Gå til innhold

Sluttevaluering. Forum for psykiatri.


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er bedt av Rådet for psykisk helse om å skrive en sluttevaluering, sett fra min side, om prosjektet "Forum for psykiatri" her på DOL.

Rådet hadde et prosjekt over fem år, 1998 - 2002, hvor de betalte meg for å være fagperson på dette forum.

Dersom du har meninger om hvordan dette har fungert, både på godt og vondt, må du skynde deg å skrive det ned.

Du kan skrive på denne tråden eller til

[email protected]

Jeg har frist ut denne uka (fikk mailen i går).

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg synes dette har fungert meget meget bra. Til deg tør jeg å spørre om ting jeg ikke tør spørre min psyk. om ansikt til ansikt.

Har fått god og profesjonel hjelp av deg. Og ikke minst raske svar.

Har anbefalt siden til flere:)

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med forumet. Syns du, NHD, gjør en kjempebra jobb her inne! Tror det er svært viktig for veldig mange, at man kan spørre en psykiater om alt man lurer på om sin og andres psykiske helse.

Selv om det er større åpenhet om slike lidelser nå, så er det likevel "trygt" å kunne spørre åpent som anonym.

Håper virkelig at forumet får "leve"! Og til alle dere som er så flinke til å støtte hverandre,selv når dere sliter sånn selv, det bør dere være stolte av.

NHD gir gode svar, og er en stor ressurs! Tror flere enn meg har hatt god nytte av hans erfaring innen psykiatri. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Et kjempebra forum, både for unge og eldre. Har lært en masse her, og håper for alle,som måtte ha bruk for dette forumet,at det må få lov å bestå fortsatt, og at vi får beholde NHD her :-))

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

håper virkelig du kan fortsette å være på dette forumet. har fått masse gode svar både fra deg og de andre som er på dette forumet.

tror det er til stor hjelp for mange å ha et sted som dette. hvor de kan skrive helt anonymt, og få svar på det de lurer på.

håper du kan fortsette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at dette forumet fyller viktige funksjoner for mange og at det vil være et tilbakesteg om det blir nedlagt eller mister sin fagperson.

Jeg har fått mange gode svar når jeg har hatt spørsmål og det har vært godt å få en second opionion her.

Forumet har også en sosial funksjon, syns det er mye god støtte å få her fra andre.

Jeg håper NHD ønsker og kan fortsette arbeidet her på forumet.

Tror det har en funksjon rent samfunnsmessig også fordi åpenheten om og kunnskapen om psykiske lidelser øker ved at vi har et sted hvor psykisk helse kan diskuteres.

Jeg tror det er mange som ikke skriver her på forumet som finner hjelp i å lese her og å finne svar på sine spørsmål ved at de kjenner seg igjen i andre sine problemstillinger.

Jeg har et lite forslag og det er at det kan lages en link på førstesiden til forumet med en FAQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding er sendt. Si i fra hvis du ikke fikk den.

mvh

Er det noe vi kan gjøre for å overbevise Rådet? Er det er spørsmål om penger eller prioriteringer eller at de ikke føler at forumet har nytteverdi? Finnes alternative løsinger til fortsatt drift?

Hvis en sluttevaluering betyr at forumet blir steng eller mister fagpersonen sin ville det være et stor tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Madam

Personlig føler jeg at jeg har hatt stor utbytte av psykiatri forum.

Selv om jeg går i terapi hos psykiater har dette nettstedet gitt meg mulighet til å spørre om ting som jeg ikke helt hadde våget "ansikt til ansikt". Ikke alltid min egen psykiater har vært tilgjengelig og da har det vært et fint tilbud å kunne henvende seg her.

Det har også vært nyttig å kunne få en "second opinion" hos en fagperson.

Det har vært kunnskapsrikt da det er mange ulike temaer som taes opp. Og mange ulike mennesker med forskjellige utgangspunkter og ståsted.

