Gå til innhold

Harddisk-kjøp - hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha to harddisker. Fra 20 gb og oppover er greit. Helst ikke av den dyreste typen, men positivt om den holder en stund. (Hvis kvaliteten er bedre kan det gå å betale litt mer)

Hvilken vil du anbefale og hvor bør jeg kjøpe det?

http://prisguide.hardware.no/vis_kategori.php?cat_id=9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135812-harddisk-kj%C3%B8p-hjelp-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er maskinen? Skinnende nye store harddisker er _svært_ lite "samarbeidsvillige" i gamle maskiner. 1 PC-år = 30 mennskeår.

3 år og 120 GB = glem det.

2 år og 80 GB = kanskje.

1 år og 40 GB = meget mulig.

Jeg har i alle fall uten problemer puttet 60GB i en maskin som nå er fire år gammel (og forsåvidt ikke var toppmodellen da den ble kjøpt heller). Det kommer veldig an på BIOS - og BIOS kan oppdateres.

Hvor gammel er maskinen? Skinnende nye store harddisker er _svært_ lite "samarbeidsvillige" i gamle maskiner. 1 PC-år = 30 mennskeår.

3 år og 120 GB = glem det.

2 år og 80 GB = kanskje.

1 år og 40 GB = meget mulig.

Min maskin er 4 år gammel og for noen måneder siden satte jeg inn en splitter ny 160GB harddisk, ikke noe problem.

Ulv I Faarikaal

Jeg har i alle fall uten problemer puttet 60GB i en maskin som nå er fire år gammel (og forsåvidt ikke var toppmodellen da den ble kjøpt heller). Det kommer veldig an på BIOS - og BIOS kan oppdateres.

Jeg lukter trøbbel. Ny BIOS er ikke alltid å finne. Man kan risikere å laste inn feil BIOS. Jeg har en PC her nå som går på søpla av de nevnte grunner. En litt fortvila 15-åring med kompis.

Jeg ville bare prøvd en 40 GB og levert den tilbake om den ikke vil virke eller man bare ser og får formatert deler av den.

Ulv I Faarikaal

Min maskin er 4 år gammel og for noen måneder siden satte jeg inn en splitter ny 160GB harddisk, ikke noe problem.

Det har jeg aldri hørt om, men greit.

Skal jeg nevne alle de maskinene jeg har sett som ikke vil ha noen ny disk?

Med alle de produsentene som finnes, er det mange som ikke følger opp BIOSer og setter inn gamle BIOS i nye maskiner.

Jeg syns nå det er best å sikre seg en tilbakeleveringsavtale eller bruke den i en ny maskin om det ikke virker.

Annonse

Det har jeg aldri hørt om, men greit.

Skal jeg nevne alle de maskinene jeg har sett som ikke vil ha noen ny disk?

Med alle de produsentene som finnes, er det mange som ikke følger opp BIOSer og setter inn gamle BIOS i nye maskiner.

Jeg syns nå det er best å sikre seg en tilbakeleveringsavtale eller bruke den i en ny maskin om det ikke virker.

Vel, hverken jeg eller samboeren min (som er IT-konsulent) hadde hørt at det skulle være problemer med en såpass stor harddisk i en "gammel" maskin. Jeg kunne nevne flere jeg kjenner som har satt nye store harddisker i gamle maskiner helt uten problemer. Kanskje de du har hatt problemer med har hatt en spesiell type maskin?

Ulv I Faarikaal

Vel, hverken jeg eller samboeren min (som er IT-konsulent) hadde hørt at det skulle være problemer med en såpass stor harddisk i en "gammel" maskin. Jeg kunne nevne flere jeg kjenner som har satt nye store harddisker i gamle maskiner helt uten problemer. Kanskje de du har hatt problemer med har hatt en spesiell type maskin?

Det er svært fristende å si nei til alle maskiner eldre enn 2 år.

Det kan være at jeg og du lever i to verdener, da jeg ser på tapt, ufakturerbar tid som en _kostnad_ på tresifra kr pr time.

Når vi har sett et par tusen ulike tilfeller, så vet vi alt om trøbbel med nytt utstyr i gamle maskiner, og hvor uhyre kostbart trøbbel kan være. En trøblete maskin kan ta fra oss fortjenesten på 10-20 andre etterfølgede maskiner (bedriftsøkonomi).

