Gå til innhold

Hund påkjørt - dyrlegen nekta å hjelpe

Anbefalte innlegg

Gjest ikke i kveld

Huff, dette har vært en forferdelig dag! Hunden til broren min ble påkjørt mens vi stod og så på. Vi hadde ikke rukket å sette på lenka, for vi hadde akkurat gått ut av bilen da den løp av gårde og smalt rett inn i en bil som kom kjørende i stor fart.

Skjønte med én gang at den var alvorlig skadd, for den lå vridd i en merkelig vinkel og hadde store smerter.

Vi fikk lagt hunden bak i bilen og dro avgårde for å finne en dyrlege med det samme. Da vi kom fram var klokka fem over fire, og dyrlegen stod og låste klinikken. Hun nektet å hjelpe det stakkars dyret fordi hun var ferdig på jobb for i dag! Altså, jeg skjønner jo at også dyrleger må ha faste arbeidstider, men dette syntes jeg var grusomt! :-(

Vi fikk adressen til en annen dyrlege, men det var nesten en times kjøretur unna. Stakkars skjønne hunden som han måtte lide! Den andre dyrlegen konstaterte at ryggen var brukket, så det var ikke annet å gjøre enn å avlive den.

Forferdelig trist dette. Den hunden har vært som et familiemedlem de seks årene de har hatt den.

Jeg vet ikke om det er jeg som overreagerer her, men jeg mener da at en dyrlege bør ha såpass medfølelse med at alvorlig skadd og tydelig smertepåvirket dyr at hun gjør et unntak og hjelper selv om klokka er fem over fire!?! Det kan da ikke være SÅ ofte sånt skjer?

Hva mener dere?

Fortsetter under...

Langt over streken den der!!

Han har plikt til å hjelpe et såpass lidende dyr, uansett om han har stemplet ut for dagen.

Det må da høre med kompetansen hans å ta ansvar for slikt!

Jeg tror jeg ville klagd og bedt om en forklaring.

Annonse

Gjest ikke i kveld

Å stakkars hund.

For det første så håper jeg dette er et tulleinnlegg av noen som kjeder seg.

Dersom det ikke er dèt håper jeg hundeeieren anmelder veterinæren for brudd på dyrevernloven!

Det er dessverre ikke noe tulleinnlegg.

Jeg skal prøve å finne ut av lovverket i morgen, om dyrlegen har lov til å gjøre dette osv.

I kveld har jeg hatt nok med å trøste broren min og ungene hans.

Gjest lis@bet

Det er dessverre ikke noe tulleinnlegg.

Jeg skal prøve å finne ut av lovverket i morgen, om dyrlegen har lov til å gjøre dette osv.

I kveld har jeg hatt nok med å trøste broren min og ungene hans.

Fra Dyrevernloven:

§ 6. Hjelp.

Råkar nokon på eit dyr som synleg er sjukt, skadd eller hjelpelaust, skal han hjelpa det så langt råd er.

§ 31. Straff.

Bryt nokon med vilje eller i aktløyse føresegn gjeven i eller med heimel i denne lova, vert han straffa med bot eller fengsel i opp til 6 månader. Har han før vore straffa for slikt brot, kan straffa vera bot eller fengsel i opp til 1 år.

Straffebodet gjeld òg freistnad og medverking. Brot på denne lova vert rekna for misferd same kor stor straffa er."

http://www.dyrehagen.org/index.php?s=157&k=Dyreparken

Fra Lov om veterinærer og annet dyrehelsepersonell:

§ 14. Nødhjelp

"Dyrehelsepersonell plikter snarest mulig å yte den hjelp vedkommende evner - personlig eller ved stedfortreder - når det etter tilgjengelige opplysninger må antas at øyeblikkelig hjelp er påtrengende nødvendig."

Straff står det mer om her: http://www.lovdata.no/all/tl-20010615-075-005.html

Annonse

Dette var helt hårreisende, og jeg synes du burde gå videre med dette. Dyrlegen har plikt til å stille opp her siden dyret hadde vondt.

Forøvrig vet jeg godt hvordan dere må ha det nå. Jeg mistet min skjønne retriver i en bilulykke da han var bare 10 måneder. Det er helt grusomt.

Tenker på dere alle.

Grusomt. Jeg ville ha anmeldt forholdet. Uansett om arbeidsdagen er over så har det med medmennesklighet å gjøre, et dyr som er så hardt skadet kan ikke bare bli avvist av en dyrlege. Så lenge dyrlegen tilogmed sto i døra, hva var problemet med å ta en sjekk?? får jo overtidsbetalt uansett. Jeg ville uansett ikke ha tenkt på det heller, et skadet dyr ville ha vekket medlidenheten i meg, ville ha hjulpet uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...