Gå til innhold

NHD, kan du hjelpe meg med dette?


cathlin

Anbefalte innlegg

Er det sant at...?

Faktum 1. En depresjon kan vare lenger hvis en går ubehandlet.

Faktum 2. Anbefalt behandling mot depresjon og angst er psykoterapi og medikamentell behandling.

Faktum 3. På et SSRI føler en seg bedre og får mindre kontakt med følelser.

Faktum 4. På SSRI kan en fungere bedre, ha lettere for å åpne seg, bli lettere å sammarbeide med i en terapisituasjon.

Faktum 5. Uten SSRI vil depresjonen og uro, søvnproblemer føles sterkere, med innslag av dårligere evne til å ta vare på seg selv.

Faktum 6. En voksen person må kunne klare å ta vare på seg selv mellom terapitimene.

Dilemma 1. I terapitimene må en ha kontakt med seg selv for å få noe ut av terapien, men det går ikke i like stor grad på SSRI.

Dilemma 2. En må kunne klare å overleve mellom terapitimene, men det blir vanskeligere uten SSRI.

Dilemma 3. Depresjonen kan komme sterkere tilbake hvis en slutter med SSRI før det har gått et år (anbefalt tid for medisinbruk), eller ??

-Finnes det alternativer til SSRI hvis en velger å slutte, som kan ta bort uro, søvnproblemer o.l. som en kan bruke noen ganger i uken, og som ikke er skadelig for kroppen?

-Hva er anbefalt å gjøre?

Takk for svar. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til faktum 3:

Dette er avhengig av både personen og medisinen. Jeg har aldri opplevd å miste følelser på AD, jeg har heller kommet i kontakt med (positive) følelser jeg knapt har opplevd før. Jeg synes også at jeg er mer "meg" på AD. Jeg har lettere for å avvise urasjonelle depressive tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cathlin,

Jeg er ikke ekspert, men så vidt jeg vet fins det ikke fasit på dette på individnivå. For mange er det sannsynligvis slik at en ikke kan få både i pose og sekk. Dessverre.

I ditt tilfelle har du fortalt at du strever veldig med å komme i gang med terapien. Mye angst osv som sperrer. Da tror jeg faktisk jeg ville forsøkt et preparat og sett om det roet nok til å komme i gang.

Så kan du heller trappe ned igjen hvis du ikke er fornøyd?

Er evt johannesurt et alternativ som terapeuten tror mer på? Mange foretrekker det pga mindre bivirkninger, men det har ikke vært problemet for deg så vidt jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cathlin,

Jeg er ikke ekspert, men så vidt jeg vet fins det ikke fasit på dette på individnivå. For mange er det sannsynligvis slik at en ikke kan få både i pose og sekk. Dessverre.

I ditt tilfelle har du fortalt at du strever veldig med å komme i gang med terapien. Mye angst osv som sperrer. Da tror jeg faktisk jeg ville forsøkt et preparat og sett om det roet nok til å komme i gang.

Så kan du heller trappe ned igjen hvis du ikke er fornøyd?

Er evt johannesurt et alternativ som terapeuten tror mer på? Mange foretrekker det pga mindre bivirkninger, men det har ikke vært problemet for deg så vidt jeg forstår.

Tror poenget er: man må ha kontakt med følelser for å få utbytte av terapien. Ja. Men blir det for MYE som trykker på, kommer man heller ikke i gang, man bruker kreftene på å holde igjen angsttrykket.

Så du må vurdere om dine startproblemer skyldes at du føler for mye eller for lite. Ut fra dine tidligere innlegg ville jeg gjette at trykket er for stort, ikke for lite. Men dette vet du selv best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cathlin,

Jeg er ikke ekspert, men så vidt jeg vet fins det ikke fasit på dette på individnivå. For mange er det sannsynligvis slik at en ikke kan få både i pose og sekk. Dessverre.

I ditt tilfelle har du fortalt at du strever veldig med å komme i gang med terapien. Mye angst osv som sperrer. Da tror jeg faktisk jeg ville forsøkt et preparat og sett om det roet nok til å komme i gang.

Så kan du heller trappe ned igjen hvis du ikke er fornøyd?

Er evt johannesurt et alternativ som terapeuten tror mer på? Mange foretrekker det pga mindre bivirkninger, men det har ikke vært problemet for deg så vidt jeg forstår.

JU, hvordan fungerer den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Faktum 1. En depresjon kan vare lenger hvis en går ubehandlet.

Ja.

Faktum 2. Anbefalt behandling mot depresjon og angst er psykoterapi og medikamentell behandling.

Ja. Gjerne med tillegg av fysisk trening.

Faktum 3. På et SSRI føler en seg bedre og får mindre kontakt med følelser.

Nei, i de aller fleste tilfeller ikke. Følelsestomhet er like ofte et symptom ved depresjon. De fleste blir slik de var før de blir deprimerte.

Faktum 4. På SSRI kan en fungere bedre, ha lettere for å åpne seg, bli lettere å samarbeide med i en terapisituasjon.

