pontus1365380560 Skrevet 30. januar 2004 Skrevet 30. januar 2004 Jeg er mann,65 år, pensjonist og lever et harm.liv.Er i god fys. form.Går tre turer hver dag på to timer.Men:Har i mange år hatt en stressende jobb og de siste 20 årene har jeg gått på blodtrykksmedisner, inntil for en uke siden: Atacand Plus + 30 mg Adalat. Det gjennomsnittlige hviletrykk og puls,målt syv ganger iløpet av dagen: 133/82-puls:67. For en uke sden begynte jeg med 12.5 mg Tenormin i tillegg: Det gjennomsnittlige hviletrykket basert på syv målinger i løpet av dagen er nå: 123/75 - puls: 54. Har målt ned til 46.Spørsmål: Er pulsen min blitt for lav? - Med hilsen Pontus 0 Siter
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 1. februar 2004 Skrevet 1. februar 2004 Svar til Pontus. Det trykket du hadde før Tenormin ble lagt til var så absolutt tilfredsstillende, og godt innenfor det man i alle internasjonale anbefalinger prøver å tilstrebe. Det er på grunnlag av dine opplysninger vanskelig å se at det var noen indikasjon for å gi deg tillegg av en betablokker (Tenormin). Fra før står du nemlig allerede på 3 forskjellige blodtrykksmedisiner (Atacand Plus er en kombinasjon av 2 stoff, og Adalat er en såkalt calcium-kanal-blokker). Betablokkade har som en av sine tilsiktede virkninger å sette ned pulsen. Hvis du ikke har noen subjektive plager av lav puls gjør det ikke noe, og jeg regner med at du får en tilfredsstillende pulsøkning når du anstrenger deg. Spør din lege hva grunnen til at Tenormin ble lagt til medisineringen din neste gang du er til kontroll. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.