Gå til innhold

Kongelige og bokstavblindhet

Anbefalte innlegg

Lurer bare, men hvorfor er det så mange som er bokstavblinde(dyslektikere, eller hva det heter) i kongehusene?

Dumt spørsmål, men kan slikt ha med innavl å gjøre?

Leser at de svenske kongebarna lider av det, noen i det engelske, kong Olav og kong Harald osv i Norges kongehus.

Samtidig har søskenbarngifte vært vanlig i kongelige kretser, samt at bokstavblindhet jo er arvelig.På det viset må de jo ha fått dobbelt opp med arvegenene?(klønete formulert).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134336-kongelige-og-bokstavblindhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, så du mener at de som lider av Ordblindhet er framkomst av innavl?

Merkelig hva mennesker får seg til å tenke på, du!

Jeg er ordblind selv, at jeg er innavl er så langt i fra virkeligheten som det kan bli.. da min mor og far traff hverandre i en helt annen by, og min morfar er fra Israel...

Men uansett så er jo vi innavl hele gjengen vi stammer da etter noens mening alle fra Adam og Eva

Gjest famøse fam

Dette mener jeg at jeg lærte noe om for maaaaange år siden, på videregående. Det er en eller annen form for symptom/lidelse/sykdom som er hyppig tilstede i de europeiske kongehus, som også er årsaken til dysleksi-problemene, så vidt jeg husker. Det er jo ikke så veldig merkelig, da, og ikke skjønner jeg hvorfor vi skriker over oss når prinsene velger seg damer fra folket, i stedet for damer fra ...faktisk...nærmeste familie....

Men som mistera skriver under her, at man har dysleksi betyr overhodet ikke at man er et "resultat" av innavl, men i kongefamiliens tilfelle, mener jeg å huske at det er sånn.

Gjest Ugga Bugga

Jeg er ordblind selv, at jeg er innavl er så langt i fra virkeligheten som det kan bli.. da min mor og far traff hverandre i en helt annen by, og min morfar er fra Israel...

Men uansett så er jo vi innavl hele gjengen vi stammer da etter noens mening alle fra Adam og Eva

Jeg tror ikke alle som lider av ordblindhet er resultat av innavl, men innavl kan kanskje øke SANNSYNLIGHETEN for ordblindhet i den aktuelle familien.

det var j o ikke det MANGE mente. Mange mente at det er MANGE som har det i DEN familien. Det kunne like godt vært fargeblindhet.

Annonse

Jeg tror ikke alle som lider av ordblindhet er resultat av innavl, men innavl kan kanskje øke SANNSYNLIGHETEN for ordblindhet i den aktuelle familien.

Har ikke dere sett amerikanske filmer og hvordan innavl blir?

Neida tuller nå, men det jeg har hørt om innavl er at de har tendenser til å bli veeeldig pene... (sant at jeg har hørt det, men om det er sant vet ikke jeg)

Selvfølgelig vil en familie ha neon likheter, det ligger jo til genene... så da kan man heller si at ordblindhet er et resultat av genene og ikke innavl

Gjest girlie21

tror nok at genet for det har hopa seg litt opp i kongefamilien i og med at de er litt innavl. Er det ikke mange av dem som er blødere også? Det har ingenting med innavl å gjøre, men at sannsynligheten øker for at man arver det genet når f.eks. to søskenbarn får barn...

tror nok at genet for det har hopa seg litt opp i kongefamilien i og med at de er litt innavl. Er det ikke mange av dem som er blødere også? Det har ingenting med innavl å gjøre, men at sannsynligheten øker for at man arver det genet når f.eks. to søskenbarn får barn...

Har aldri hørt noe om kongelige blødere? Verken i det norske eller noen av de utenlandske kongehusene. Ikke at jeg tror jeg er fullt oppdatert på hva som evt. måtte feile de.

Har aldri hørt noe om kongelige blødere? Verken i det norske eller noen av de utenlandske kongehusene. Ikke at jeg tror jeg er fullt oppdatert på hva som evt. måtte feile de.

Bløderne var vel i tsarfamilien i Russland, om jeg ikke husker feil. Tror ikke det har vært noen genblanding derfra til den europeiske kongefamilien.

Neida tuller nå, men det jeg har hørt om innavl er at de har tendenser til å bli veeeldig pene... (sant at jeg har hørt det, men om det er sant vet ikke jeg)

Selvfølgelig vil en familie ha neon likheter, det ligger jo til genene... så da kan man heller si at ordblindhet er et resultat av genene og ikke innavl

i DEN familien ja! . . see?

Gjest ChiengMai

Hvis man i en familie har en spesiell, arvelig egenskap vil denne bli forsterket ved innavl. Dette betyr selvsagt ikke at alle med dysleksi er resultat av innavl. Like lite som at all form for psykisk utviklingshemming skyldes det samme.

At såpass mange kongelige nettopp er dyslektikere kommer med stor sansynlighet pga forsterking av denne arveegenskapen gjennom innavl. Andre igjen er den første i sin familie (selv om man kanskje ikke har kjennskap til hvordan det var flere generasjoner tilbake) med dysleksi, andre har arvet det etter far eller mor.

Dette er da helt elementær lærdom. :-)

Annonse

Gjest ChiengMai

det var j o ikke det MANGE mente. Mange mente at det er MANGE som har det i DEN familien. Det kunne like godt vært fargeblindhet.

Eller psykisk utviklingshemming for den del. I alle fall når man tenker på at de kongelige i flere generasjoner etter hverandre giftet seg med søskenbarn.

Vin (som har far og sønn som er blødere) skrev noe om at det kom fra en kongelig familie.

De som arver skjønnhet i dobbel dose, blir jo pene. Tenk på de stakkarene som som blir dobelt stygge...

Hvis man i en familie har en spesiell, arvelig egenskap vil denne bli forsterket ved innavl. Dette betyr selvsagt ikke at alle med dysleksi er resultat av innavl. Like lite som at all form for psykisk utviklingshemming skyldes det samme.

At såpass mange kongelige nettopp er dyslektikere kommer med stor sansynlighet pga forsterking av denne arveegenskapen gjennom innavl. Andre igjen er den første i sin familie (selv om man kanskje ikke har kjennskap til hvordan det var flere generasjoner tilbake) med dysleksi, andre har arvet det etter far eller mor.

Dette er da helt elementær lærdom. :-)

Nå er jeg den eneste i min slekt som har dette, iallefall som har innrømt å ha det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...