Gå til innhold

Ringenes Herre - Atter en konge

Anbefalte innlegg

Du sier da at kinoversjonen er verdiløs? Du sier da at det er tull å ha begge? Sannheten er jo som du sier at DU ikke gidder bruke penger på begge. En entusiast tenker for pokker ikke sånn! Så påstår du i et innlegg at man ikke skal ta deg bokstavelig! Hvorfor tar du CM så bokstavelig, da? Fant du ikke h*ns "hehe" i de innleggene du leste?

Jeg trodde uttrykket "verdiløs" skulle bli forstått som det det var, og ikke en påstand som kan måles. Der tok jeg visst feil, og jeg beklager.

Dette dreier seg uansett om personlige preferanser, og man burde da ta i betraktning at det er det man snakker om. Når jeg kaller kinoversjonen "verdiløs", er det fordi jeg ikke ser noe poeng i å se den hvis man kan se den utvidede versjonen.

".........................."

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

18

• Logitechmusa

11

• Tinúviel

2

• Anki

1

Mest aktive i denne tråden

Uhm....nei? Jeg svarte på hentydningen din.

"........................"

Jeg vil bare minne deg på denne før jeg gir meg for denne gangen:

"Nå er du ikke helt på nett her. Alle filmene har, i kinoversjonen, klippet bort en del scener for å korte ned spilletiden."

Så er det fint å se at du har kommet frem til at det var du som ikke var på nett og at du gir deg. Men selvsagt, det er lett å gi seg etter enhver EOD. *terge*

Jeg trodde uttrykket "verdiløs" skulle bli forstått som det det var, og ikke en påstand som kan måles. Der tok jeg visst feil, og jeg beklager.

Dette dreier seg uansett om personlige preferanser, og man burde da ta i betraktning at det er det man snakker om. Når jeg kaller kinoversjonen "verdiløs", er det fordi jeg ikke ser noe poeng i å se den hvis man kan se den utvidede versjonen.

Ikke _man_. Du.

_Man_. Det er mulig jeg forventer for mye, men jeg forventer at når man diskuterer noe som ikke er målbart i tall, så taes det høyde for at ord og uttrykk sees i sammenheng med emnet. Ellers blir det fryktelig slitsomt å hele tiden spesifisere metafysikken, slik at folk ikke skal misforstå noe man egentlig burde forstått.

"......................"

Ikke _man_. Du.

(feil sted)

_Man_. Det er mulig jeg forventer for mye, men jeg forventer at når man diskuterer noe som ikke er målbart i tall, så taes det høyde for at ord og uttrykk sees i sammenheng med emnet. Ellers blir det fryktelig slitsomt å hele tiden spesifisere metafysikken, slik at folk ikke skal misforstå noe man egentlig burde forstått.

"......................"

(feil sted)

"......................"

Når det gjelder f.eks DOL så skal man være klar over følgende: Man har _kun_ ord å forholde seg til, så da er det nok lett å ta for gitt at en person mener bokstavelig det h*n skriver. Å forvente at noen skal skjønne det man ikke skriver men egentlig mener i et skrevet forum må være toppen på optimisme. Her finnes ingen mimikk, her finnes ingen hjelp i stemmeforandringer. Kun ord. Det vil hjelpe veldig om du skriver det du mener et sted som dette. Du ser jo selv, du tolker ting dithen at andre er kranglete mens jeg som er enig med vedkommende ikke ser at h*n krangler i det hele tatt. Du kan da ikke for fullt alvor mene at med det fattige utgangspunktet et skriftlig forum gir, så forsøker du ikke bruke ord og uttrykk som er lett å skjønne i stedet for at de fører til misforståelser?

Annonse

Sludder og pølseskinn! Skal man kunne sin "Ringenes herre" må man ha begge variantene. Det er ikke snakk om å prioritere her, det er snakk om å vinne alle diskusjoner om filmene om fem - ti år fra nå.

Dessuten er det vel ikke klippingen som er dårlig, så vidt meg bekjent er det som finnes ekstra i utvidet utgave laget spesielt for denne, det er ikke materiale som er klippet bort fra kinofilmen. Dette gjelder i alle fall "To tårn", er mindre sikker på den første men regner med det gjelder den også.

Bare se på svaret fra Lolanda, du, der har du en _kjenner_.