En som har det som hobby ser det ikke på samme måten, og kan fikle i dagevis (ser vi) uten å tenke over det.

Det er svært fristende å si nei til alle maskiner eldre enn 2 år.

Det kan være at jeg og du lever i to verdener, da jeg ser på tapt, ufakturerbar tid som en _kostnad_ på tresifra kr pr time.

Når vi har sett et par tusen ulike tilfeller, så vet vi alt om trøbbel med nytt utstyr i gamle maskiner, og hvor uhyre kostbart trøbbel kan være. En trøblete maskin kan ta fra oss fortjenesten på 10-20 andre etterfølgede maskiner (bedriftsøkonomi).

En som har det som hobby ser det ikke på samme måten, og kan fikle i dagevis (ser vi) uten å tenke over det.

Fikle i dagevis var vel ikke helt det vi gjorde, et par timer til installasjon, that's it. Forøvrig er jobb-PC'en til samboeren min 4-5 år gammel og har vel 80GB, og de har jo i aller høyeste grad en økonomisk fordel av at PC'ene virker som de skal. Men jeg skjønner poenget ditt. ;-)

Ulv I Faarikaal

Fikle i dagevis var vel ikke helt det vi gjorde, et par timer til installasjon, that's it. Forøvrig er jobb-PC'en til samboeren min 4-5 år gammel og har vel 80GB, og de har jo i aller høyeste grad en økonomisk fordel av at PC'ene virker som de skal. Men jeg skjønner poenget ditt. ;-)

Standpunkt for en privat hobbymekker er at ; går det så går det.

For oss er det ; hvis det ikke går blir det helvetes dyrt.

Jeg lukter trøbbel. Ny BIOS er ikke alltid å finne. Man kan risikere å laste inn feil BIOS. Jeg har en PC her nå som går på søpla av de nevnte grunner. En litt fortvila 15-åring med kompis.

Jeg ville bare prøvd en 40 GB og levert den tilbake om den ikke vil virke eller man bare ser og får formatert deler av den.

Hvis jeg kjøper på elkjøp feks så får jeg levert tilbake innen 30 dager, så jeg tror jeg skal gi det et forsøk. Er ikke sikker på hvor gamle pc'ene er, men de er nok godt over pensjonsalder i forhold til din måte å regne dataår på. :)

Ulv I Faarikaal

Hvis jeg kjøper på elkjøp feks så får jeg levert tilbake innen 30 dager, så jeg tror jeg skal gi det et forsøk. Er ikke sikker på hvor gamle pc'ene er, men de er nok godt over pensjonsalder i forhold til din måte å regne dataår på. :)

Du skjønner at de fleste datateknikere får et stort sjokk før eller senere når de møter en skikkelig vrien gammel boks som ikke vil ha hverken kort, disker eller programmer.

Det blir som menneskedoktorer som blir nedrent av gamle uhelbredelige kjerringer; vriene, sure og med et utall grinete pårørende.

Annonse

Gamle BIOS'er og gamle versjoner av windows støtter sjelden store disker. Spesielt de over 120 GB.

Gamle BIOS'er og gamle versjoner av windows støtter sjelden store disker. Spesielt de over 120 GB.

Bruker Windows XP Professional og hvor gammel biosen er må du ikke spørre meg om. Men poenget er at jeg kan nevne et titalls kjente som har gamle maskiner med ny, og stor, harddisk og ingen av oss (selv ikke de som jobber med data og har peiling) har tenkt at det skulle være noe problem. Og problemer har vi heller ikke hatt.

Gjest ChiengMai

Jeg ville vurdert en ekstern 200 GB FireWire-disk.

Litt dyrere, men mye mer fleksibelt.

Jeg hadde nettopp en 160 GB FireWire-disk som takka for seg etter knappe tre måneder. Sikkert bad luck, men det er i alle fall ikke det første eller eneste lagringsalternativ jeg vil anbefale noen.

Jeg hadde nettopp en 160 GB FireWire-disk som takka for seg etter knappe tre måneder. Sikkert bad luck, men det er i alle fall ikke det første eller eneste lagringsalternativ jeg vil anbefale noen.

Jeg har en 80 GB og fire 200 GB FW-disker i daglig bruk uten det minste problem av noe slag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...