Gå til innhold

Allergi ?

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som er snart 3 år gammel.

Hun har aldri hatt fast avføring, den har alltid vært helt flytende. Hun klager over vondt i magen, det har hun gjort et års tid, og da hun var baby gråt hun mye og ofte, hun er et urolig barn.

Nå lurer jeg på om hun er allergisk mot noe ?

Jeg har tenkt lenge at det kanskje er melkeallergi, så hun har egentlig aldri drukket noe særlig melk. Får litt youghurt og litt ost.

Eller er det noe annet ?

Er det normalt å aldri har fast avføring ?

Hva skal jeg gjøre ?

Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134697-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære pamfilius

Det er ikke unormalt å ha løs avføring noen ganger om dagen. Men blir det til at avføringen er helt vandig med 5-7 eller flere tømminger om dagen bør det nok utredes nærmere.

Hvis et barn utvikler seg normalt, vokser og legger på seg er det ingen grunn til bekymring om avføringen er løsere enn vanlig. Noen bvarn klager over magesmerter hvis de føler seg utilpass og det skal man naturligvis ta på alvor, men det behøver ikke bety at de er syke. Særlig hvis barn sover rolig om natten uten å våkne og klage over smerter bør mwan kunne ta det hele med ro.

Overfølsomhet mot kumelk kan være årsak til magesmerter og unormal avføring. Vanligvis vil man da også oppleve at barnet er utilpass, vokser litt dårlig og har dårlig matlyst. Det går an å gjøre et forsøk med å utelate melk i 3-4 uker for å se om situasjonen bedrer seg og så forsøke forsiktig med innføring av melk igjen, først i form av yoghurt og litt ost for å se hvordan det går. Hvis melk skal utelates over lengre tid er det viktig å få hjelp til å finne frem til erstatningsprodukter.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134697-allergi/#findComment-837760
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...