Gå til innhold

godt kosthold


marheg

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år og har etter flere opperasjoner grunnet korsbånds -og menisk skader lagt meg til en livsstil som ikke gagner hverken kropp eller knær. Har måtte kutte ut det aktive livet jeg hadde og har ikke vært flink til å finne alternativer. Var for kort tid siden inne og foretok en ny opperasjon på menisk og skal i sammenheng med dette få fysikalsk behandling slik at jeg bygger opp musklatur som vil stabilisere et slitt kne. Jeg vil la dette bli et vendepunkt i livet der jeg legger et godt grunnlag for fysikken min i fremtiden, da jeg må ta hensyn til vekt og fysikk for at kneleddet mitt skal ha det best mulig. Ønsker i sammenheng med dette å få svar på litt i sammenheng med kostholdet vårt. Hvordan bør karbohydrater være i forhold til proteiner og hvor store mengder bør en vanlig aktiv få i seg per dag? Hvor mange måltider bør en ha - og hvilket måltid bør være hovedmåltidet? Jeg har etter tre år med dårlige mat -og treningsvaner fått en heller dårlig forbrenning og ønsker tips om hvordan jeg sakte, men sikkert kan bygge den opp igjen. Jeg er veldig glad i sitrusfrukter og lurer også på hvor store mengder en kan innta av dette per dag. Da venter jeg i spenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Dette var mange spørsmål, men jeg kan gi deg noen retningslinjer for et godt kosthold. Energifordelingen i kostholdet bør være 55-60% karbohydrater, 10-15% proetein og 25-30% fett. Anbefalte mengder av karbohydrat og protein i gram vil avhenge av kroppsvekten og kaloribehovet ditt, men et estimat kan være 1 gram protein og 4-6 gram karbohydrat pr kg kroppsvekt. Du bør spise 3-4 hovedmåltider daglig; frokost, lunsj, middag og aftensmat ved behov. Middag kan gjerne være hovedmåltidet, men også frokost bør være et relativt stort måltid. Hvis det går mer enn 4-5 timer mellom hovedmåltidene og du er sulten, bør du spise et lite mellommåltid for å få opp blodsukkeret. Sitrusfrukter er gode kilder til vitamin C, og du kan gjerne spise 2-3 frukter daglig. Jeg foreslår at du tar kontakt med en ernæringsfysiolog, hvis du ønsker å få en individuelt tilpasset kostveiledning. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...