Ja, fordi alvorlig depresjon sjelden lar seg kombinere med psykoterapi. Psykoterapi krever en viss åndelig+kognitiv fungering.

Faktum 5. Uten SSRI vil depresjonen og uro, søvnproblemer føles sterkere, med innslag av dårligere evne til å ta vare på seg selv.

Ja. Uten AD (ikke nødvendigvis SSRI)

Faktum 6. En voksen person må kunne klare å ta vare på seg selv mellom terapitimene.

Ja.

Dilemma 1. I terapitimene må en ha kontakt med seg selv for å få noe ut av terapien, men det går ikke i like stor grad på SSRI.

Feil.

Dilemma 2. En må kunne klare å overleve mellom terapitimene, men det blir vanskeligere uten SSRI.

Riktig.

Dilemma 3. Depresjonen kan komme sterkere tilbake hvis en slutter med SSRI før det har gått et år (anbefalt tid for medisinbruk), eller ??

Riktig for første episode av depresjon. Senere skal det være lengre behandling.

-Finnes det alternativer til SSRI hvis en velger å slutte, som kan ta bort uro, søvnproblemer o.l. som en kan bruke noen ganger i uken, og som ikke er skadelig for kroppen?

Nei, ikke gode. Tolvon kan brukes, men er også et AD og vil virke bedre om det tas kontinuerlig.

-Hva er anbefalt å gjøre?

Følge anbefalte retingslinjer for behandling av den enkelte sykdom og dens aktuelle alvorlighet (det er andre retningslijer for behandling av alvorlig depresjon enn for mild depresjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JU, hvordan fungerer den?

Jeg gikk på JU mange måneder. Absolutt ingen bivirkninger, merket ikke at jeg ble følelsesfjern heller.

Den hjalp helt tydelig på flere av mine plager. Ikke minst på energinivå, konsentrasjonsevne, muskel/leddproblemer, PMS, døgnrytme og andre "bagateller" som stjal mye krefter. Men dessverre ikke fullt så kraftig på psyken som jeg hadde ønsket.

Det er frustrerende at man må prøve seg fram selv, at behandlere fra ulike utdanningsbakgrunner gir deg hver sin svært bestemte, men helt ulike oppskrift på hva som er bra for deg. Og folk som har prøvet selv har ulike erfaringer....

Mer om JU: se laaang diskusjon i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum 1. En depresjon kan vare lenger hvis en går ubehandlet.

Ja.

Faktum 2. Anbefalt behandling mot depresjon og angst er psykoterapi og medikamentell behandling.

Ja. Gjerne med tillegg av fysisk trening.

Faktum 3. På et SSRI føler en seg bedre og får mindre kontakt med følelser.

Nei, i de aller fleste tilfeller ikke. Følelsestomhet er like ofte et symptom ved depresjon. De fleste blir slik de var før de blir deprimerte.

Faktum 4. På SSRI kan en fungere bedre, ha lettere for å åpne seg, bli lettere å samarbeide med i en terapisituasjon.

Ja, fordi alvorlig depresjon sjelden lar seg kombinere med psykoterapi. Psykoterapi krever en viss åndelig+kognitiv fungering.

Faktum 5. Uten SSRI vil depresjonen og uro, søvnproblemer føles sterkere, med innslag av dårligere evne til å ta vare på seg selv.

Ja. Uten AD (ikke nødvendigvis SSRI)

Faktum 6. En voksen person må kunne klare å ta vare på seg selv mellom terapitimene.

Ja.

Dilemma 1. I terapitimene må en ha kontakt med seg selv for å få noe ut av terapien, men det går ikke i like stor grad på SSRI.

Feil.

Dilemma 2. En må kunne klare å overleve mellom terapitimene, men det blir vanskeligere uten SSRI.

Riktig.

Dilemma 3. Depresjonen kan komme sterkere tilbake hvis en slutter med SSRI før det har gått et år (anbefalt tid for medisinbruk), eller ??

Riktig for første episode av depresjon. Senere skal det være lengre behandling.

-Finnes det alternativer til SSRI hvis en velger å slutte, som kan ta bort uro, søvnproblemer o.l. som en kan bruke noen ganger i uken, og som ikke er skadelig for kroppen?

Nei, ikke gode. Tolvon kan brukes, men er også et AD og vil virke bedre om det tas kontinuerlig.

-Hva er anbefalt å gjøre?

Følge anbefalte retingslinjer for behandling av den enkelte sykdom og dens aktuelle alvorlighet (det er andre retningslijer for behandling av alvorlig depresjon enn for mild depresjon).

Da blir konklusjonen å fortsette på cipralex.

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Vil bare si at jeg ikke mistet følelsene på AD, men jeg mistet hemninger. Det var ganske skummelt faktisk, for jeg ble agressiv og mer selvskadende (turte å skade meg mer alvorlig). I tillegg utløste det hypomani og mani flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...