Gjest gjennomsnittlig Skrevet 26. desember 2000 Del Skrevet 26. desember 2000 I de siste tiårene har flere eldre i min nærmeste familie fått alzheimer lignende sykdommer. (besteforeldre og oldeforeldre) Ingen vet sikkert om det er alzheimer, har aldri vært stilt noen diagnose, men mye tyder på det. Men i generasjonene før har de aldri? vært slike tilfeller. Det jeg lurer på er om det rett og slett kan være drikkevannet. Har aldri hørt om slikt, men vet jo at sur nedbør vasker ut alminiumioner fra jorden. Og at inntatt alminium har en inkubasjonstid på ca 20 år. Så jeg har en mistanke om at det kan være noe slikt. Kanskje det for eksempel familien vår har et gen som får hjernen til å ta opp alminiumsioner lettere enn andre? Vi har egen drikkevannskilde og bor langt fra folk, og jeg vet at det er lite kalk i vannet hos oss. Går det ann å få sjekket drikkevannet noe sted for alminiumsioner? Og finnes det noen logikk i mine tanker? Har du hørt om noe lignende? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13452-drikkevatn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Brækhus, Lege Skrevet 27. desember 2000 Del Skrevet 27. desember 2000 Kjære gjennomsnittlig Når det gjelder sammenheng mellom aluminiumsinnhold i drikkevann og forekomst av demens av Alzheimers type er nok ikke siste ord sagt. Mange (de fleste?) vil hevde at det ikke er noen sammenheng, men en studie publisert i American Journal of Epidemiology i juli i år påviste en øket forekomst av demens av Alzheimers type hos de som hadde konsentrasjon av aluminium over en visst nivå i drikkevannet og mener at dette kan støtte hypotesen om at aluminium i drikkevannet kan være en risikofaktor for Alzheimers demens. Imidlertid er det jo mer sannsynlig at andre faktorer spiller en større rolle for forekomsten av demens, som for eksempel arvelige faktorer. Vanligvis antar man at det blant førstegangsslektninger er en 2-4 ganger høyere risiko for å utvikle demens av Alzheimers type, og enda høyere hvis man har flere nære slektninger med sykdommen. Jeg har prøvd å kontakte NIVA (Norsk institutt for vannforskning) vedrørende måling av drikkevann mht. aluminiumsinnhold, men der var det lite folk på jobb i julen. Du kan jo eventuelt kontakte dem senere for nærmere informasjon. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av medisinske problemstillinger, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesenet. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13452-drikkevatn/#findComment-65540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.