Gå til innhold

Sluttevaluering. Forum for psykiatri.


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Jeg har vært her på DOL noen måneder. Mitt inntrykk er at folk bruker Psykiatriforum til følgende formål:

1)Faktainformasjon

2) Gjensidig trøst og støtte

I praksis har forumet også noen meget bra tilleggsfunksjoner, for eksempel alminneliggjøring og ufarliggjøring av psykisk sykdom, og at syke får selvtillit, håp og pågangsmot. Forumet har en veldig lav inngangsterskel og god tilgjengelighet, sammenlignet med de reelle alternativene(fastlege etc)

MER OM FAKTAINFO:

Fakta man er ute etter, er gjerne type: a) Hva feiler jeg egentlig? B) Hva slags prognose har en slik lidelse? c) Hva kan jeg gjøre selv, og hvilken hjelp kan jeg få hvor? d) Hva er standard behandling for denne diagnosen, inkl. medikamenter?

Innen de fleste somatiske lidelser er dette gjerne lett-tilgjengelig info, det er ikke tilfelle ved psykiske lidelser! (Taushet/tabu på jungeltelegrafen, usikre fastleger osv)

Jeg synes det er mye bra informasjon her, både fra psykiater NHD og andre. Det er spesielt bra at NHD svarer på såpass mange innlegg, og såpass raskt. Dette skjerper også nivået på andre innlegg, som en annen innsender skriver.

Jeg synes altså at forumet er bra, og jeg er veldig takknemlig at det fins. Jeg ser imidlertid også stort forbedringspotensiale med relativt små midler:

Mange av de som skriver inn, har temmelig like problemstillinger. F.eks har mange symptomer som ligner depresjon/utbrenthet, der det man trenger er: en somatisk utredning hos fastlege, tips om hva problemet ofte skyldes, tips om hvor vanlig dette er, hvor vanskelig det likevel kan være i praksis, samt en del enkle mottiltak. Men disse innsenderne får ikke alltid dette til svar, de får svært ulike svar, avhengig av dagsformen til oss andre. Jeg gjetter at ikke alle orker søke ukevis bakover for å finne de beste svarene.

Det hadde da vært supert hvis det i en ”Fakta”-seksjon lå fast en forklaring av spm a)-d) for de vanligste psykiske lidelser, gjerne ledsaget av lettfattelige case a la opplegget i ”Lærebok i psykiatri”. Gjerne også med en kort oversikt over psykiatriens organisering: fastleger, psykiatriske sykepleiere, DPS og sykehus, privatpraktiserende psykologer, trygderettigheter, samt realistisk info om hva man kan forvente. For eksempel ærlig info om at fastlegers kompetanse og interesse på psykiatri er svært varierende. Gjerne også lenker til andre gode kilder, og til mye brukte selvhjelpsbøker. Evt også lenke til info man uttrykkelig ikke går god for, men lar folk sjekke for egen regning, f.eks kostholdsterapi, naturmedisin. Jeg gjetter at mange, som meg, har brukt uhorvelig mye tid og krefter på å finne frem til slik grunninfo, i en fase da man skulle fokusert på å bli frisk.

Jeg synes også det burde være litt mer åpenhet rundt at det er ulike skoler innen fagområdet. Synes NHD er rimelig åpen til å sjekke med psykologer f.eks før han svarer, men av og til er han veldig kategorisk på ting der det så vidt jeg vet er en del faglig uenighet. Kunne for eksempel løses med å ha både psykiater + psykolog på forumet, som en annen foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...