Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har måttet operereres for akutt sprukket magesår på tolvfingertarmen. Bakterien Helicobacter pylori ble påvist og "fjernet" ved antibotika kur. Jeg har forstått at det var helt nødvendig å bli kvitt bakterien for at det ikke skulle oppstå nye problemer. Legene som opererte (i utlandet) sa ikke noe om smittefare. Ved en tilfeldighet leste jeg at baktereien, som er vanlig tilstede hos svært mange, kan overføres gjennom munnen, f.eks. ved kyss? Er dette riktig? Og betyr det at jeg også burde gjennomføre antibiotika-kur for å unngå at hun får bakterien igjen?

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Nei du skal ikke ha antibiotika. Svært mange har denne bakterien uten å ha plager, da skal det ikke behandles. Behandles kun ved vadvarende eller store plager fra spiserør, magesekk eller tolvfingertarm. Smitten skjer sannsynligvis ikke fra menneske til menneske, men dette er man ikke sikre på. Har lest en studie der man mener at husfluer er viktigste smittekilde..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...