tori21 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Jeg har til tider hatt problemer med friskt blod i avføringen etter jeg fikk påvist rift i tarmen som liten. Jeg er nå 21 år og rett før jul begynte det å blø hvær gang jeg hadde avføring. Jeg kjøpte hemorroidesalve som hjalp og jeg har ikke blødd siden. Men smertene har blitt igjen. Det kjennes som om endetarmen blir revet opp i kanten, og jeg har kjent en liten kul der som kjennes ut som en vond flis. Det kjennes nå ut som om jeg har en propp rett innforbi opningen også. Jeg virker forstoppet, magen har begynt å bule mer ut, og det er såvidt jeg får til avføring. Tar duphalac, men det har lite til ingen effekt. Kaffe viker faktisk bedre.. Jeg begynner å miste matlysten også. Har ikke noe særlig smerter i magen, bare ubehagelig trykk i enkelte områder av og til. Jeg har ikke oppkast, men får av og til sure oppstøt. Er ikke noe kvalm i det hele tatt. I tillegg har jeg også fått plutselige klaser med noe som virker som vannblemmer. Små vannblemmer som kjennes ut som opne sår. De er på ene rumpeballen, i rumpesprekken og en klase nede på ankelen. Jeg vet ikke om dette kan har vært en faktor, men jeg hadde analsex (beskyttet) rett før de værste plagene begynte. Jeg kommer aldri til å gjøre det igjen, det var skikkelig smertefullt. Jeg har tidligere hatt problemer med diare, men etter at jeg begynte med minifom tabeletter har dette så godt som gitt seg. Jeg fant ut at jeg reagerte på vanlig norvegia ost, ingen andre ostesorter eller melkeprodukter. For to år siden hadde jeg også salmonella infeksjon, og i høst fikk jeg et "anfall" med magesmerter. Legen trodde det var infeksjon, for CRP var forhøyet. Det gav seg etter to-tre dager. Har jeg grunn til mistake om noe mer alvorlig? Jeg er riktig bekymret og får stadige panikkannfall på grunn av denne frykten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134886-grunn-til-frykt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Mest sannsynlig har du en "anal-fissur", altså en sprekk i huden i endetarmen. Typisk for dette er smerter en stund ettet toalettbesøk etc., samt friskt blod rett etterpå. Les litt om denne diagnosen her i DOL; mye har vært skrevet. Muligens kan blemmene være herpes; du bør få tatt prøver ved neste anfall av "ferske" blemmer. Du bør tilstrebe daglig avføring, samt holde avføringen myk. Vi-siblin fiberpulver iblandet Biolamelk hjelper ofte, brukes kontinuerlig. Feber og magesmerter skal utredes, svært mange "ufarlige" årsaker kan finnes. Frykten din bør du diskutere med legen din. Kanskje kan et røntgenbilde av tarmen berolige deg. Kanskje kan du prøve syrenøytraliserende mot kvalme og sure oppstøt. Panikkanfall virker ugunstig på tarmen; altså mulighet for "ond sirkel" i ditt tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134886-grunn-til-frykt/#findComment-837814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.