Gå til innhold

Til Legen: Om lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Jeg skrev dette innlegget tidligere hvor legen lovet å komme tilbake med svar senere. Jeg har nå ventet en stund og svaret har ikke kommet. Om dere har mye informasjon til meg er jeg villig til å betale de 100 kronene det koster for å få en lege til å svare. Takknemlig for svar.

Til legen: Lavt stoffskifte hos barn

Vi har en datter på 7 år som har fått lavt stoffskifte. Hun går nå på medisin levaxin.

Jeg finner svært lite informasjon om lavt stoffskifte hos barn hvor dette ikke er medfødt. Siden denne diagnosen er helt fersk for oss har vi mengder av ting vi lurer på.

Når vil vekten stabiliser seg og gå ned? Aktivitetsnivået har allerde økt, men vil vi merke noe forskjell i adferd? Har kosthold noe å si?

Så om du vil gi oss den informasjonen du har hadde vi blitt svært glad. Gi gjerne tips om linker hvor jeg kan lese om dette.

- Solsikke

http://forum.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=1962852

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134284-til-legen-om-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her:

http://www.disease-resources.com/Top_Health_Conditions_and_Diseases_Endocrine_Disorders_Thyroid.html

Hvis du leter gjennom det finner du nok masse relevant info, men du har nok rett i at det meste er for de som er født med det.

Takk, men ikke helt det jeg var ute etter. Er ute etter god norsk informasjon.

Symptomene jeg fant for barn med erhvervet hypothyreose er:

"Forsinket skjelettalder og tannfelling

Frysninger, kalde hender og føtter

Lav puls

Treghet, sløv, likegyldig

Nedsatt skoleprestasjon

Overvekt

Forsinket pubertet

Tørt, livløst hår

Tørr, kald og blek hud

Nedsatt vekst

Struma"

Dette er hentet fra http://www.stoffskifte.org/barn/barn.htm

Er det spesielle forskjeller for barn med medfødt eller erhvervet hypothyreose i så stor alder? Dette kan sikkert legen din svare på, kanskje er informasjonen om medfødt hypothyreose hos barn også relevant for din datter.

Når det gjelder det med overvekten, så kan jeg bare uttale meg ut fra egne erfaringer. Da jeg begynte med Levaxin sluttet jeg å gå opp i vekt, men fikk ingen spesiell nedgang i vekt. Men, nå er jo jeg voksen, i tillegg har jeg ikke det helt store aktivitetsnivået å skryte av. Når det gjelder kosthold, så kan du jo søke etter generell info om hypothyreose, det er sikkert endel råd å hente der, selv om de stort sett er rettet mot voksne.

Kizza1365380506

Jeg vil anbefale deg å gå inn på stoffskifte.org og skrive en e-post til dem om problemet. Jeg gjorde det da en nabo med lavt stoffskifte tok livet av seg og familien mente hun ikke taklet sykdommen. Ble litt engstelig da ja.

Men oppriktig. Jeg er enig i at det er alt for lite opplysninger om barn som får hypo-/hyperthyreose i barneårene. Kanskje de kan gi deg noen linker el.l. Jeg fikk svar etter noen få dager.

Mvh

Jeg vil anbefale deg å gå inn på stoffskifte.org og skrive en e-post til dem om problemet. Jeg gjorde det da en nabo med lavt stoffskifte tok livet av seg og familien mente hun ikke taklet sykdommen. Ble litt engstelig da ja.

Men oppriktig. Jeg er enig i at det er alt for lite opplysninger om barn som får hypo-/hyperthyreose i barneårene. Kanskje de kan gi deg noen linker el.l. Jeg fikk svar etter noen få dager.

Mvh

Jeg har allerde vært i kontakt med stoffskifte.org. De sa de skulle sende meg infoen de hadde, men har ikke sett noe til den. Hun sa også at den infoen de hadde gikk på barn med medfødt hypothyreose.

Annonse

Symptomene jeg fant for barn med erhvervet hypothyreose er:

"Forsinket skjelettalder og tannfelling

Frysninger, kalde hender og føtter

Lav puls

Treghet, sløv, likegyldig

Nedsatt skoleprestasjon

Overvekt

Forsinket pubertet

Tørt, livløst hår

Tørr, kald og blek hud

Nedsatt vekst

Struma"

Dette er hentet fra http://www.stoffskifte.org/barn/barn.htm

Er det spesielle forskjeller for barn med medfødt eller erhvervet hypothyreose i så stor alder? Dette kan sikkert legen din svare på, kanskje er informasjonen om medfødt hypothyreose hos barn også relevant for din datter.

Når det gjelder det med overvekten, så kan jeg bare uttale meg ut fra egne erfaringer. Da jeg begynte med Levaxin sluttet jeg å gå opp i vekt, men fikk ingen spesiell nedgang i vekt. Men, nå er jo jeg voksen, i tillegg har jeg ikke det helt store aktivitetsnivået å skryte av. Når det gjelder kosthold, så kan du jo søke etter generell info om hypothyreose, det er sikkert endel råd å hente der, selv om de stort sett er rettet mot voksne.

Hei og takk for svar :)

Den informasjonen der er den lille informasjonen jeg har om lavt stoffskifte og barn. Jeg vet ikke om det er forskjell på ervervet eller medfødt. Vi har akkurat fått stilt diagnosen og vet svært lite om emnet. Skal få bestilt time hos barnelegen med ønske om generell informasjon. Men det virker som det er svært lite god norsk informasjon om emnet. Derfor hadde jeg håpet at legen som svarte meg tidligere her på DOL kunne svare igjen. Virket nemlig som han satt på en del info.

Kizza1365380506

Jeg har allerde vært i kontakt med stoffskifte.org. De sa de skulle sende meg infoen de hadde, men har ikke sett noe til den. Hun sa også at den infoen de hadde gikk på barn med medfødt hypothyreose.

Jeg synes det er helt utrolig at de ikke kan ta denne problemstillingen med i nettsiden sin. Men jeg tenker, jo mer grunn er det at dere involverer dere mer og blir medlemmer. Kun på den måten kan en påvirke til noe i foreningen.

Kanskje oppfordre mange til å etterlyse slike opplysninger f.eks.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...