Gjennom det å svare andre blir man også mer bevisst sin egen situasjon og erfaring.

Det er fint å møte andre mennesker mer og mindre i "samme båt" anonymt for å kunne veksle råd, erfaringer og opplevelser.

Det har vært utrolig positivt og beundringsverdig at psykiateren her, NHD har vært så tilgjengelig her inne på forum! Er imponert over hvor hyppig han er innom for å svare brukerne. Synes NHD er en viktig person for dette forumet! Håper han fortsetter.

Noe som jeg har følt slitsomt til tider.. er forholdsvis mange sterkt pessimistiske og (selv)destruktive innlegg. Innlegg der det trues med selvmord i f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig føler jeg at jeg har hatt stor utbytte av psykiatri forum.

Selv om jeg går i terapi hos psykiater har dette nettstedet gitt meg mulighet til å spørre om ting som jeg ikke helt hadde våget "ansikt til ansikt". Ikke alltid min egen psykiater har vært tilgjengelig og da har det vært et fint tilbud å kunne henvende seg her.

Det har også vært nyttig å kunne få en "second opinion" hos en fagperson.

Det har vært kunnskapsrikt da det er mange ulike temaer som taes opp. Og mange ulike mennesker med forskjellige utgangspunkter og ståsted.

Gjennom det å svare andre blir man også mer bevisst sin egen situasjon og erfaring.

Det er fint å møte andre mennesker mer og mindre i "samme båt" anonymt for å kunne veksle råd, erfaringer og opplevelser.

Det har vært utrolig positivt og beundringsverdig at psykiateren her, NHD har vært så tilgjengelig her inne på forum! Er imponert over hvor hyppig han er innom for å svare brukerne. Synes NHD er en viktig person for dette forumet! Håper han fortsetter.

Noe som jeg har følt slitsomt til tider.. er forholdsvis mange sterkt pessimistiske og (selv)destruktive innlegg. Innlegg der det trues med selvmord i f.eks.

Slike innlegg tror jeg ikke man kommer unna på slike nettsteder, så vil man ha nettsteder som dette, må man også akseptere en viss andel destruktive innlegg. Synes likevel det er en fin balanse på dette forumet, i forhold til forum for spiseforstyrrelser som måtte legges ned (såvidt jeg husker) på grunn av for mye destruktivitet. Man var redd for smitteeffekt.

Jeg synes NHD gjør en svært god jobb her inne. Han er spesielt flink til å ikke "sy puter under armene på folk". Han sier det han mener, og begrunner det saklig og faglig. Det er godt å få et objektivt syn på saker og ting. Det er lett å se seg blind på egne problemer, og mange er redd for å snakke for åpent, for å gjøre vondt verre for psykisk syke mennesker. Jeg er en av dem som tidligere har reagert negativt på svar fra nhd, fordi han kan virke brå og "avvisende", men når jeg får litt avstand fra det hele, ser jeg at han bare er objektiv.

Psykiatriforumet er et stort pluss for Doktor Online. Jeg håper ikke det settes sluttstrek nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest twisted83

Dette forumet er et flott tilbud på mange måter.Jeg støtter svaret til Litle Madam, som sier det meste.

Det er veldig godt å ha et slikt sted hvor man kan spørre andre, og ikke minst fagperson NHD, om råd. Dette forumet (sammen med forum for spiseforstyrrelser) har i aller høyeste grad bidratt til fremgang og fortgang i min terapi i RL.

:o) Jeg er veldig takknemlig for dette forumet.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little Madam

Slike innlegg tror jeg ikke man kommer unna på slike nettsteder, så vil man ha nettsteder som dette, må man også akseptere en viss andel destruktive innlegg. Synes likevel det er en fin balanse på dette forumet, i forhold til forum for spiseforstyrrelser som måtte legges ned (såvidt jeg husker) på grunn av for mye destruktivitet. Man var redd for smitteeffekt.