Takker takker

*bukker og nikker*

"Du altså! En skikkelig entusiast har da begge versjonene, _både_ kinoversjon og utvidet utgave!"

Nei nei nei, det er ikke en entusiast. Det er en som kaster bort pengene fordi h*n ikke er smart nok til å prioritere :-)

Kinoversjonen er desverre verdiløs idet man har den utvidede versjonen.

Å kjøpe begge versjonene må i beste fall kategoriseres som Jackson-entusiasme, iom. at det eneste poenget må være å ihendeha dokumentasjon på regissørens dårlige klipping.

"......................."

Nei, en ekte LOTR entusiast klarer ikke å vente til den utvidede versjonen kommer på DVD. _Derfor_ kjøper han kinoversjonen også!

Hilsen

Gjest ChiengMai

Nei, en ekte LOTR entusiast klarer ikke å vente til den utvidede versjonen kommer på DVD. _Derfor_ kjøper han kinoversjonen også!

Hilsen

Nemlig! Det er _alt_ for lenge å vente. En ekte entusiast skal helst ha filmen minst dagen før utgivelsen (fikk jeg første gang, men andre gang måtte jeg vente på rett dato. Dette er jo ting man selv ikke er herre over), ta av røret på telefonen og nikose seg med sitt etterlengtede gjensyn. SÅ kan man begynne å glede seg til den utvidede versjonen.

Og ikke sant, det er misforstått at dette har noe med Jackson-entusiasme å gjøre, LOTR/Tolkien-entusiasmen står klippefast på egne ben.

Nemlig! Det er _alt_ for lenge å vente. En ekte entusiast skal helst ha filmen minst dagen før utgivelsen (fikk jeg første gang, men andre gang måtte jeg vente på rett dato. Dette er jo ting man selv ikke er herre over), ta av røret på telefonen og nikose seg med sitt etterlengtede gjensyn. SÅ kan man begynne å glede seg til den utvidede versjonen.

Og ikke sant, det er misforstått at dette har noe med Jackson-entusiasme å gjøre, LOTR/Tolkien-entusiasmen står klippefast på egne ben.

Akkurat! Vi er ikke Jackson-entusiaster, vi er TOLKIEN-entusiaster!

Og en ekte Tolkien-entusiast har selvsagt også lest minst: Ringenes Herre, Hobbiten og Silmarillion.

Og burde kunne svare på alle spørsmålene i Ringenes Herre-quiz'et lenger nede på Åpent forum.

Hilsen

Gjest ChiengMai

Akkurat! Vi er ikke Jackson-entusiaster, vi er TOLKIEN-entusiaster!

Og en ekte Tolkien-entusiast har selvsagt også lest minst: Ringenes Herre, Hobbiten og Silmarillion.

Og burde kunne svare på alle spørsmålene i Ringenes Herre-quiz'et lenger nede på Åpent forum.

Hilsen

Det har jo du svart på allerede. Hvordan kan du eventuelt vite hvorvidt folk tyvkikker eller ikke. Lagt inn lureting? :-D

Gjest ChiengMai

Jeg svarte fordi ingen andre hadde gjort det.

Nei, jeg kan ikke sjekke om folk tyvtitter.

Jeg så ikke innlegget før du hadde svart. :-\ Ikke leste jeg gjennom innlegget heller da jeg så at du var kommet med et svarinnlegg også.

Men når sant skal sies, så er jeg nyfrelst Tolkien-fan, så en del ting hadde jeg neppe kunnet svare på alle spørsmålene uten å sjekke boka.

Har sett filmene etter hvert som de kom, og faktisk aldri lest Tolkien før. Når jeg først begynte på filmene og falt pladask bestemte jeg meg for å vente med boka til jeg hadde sett alle tre.

Etter å ha sett siste filmen i desember leste jeg Hobbiten og holder nå på med Ringenes Herre. Kommer liksom ingen vei ettersom boka er så til de grader forskjellig fra filmen i begynnelsen. Må liksom bearbeide inntrykkene etter hvert som jeg leser. Sikkert ikke så lurt å se film 1 og 2 så mange ganger som jeg har gjort _før_ jeg begynte å lese likevel, men det er jo for sent nå. :-)

Annonse

Jeg så ikke innlegget før du hadde svart. :-\ Ikke leste jeg gjennom innlegget heller da jeg så at du var kommet med et svarinnlegg også.

