jarte Skrevet 2. februar 2004 Skrevet 2. februar 2004 Min samboer har måttet operereres for akutt sprukket magesår på tolvfingertarmen. Bakterien Helicobacter pylori ble påvist og "fjernet" ved antibotika kur. Jeg har forstått at det var helt nødvendig å bli kvitt bakterien for at det ikke skulle oppstå nye problemer. Legene som opererte (i utlandet) sa ikke noe om smittefare. Ved en tilfeldighet leste jeg at baktereien, som er vanlig tilstede hos svært mange, kan overføres gjennom munnen, f.eks. ved kyss? Er dette riktig? Og betyr det at jeg også burde gjennomføre antibiotika-kur for å unngå at hun får bakterien igjen? Med vennlig hilsen 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. februar 2004 Skrevet 5. februar 2004 Nei du skal ikke ha antibiotika. Svært mange har denne bakterien uten å ha plager, da skal det ikke behandles. Behandles kun ved vadvarende eller store plager fra spiserør, magesekk eller tolvfingertarm. Smitten skjer sannsynligvis ikke fra menneske til menneske, men dette er man ikke sikre på. Har lest en studie der man mener at husfluer er viktigste smittekilde.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.