Jeg synes NHD gjør en svært god jobb her inne. Han er spesielt flink til å ikke "sy puter under armene på folk". Han sier det han mener, og begrunner det saklig og faglig. Det er godt å få et objektivt syn på saker og ting. Det er lett å se seg blind på egne problemer, og mange er redd for å snakke for åpent, for å gjøre vondt verre for psykisk syke mennesker. Jeg er en av dem som tidligere har reagert negativt på svar fra nhd, fordi han kan virke brå og "avvisende", men når jeg får litt avstand fra det hele, ser jeg at han bare er objektiv.

Psykiatriforumet er et stort pluss for Doktor Online. Jeg håper ikke det settes sluttstrek nå.

Neida, er enig i at man ikke kommer utenom en viss andel destruktive innlegg på et forum som dette.

Mitt innlegg derimot var ment som en tilbakemelding i forhold til hvordan _jeg_ har opplevd dette har fungert for meg _personlig_ positivt og negativt.

Å bruke mitt innlegg tatt ut av konteksten blir ikke riktig. Min evaluering er ment som det,ikke som et innlegg i en debatt for eller i mot psykiatri forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er enig i at man ikke kommer utenom en viss andel destruktive innlegg på et forum som dette.

Mitt innlegg derimot var ment som en tilbakemelding i forhold til hvordan _jeg_ har opplevd dette har fungert for meg _personlig_ positivt og negativt.

Å bruke mitt innlegg tatt ut av konteksten blir ikke riktig. Min evaluering er ment som det,ikke som et innlegg i en debatt for eller i mot psykiatri forum.

Det var ikke meningen å angripe deg på noen måte. Jeg bare bidro med noen tanker som dukket opp når jeg leste innlegget ditt. :o)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noe vi kan gjøre for å overbevise Rådet? Er det er spørsmål om penger eller prioriteringer eller at de ikke føler at forumet har nytteverdi? Finnes alternative løsinger til fortsatt drift?

Hvis en sluttevaluering betyr at forumet blir steng eller mister fagpersonen sin ville det være et stor tap.

Det er vel ingenting som tyder på at forumet skal legges ned? Evalueringen skulle jo være av prosjektet som ble avsluttet i 2002 - og forumet har jo fortsatt etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting som tyder på at forumet skal legges ned? Evalueringen skulle jo være av prosjektet som ble avsluttet i 2002 - og forumet har jo fortsatt etter dette.

Å ja! Vi er i 2004 nå. Tiden går så fort.

(dette hører ikke hjemme i denne tråden, men jeg må bare fortelle deg at jeg har hatt en vellykket psykologtime! Jeg er SÅ glad at jeg nesten ikke får sove : ) Måtte bare fortelle det. Beklager, helt uten for tema.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er en fagperson "til stedet" på et slikt forum høyner det generelle saklighetsnivået også på innlegg der fagpersonen ikke deltar. En fagperson kan også bidra til å stoppe direkte feilinformasjon. Dette høyner troverdigheten til forumet og gjør det tryggere og mer interessant å bruke. En fagperson bidrar også til at bredden opprettholdes, slik at det ikke bare blir enkelte spesialinteresser som fungerer.

Kombinasjonen av likemannshjelp og faghjelp er uvurderlig.

Forum kan fungere som:

Sikkerhetsventil, et sted å blåse ut som er tilgjengelig 24 timer i døgnet og som gir full annonymitet.

Et sted å utveksle erfaringer med andre i samme situasjon.

Et sted å sette seg inn i problemstillinger man kanskje aldri hadde visst om.

Et sted å bryne tanker og ideer man ellers hadde holdt for seg selv.

Et sted å oppdage at man ikke er den eneste i verden.

Et sted å lese at mange har det faktisk mye verre enn en selv.

Et sted å finne nye perspektiver å se seg selv i.

Et sted å lære mange morsomme forkortelser. ;-) Ikke alltid man skjønner hva de betyr men,...