Men når sant skal sies, så er jeg nyfrelst Tolkien-fan, så en del ting hadde jeg neppe kunnet svare på alle spørsmålene uten å sjekke boka.

Har sett filmene etter hvert som de kom, og faktisk aldri lest Tolkien før. Når jeg først begynte på filmene og falt pladask bestemte jeg meg for å vente med boka til jeg hadde sett alle tre.

Etter å ha sett siste filmen i desember leste jeg Hobbiten og holder nå på med Ringenes Herre. Kommer liksom ingen vei ettersom boka er så til de grader forskjellig fra filmen i begynnelsen. Må liksom bearbeide inntrykkene etter hvert som jeg leser. Sikkert ikke så lurt å se film 1 og 2 så mange ganger som jeg har gjort _før_ jeg begynte å lese likevel, men det er jo for sent nå. :-)

Boka er 100000000 ganger bedre enn filmen (dette er nøyaktig regnet ut), og det sier mer om boka enn om filmen.

Man får en _helt_ ann forståelse for hele Tolkiens verden når man leser bøkene hans også.

Hilsen

Gjest ChiengMai

Boka er 100000000 ganger bedre enn filmen (dette er nøyaktig regnet ut), og det sier mer om boka enn om filmen.

Man får en _helt_ ann forståelse for hele Tolkiens verden når man leser bøkene hans også.

Hilsen

"Boka er 100000000 ganger bedre enn filmen (dette er nøyaktig regnet ut), og det sier mer om boka enn om filmen."

Det er vel dette jeg regner med, og derfor jeg bruker tid på å bearbeide det jeg leser etter hvert.

Det er vel svært sjelden at filmen er bedre enn boka...

Det blir nok snakk om detaljer som er umulig å vite, med mindre man har arbeidet med filmen. Heller ikke bør man ta alt som skrives om filmene helt bokstavelig. Selfølgelig, det er mulig at ingen scener ble klippet bort fra kinoversjonen av film to, men det er heller lite sansynlig. "Alle" filmer klippes ned for å passe inn i et forhåndsbestemt format/spilletid for kino.

"............................"

kan jeg spørre deg om noe, det virker som du vet en del om ringenes herre filmene. Jeg vet ikke om jeg har sett riktig, men da jeg leste om exstended versjonen av film 2 så var det 4 cd med der, og da jeg så den samleboksen med gollum figuren så fulgte det med 5 cd ? forvirra jeg.

Vent på extended edition. Det gjelder for begge de første at kinoversjonen er nærmest verdiløs i forhold til den utvidede versjonen. Spesiellt er dette tilfellet med nr.2; i kinoutgaven av denne er det enkelte ting som er rett og slett idiotiske, også isolert (ikke bare i forhold til bøkene), mens den utvidede versjonen henger litt mer på greip.

"...................."

et spm til deg igjen, den første filmen, hvor stor forskjell er det på den extendede versjonen og den vanlige der? har bare sett den vanlige kinoversjonen jeg.

et spm til deg igjen, den første filmen, hvor stor forskjell er det på den extendede versjonen og den vanlige der? har bare sett den vanlige kinoversjonen jeg.

Forskjellene i den første er egentlig bare ekstra. D.v.s, ingen mangler i kinoversjonen som blir komplettert, men en del ekstra scener, lengre intro etc.

"........................."

kan jeg spørre deg om noe, det virker som du vet en del om ringenes herre filmene. Jeg vet ikke om jeg har sett riktig, men da jeg leste om exstended versjonen av film 2 så var det 4 cd med der, og da jeg så den samleboksen med gollum figuren så fulgte det med 5 cd ? forvirra jeg.

Aner ikke. Sikkert ekstra materiale om lagingen av filmen, evt. ekstra-ekstra tillegg som ikke er med i den vanlige extended-version.

"......................."

Forskjellene i den første er egentlig bare ekstra. D.v.s, ingen mangler i kinoversjonen som blir komplettert, men en del ekstra scener, lengre intro etc.

"........................."

så hvor mye lenger blir filmen da i forhold til den vanlige tilsammen? hvis det er ekstra scener så blir vel filmen litt lengre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...