Gå til innhold

Hva ser en øyenlege ved vanlig undersøkelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Le dude

Hei der!

Jeg er en gutt på 21 som har et lite problem:

Jeg er litt hypokonder...:)

Og i den forbindelse vil jeg fremlegge følgende spørsmål til forumets brukere:

Hvor grundig er en slik test som en øyenlege utfører av øynene?

Har slitt med synet i nærmere 3-4 år nå, og fikk i januar i fjor time hos øyenlege i Stavanger.

Legen kikket på øynene mine og kunne fortelle meg at det ikke var noe gale, utenom at jeg hadde noe skjeve hornhinner, og -0,75 eller noe i syn. + noe liten aktivitet i synsnerven. (sistnevnte mente hun kom av at jeg var nervøs under oppholdet!?!). Var også til CT-scanning da jeg på den tiden også var rimelig nervøs for hjernesvulst eller lignende. Men ingenting var galt i hodet mitt heller.

Jeg slo meg derfor til ro med dette, og fikk briller hos optiker. Ser betraktelig bedre med briller. Men er såpass forfengelig at jeg har brukt dem minimalt til daglig bruk (brukt dem hyppig de den siste ukene vel og merke). Har kun brukt dem når jeg benytter pc eller ser på tv osv tidligere...

Jeg vet dette sikkert er ugunstig, men trives virkelig dårlig med briller...

Og nå vurderer jeg å nok en gang kontakte øyenlege. Det fordi jeg fortsatt ser streker og til tider har litt u-digg syn, til tider er lysømfindtlig + noe dårligere nattesyn enn det jeg hadde som yngre:)

Og for en tid tilbake hørte jeg om en kvinne som hadde en sykdom på øynene som gjorde at cellene(?) på netthinna etterhvert døde ut, og hun ble da gradvis blind.

Ble, som den lille hypokonderen jeg er, da litt (ev. litt mye:) nervøs for at øyenlegen min feks. ikke kunne se om jeg hadde denne sykdommen ved normal øyenlege-sjekk!

Så: Vet dere evt. om hun hadde sett denne sykdommen når hun sjekket øynene mine??

For isåfall kan jeg da slå meg til ro med at jeg bare sliter litt med synet (som så mange andre nordmenn), og heller skaffe meg linser...

Håper noen kan gi meg et konstruktivt svar, som gir meg ro i hverdagen, og ev. gjør at jeg slipper å drite meg ut med å nok en gang bestille en dyr time hos øyenlege.

Mvh. Tha dude.

Fortsetter under...

Gjest Tristelin@

Ta en telefon til en øyelegen og spør om de ser slike sykdommer.Får du et klart ja, så er det jo greit.

Men ellers så vet dujo selv at problemet er av en art som du heller burde ha psykologhjelp til. Forandre tankemønsteret. Det dukker jo snart opp noe nytt å bekymre seg over. Ikke sant? Lettere å snu det når en er 21 enn hvis du venter til du er 30.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...