marheg Skrevet 27. desember 2000 Skrevet 27. desember 2000 Jeg er 25 år og har etter flere opperasjoner grunnet korsbånds -og menisk skader lagt meg til en livsstil som ikke gagner hverken kropp eller knær. Har måtte kutte ut det aktive livet jeg hadde og har ikke vært flink til å finne alternativer. Var for kort tid siden inne og foretok en ny opperasjon på menisk og skal i sammenheng med dette få fysikalsk behandling slik at jeg bygger opp musklatur som vil stabilisere et slitt kne. Jeg vil la dette bli et vendepunkt i livet der jeg legger et godt grunnlag for fysikken min i fremtiden, da jeg må ta hensyn til vekt og fysikk for at kneleddet mitt skal ha det best mulig. Ønsker i sammenheng med dette å få svar på litt i sammenheng med kostholdet vårt. Hvordan bør karbohydrater være i forhold til proteiner og hvor store mengder bør en vanlig aktiv få i seg per dag? Hvor mange måltider bør en ha - og hvilket måltid bør være hovedmåltidet? Jeg har etter tre år med dårlige mat -og treningsvaner fått en heller dårlig forbrenning og ønsker tips om hvordan jeg sakte, men sikkert kan bygge den opp igjen. Jeg er veldig glad i sitrusfrukter og lurer også på hvor store mengder en kan innta av dette per dag. Da venter jeg i spenning! 0 Siter
Christine Helle, Ernæringsfysiolog Skrevet 28. desember 2000 Skrevet 28. desember 2000 Hei Dette var mange spørsmål, men jeg kan gi deg noen retningslinjer for et godt kosthold. Energifordelingen i kostholdet bør være 55-60% karbohydrater, 10-15% proetein og 25-30% fett. Anbefalte mengder av karbohydrat og protein i gram vil avhenge av kroppsvekten og kaloribehovet ditt, men et estimat kan være 1 gram protein og 4-6 gram karbohydrat pr kg kroppsvekt. Du bør spise 3-4 hovedmåltider daglig; frokost, lunsj, middag og aftensmat ved behov. Middag kan gjerne være hovedmåltidet, men også frokost bør være et relativt stort måltid. Hvis det går mer enn 4-5 timer mellom hovedmåltidene og du er sulten, bør du spise et lite mellommåltid for å få opp blodsukkeret. Sitrusfrukter er gode kilder til vitamin C, og du kan gjerne spise 2-3 frukter daglig. Jeg foreslår at du tar kontakt med en ernæringsfysiolog, hvis du ønsker å få en individuelt tilpasset kostveiledning. Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.