Et sted å diskutere medisiner og behandlingsformer samt nytten av og problemer knyttet til disse.

Et sted å få raske svar på spørsmål om medisiner.

Et godt sted å spørre når man ikke finner ut av den lokale utgaven av helsevesnet.

Et sted å oppmuntre og bli oppmuntret. Av å til kan man få den gode følelsen av at det man skriver betyr litt for noen.

Et sted å bli korrigert.

Et sted å finne nye løsninger.

Et sted å diskutere sider ved helsepolitikken.

Et sted å bli litt klokere...

Doktor Online er dessuten et av de mest oversiktlige og best organiserte diskusjonsforum jeg har kommet over på nettet. Jeg har ofte ønsket at en del andre forum hadde et design som lignet mer på dette.

Jeg vet at jeg ikke er den eneste som ville oppleve det som et stort tap om forumet mistet sin fagperson, eller om svar fra fagperson kun ble gitt mot betaling. Man ville miste mange verdiflulle faglige synspunkt i mange av tråene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Psykiatri-forumet er fra mitt synspunkt blitt uunnværlig.

Det at det finnes en fagperson som kan svare på medisinske og andre psykiatrisk relaterte spørsmål, gjør forumet til et faglig informasjonsrikt kontaktpunkt for personer som har spørsmål, ønsker råd og veiledning eller rett og slett trenger noen å "snakke" med.

De aller færreste har den nødvendige kunnskapen mht medisiner og korrekt behandling i psykiatriske tilfeller.

I tillegg er tjenesten enkel og bruke, gratis, anonym og ikke minst uten den lange ventetiden man dessverre opplever i store deler av helse-Norge.

Takk for et uunnværlig tilbud!

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest banjo10

Jeg har ikke brukt forumet til å stille spørsmål, men har lest mye her. Har et menneske i nær familie som har en del problemer av psykisk art, og har hatt stort utbytte av dette forumet.

Mener det er uunnværlig med en fagperson på et slikt forum. Hvis fagpersonen forsvinner, bør forumet vurderes nedlagt. Ellers har det lett for å ta av, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at forumet for psykiatri her på doktoronline er en fin tjenste. Det er jo mange (megselv inkludert) som er engstelige for å prate til andre mennesker om problemer for å søke hjelp, da kan dette være en begynnelse da det er lettere å formulere noe skriftelig og anonymt ikke minst.

Jeg synes at det er bra at det er ihvertfall en fagperson her som kan bridra litt. Det er jo ikke altid lett å vite hva som virkelig hjelper og hva som er tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Dette forumet hjalp meg i den første vanskelige tiden av min sykdoms-/psykdomsperiode. Det holdt meg oppe da jeg havnet utenfor arbeidslivet og slet med psykiske plager samt da jeg fikk problemer pga medisinering.

Deilig å lese at andre har det likedan.

Det siste året har jeg ikke vært her mye, blir deprimert og urolig av å lese her, og det tar jeg som et tegn på at jeg er i sterk bedring. Jeg trives best med 'friske' folk. Takler ikke så lett folk med psykiske problemer. Tror det er sunt egentlig.

Så til alle her, det er en vei ut av problemene. En av dere blir kanskje neste person som dropper ut av forumet, pga den hjelpen og støttet og samholdet vi har hatt her.

Men en dag trenger jeg kanskje å være her mer, og da ville det være trist om det var borte. Det vil jo hele samfunnet tape på også, jeg ville ikke fungert bra idag uten den støtten jeg har hatt her!

Ett ønske forresten, ville gjerne ha TO fagpersoner. En psykolog og en psykiater feks. Fagpersoner er så uenige, at det ville gi støtte til de av oss som er uenig med fagpersonen her, at vi kanskje ikke er 'helt bak mål', all den tid det er en annen fagperson som tar akkurat våre tanker mer på alvor. DETTE er viktig altså!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...