Nikki Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Når skolen kommer borti supertalenter på en eller annen måte, bør det jo finnes et tilbud også til disse. Er det så mye verre enn det, da? Nemlig! 73% er jo 27% unna barnets fulle potensiale. Om en annen skole heller ikke klarer mer enn 75% har ingen betydning - da har alle skolene et problem! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Problemet med de som går ut av skolen som analfabeter og tapere er større. De er _mange_ fler, og de skaper _mye_ større problemer for de andre elevene, da de som oftest lager bråk og eter ressurser som da blir helt bortkastet. Når vi behandler alle likt, så behandler vi alle ulikt, fordi alle barn er ulike. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Her var det mye å finne. Forklaringer på hva som mangler i norsk skole, hva det burde vært mer av eller hva som bør fokuseres mer på. Det går på krav, klare mål, respekt og disiplinproblemer, fri skole, ansvar for egen læring-tenking(når dette slår feil ut), og at det ikke alltid er økonomien som styrer. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article.jhtml?articleID=629166 Syns det var mye forklarende å finne her. Dette syns jeg er kjernen i problemet: "MEN DENNE TILSTANDEN skyldes også i betydelig grad Kristin Halvorsen og i noen grad Helga Hjetland. De er skyld i den fordi de ikke vil snakke om den. De er skyld i den fordi de skaper et inntrykk av at norsk skoles store problemer i dag er å finne i pengemangelen. De er skyld i den fordi de i en overflodstid og i et forbrukersamfunn føler seg vel med å leve på gammel-sosialistisk tankegods om de økonomiske rammefaktorenes betydning for et folks kulturelle utvikling. De er skyld i den fordi deres utdaterte radikalisme truer den norske enhetsskolen. De svikter enhetsskolen fordi de ikke hver eneste dag er opptatt av den offentlige skolens kvalitet forstått som nivået av kunnskaper og ferdigheter. For det er denne kvaliteten den nye middelklassen spør etter." Det ropes etter mer penger, enda undersøkelser viser at dyre skoler faktisk er dårligere enn billige. De skolene som drives kostnadseffektivt har besynderlig ofte elever med gode karakterer, hvor lærere og elever faktisk trives. Jeg tror disse skolene drives profesjonelt av en god ledelse, og at det er løsningen. Vi _vet_ at mer penger ikke virker, hvorfor skal vi da gi dem enda mer penger? De skolene som roper etter mer penger er _altfor ofte_ de skolene som fra før bruker mye penger OG er dårlige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Dette syns jeg er kjernen i problemet: "MEN DENNE TILSTANDEN skyldes også i betydelig grad Kristin Halvorsen og i noen grad Helga Hjetland. De er skyld i den fordi de ikke vil snakke om den. De er skyld i den fordi de skaper et inntrykk av at norsk skoles store problemer i dag er å finne i pengemangelen. De er skyld i den fordi de i en overflodstid og i et forbrukersamfunn føler seg vel med å leve på gammel-sosialistisk tankegods om de økonomiske rammefaktorenes betydning for et folks kulturelle utvikling. De er skyld i den fordi deres utdaterte radikalisme truer den norske enhetsskolen. De svikter enhetsskolen fordi de ikke hver eneste dag er opptatt av den offentlige skolens kvalitet forstått som nivået av kunnskaper og ferdigheter. For det er denne kvaliteten den nye middelklassen spør etter." Det ropes etter mer penger, enda undersøkelser viser at dyre skoler faktisk er dårligere enn billige. De skolene som drives kostnadseffektivt har besynderlig ofte elever med gode karakterer, hvor lærere og elever faktisk trives. Jeg tror disse skolene drives profesjonelt av en god ledelse, og at det er løsningen. Vi _vet_ at mer penger ikke virker, hvorfor skal vi da gi dem enda mer penger? De skolene som roper etter mer penger er _altfor ofte_ de skolene som fra før bruker mye penger OG er dårlige. Helt enig i det. Her ligger mye av årsaken. Håper bare at det blir satt mer søkelys på dette etterhvert, slik at kvalitet kan gå foran. "De svikter enhetsskolen fordi de ikke hver eneste dag er opptatt av den offentlige skolens kvalitet forstått som nivået av kunnskaper og ferdigheter. For det er denne kvaliteten den nye middelklassen spør etter." Her er essensen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Helt enig i det. Her ligger mye av årsaken. Håper bare at det blir satt mer søkelys på dette etterhvert, slik at kvalitet kan gå foran. "De svikter enhetsskolen fordi de ikke hver eneste dag er opptatt av den offentlige skolens kvalitet forstått som nivået av kunnskaper og ferdigheter. For det er denne kvaliteten den nye middelklassen spør etter." Her er essensen. Jeg har selv vært på møte med de sentrale skolemyndighetene/politikerne og sett/hørt holdningene og hvordan de mener skolen skal fungere. Da jeg fortalte hvordan jeg opplevde elever i 14-16 år alder og hvor ulike de var m h t kunnskaper, fikk jeg rett og slett ikke noe svar. Spørsmålet ble gjentatt, men heller ikke da noe svar. Jeg laget min egen lille test med 20 enkle spørmål og oppgaver for å se hvor praksiselevene