerferie, etter avtjent verneplikt. Alle andre sommere har jeg faktisk jobba. Men jeg lar ikke sjansen til å framstå som arbeidssky åndssnobb gå fra meg hvis jeg kan unngå det ;)

Annonse

Så lenge jeg spanderer din sommerferie-moro, forbeholder jeg meg retten til å kalle kalle deg bortskjemt og lat, ja. Det har ikke så forbanna mye med moralisme å gjøre, mer med pragmatisme.

Vanlig lønnsmottager? Kommer an på hvordan du definerer det. Jeg har studert, jobbet i ferier, fått en fantastisk og vellønnet jobb - og betaler satans mye skatt.

Foretrekker at det jeg betaler til felleskapet skal gå til de som trenger det.

Gjest blakk student

Så lenge jeg spanderer din sommerferie-moro, forbeholder jeg meg retten til å kalle kalle deg bortskjemt og lat, ja. Det har ikke så forbanna mye med moralisme å gjøre, mer med pragmatisme.

Vanlig lønnsmottager? Kommer an på hvordan du definerer det. Jeg har studert, jobbet i ferier, fått en fantastisk og vellønnet jobb - og betaler satans mye skatt.

Foretrekker at det jeg betaler til felleskapet skal gå til de som trenger det.

Så at jeg har hatt 2-300 000 i året i flere år, betalt skatt av dette, og tjent kun litt over 100 000 dette år fordi jeg sa opp jobben for å studere ..

Så har jeg ikke rett til å få hjelp av staten dersom jeg mot formodning ikke får meg jobb i sommerferien?

Det ER faktisk ikke sommerjobber nok til alle.

Hadde jeg ikke vært student what so ever hadde jeg fått min rettmessig opptjente arbeidsledighetstrygd dersom jeg ikke fikk jobb.

Ser ikke helt forskjellen her.

Og ja, sansynligheten for at jeg får meg sommerjobb er nok noe høyere enn for de som ikke har jobbet før. Men jeg bekymrer meg allikevel for hvordan det økonomiske for familien skal henge sammen dersom det skulle gå galt.

Er det å planlegge å gå på dagpenger når man er bekymret for hvordan man får forsørget seg selv og ungene i løpet av sommerferien, I TILFELLE man ikke får jobb?

Småunge - vel. Det er vel en definisjons-sak. Det er ikke alle som studerer så tidlig. Selv er jeg midt i tyveåra og har egne småunger.

Det jeg sa, var at en frisk, opegående student som ikke _prøver_ å få seg sommerjobb, bør avskrekkes fra å søke dagpenger.

Prøver man virkelig, og ikke får noen jobb, er det selvsagt litt annerledes.

Det var da også derfor jeg postet svaret mitt der jeg gjorde - og ikke som en direkte respons på ditt innlegg.

Men jeg mener definitivt at dersom man ikke gidder å søke jobber og i stedet regner med å få støtte, er man både lat og småunge.

Gjest blakk student

Det jeg sa, var at en frisk, opegående student som ikke _prøver_ å få seg sommerjobb, bør avskrekkes fra å søke dagpenger.

Prøver man virkelig, og ikke får noen jobb, er det selvsagt litt annerledes.

Det var da også derfor jeg postet svaret mitt der jeg gjorde - og ikke som en direkte respons på ditt innlegg.

Men jeg mener definitivt at dersom man ikke gidder å søke jobber og i stedet regner med å få støtte, er man både lat og småunge.

Det kan så være.

Så ikke hvem du svarte før etterpå.

Er man student så er jo det jobben din. Da kan du ikke kalle deg arbeidsledig.

Da er du en snylter , fy deg!

Alle studenter får seg sommerjobb hvis de ønsker og gidder !

Lykke til.

Ikke spør hva landet kan gjøre for deg , men hva du kan gjøre for landet. (eller stem KRF og smell ei på tjukka og du kan få barnetrygd !)

Heia Norge !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...