lå. Det var enorme forskjeller fra de beste og de dårligste. Jeg fikk da omtrent beskjed at jeg ikke hadde noe med å teste noen. Det som gjorde meg mest forundret var hvor lite opptatt de var av resultatene elevene presterte. Det ble hele tida messet at vi ikke skulle ha noe "klassesamfunn", "geniskoler", "taperskoler", "rikmannskoler" osv. Til slutt spurte jeg om grunnskolen bare er et sorteringsanlegg for "fisk" der man bare sorterer ut første, andre og tredjesortering for videre behandling? Taperne gikk rett i bøtta uten behandling? Jeg fikk faktisk applaus. Spesielt fra høyresida i politikken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Jeg har selv vært på møte med de sentrale skolemyndighetene/politikerne og sett/hørt holdningene og hvordan de mener skolen skal fungere. Da jeg fortalte hvordan jeg opplevde elever i 14-16 år alder og hvor ulike de var m h t kunnskaper, fikk jeg rett og slett ikke noe svar. Spørsmålet ble gjentatt, men heller ikke da noe svar. Jeg laget min egen lille test med 20 enkle spørmål og oppgaver for å se hvor praksiselevene lå. Det var enorme forskjeller fra de beste og de dårligste. Jeg fikk da omtrent beskjed at jeg ikke hadde noe med å teste noen. Det som gjorde meg mest forundret var hvor lite opptatt de var av resultatene elevene presterte. Det ble hele tida messet at vi ikke skulle ha noe "klassesamfunn", "geniskoler", "taperskoler", "rikmannskoler" osv. Til slutt spurte jeg om grunnskolen bare er et sorteringsanlegg for "fisk" der man bare sorterer ut første, andre og tredjesortering for videre behandling? Taperne gikk rett i bøtta uten behandling? Jeg fikk faktisk applaus. Spesielt fra høyresida i politikken. Bra *klapper jeg også* Det er rart at de er så mye mer opptatt av at alle skal være like, og av å unnlate å se på resultater, enn å faktisk gi den kvalitetsmessige oppfølging hver elev på skolen har krav på. Det er noe jeg aldri har skjønt - hvorfor er det så viktig at alle er like? Hva er galt med forskjeller? Hva er galt med å oppmuntre og stimulere de sidene de forskjellige elevene er flinke i? Selvfølgelig skal alle grupper elever ha det de har krav på. Det som er merkelig er jo at det ikke er helt stuerent å få fram at det faktisk er skoleflinke elever som ikke får det de har krav på som skolen her er idag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Bra *klapper jeg også* Det er rart at de er så mye mer opptatt av at alle skal være like, og av å unnlate å se på resultater, enn å faktisk gi den kvalitetsmessige oppfølging hver elev på skolen har krav på. Det er noe jeg aldri har skjønt - hvorfor er det så viktig at alle er like? Hva er galt med forskjeller? Hva er galt med å oppmuntre og stimulere de sidene de forskjellige elevene er flinke i? Selvfølgelig skal alle grupper elever ha det de har krav på. Det som er merkelig er jo at det ikke er helt stuerent å få fram at det faktisk er skoleflinke elever som ikke får det de har krav på som skolen her er idag. Jeg ville applaudert spesialskoler for f eks bilmekanikere, der barn ned til 13 år kan få begynne og få kanskje 10 timer i uka med bilteori og praksis, resten allmenfag. Bilidnustrien ville stilt opp med glede og sponset (et giftig ord) med penger og helt sikkert gratis lærerkrefter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amber sun Skrevet 27. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2004 Jeg ville applaudert spesialskoler for f eks bilmekanikere, der barn ned til 13 år kan få begynne og få kanskje 10 timer i uka med bilteori og praksis, resten allmenfag. Bilidnustrien ville stilt opp med glede og sponset (et giftig ord) med penger og helt sikkert gratis lærerkrefter. Det hørtes ut som en god ide. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Det hørtes ut som en god ide. Jeg kan i hvert fall love at det ville lempe stein av "akademikerskolene", dvs enhetsskolenes skuldre. Selvsagt vil mange verstinger juble over muligheten og strømme til. Energien ville i hvert fall kanaliseres over på noe de selv og samfunnet kan ha nytte av, i stedet for at de ødelgger for de andre og går ut av 10. klasse som tapere med 3-4 _totalt_ bortkastede år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Problemet med de som går ut av skolen som analfabeter og tapere er større. De er _mange_ fler, og de skaper _mye_ større problemer for de andre elevene, da de som oftest lager bråk og eter ressurser som da blir helt bortkastet. Når vi behandler alle likt, så behandler vi alle ulikt, fordi alle barn er ulike. Du skriver: "Når vi behandler alle likt, så behandler vi alle ulikt, fordi alle barn er ulike." Men det er INGEN som behandler "alle likt"! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Du skriver: "Når vi behandler alle likt, så behandler vi alle ulikt, fordi alle barn er ulike." Men det er INGEN som behandler "alle likt"! Hvorfor heter det da enhetsskole? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134294-norsk-skole-%C3%B8delegger-de-flinkeste-barna/page/2/#findComment-830985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.