Gå til innhold

Forskjellig skatt på varig ufør/midlertidig ufør?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Beregnes ikke midlertidig ufør som rehabiliteringspernger? Da skal man vel skatte som det også. Jeg tror jeg kommer til å skatte mindre nå med varig uførepensjon, men er ikke helt sikker. Venninnen min skatter endel prosent mindre ihvertfall, og vi har samme inntekt, men det kan jo være andre ting som spiller inn. Håper noen kan svare bedre enn meg her.

Nei, det kan da ikke stemme. Man får vel særfradrag ved midlertidig ufør også? Ellers så skatter man vel likt som arbeidstakere. Jeg tror det har blitt slutt med mindre trygdeavgift på trygder.

Men jeg skal ikke si noe sikkert om det men synes det hadde vært rart hvis man ikke får særfradrag ved uførhet.

Gjest trygdeberegning

"Tidsbegrenset uførestønad" - ny type stønad fra nyttår - har 7,8% pensjonsavgift (det samme har rehabpenger), mens varig uførestønad har 3,0%. Altså 4,8% mer skatt av hele brutto inntekt.

Men fordelen med dette er at en får pensjonspoeng for de årene man er på rehabpenger og på midlertidig uføre, det gjør man ikke på varig uføre. Dette er veldig viktig hvis man senere blir frisk igjen.

Særfradrag vet jeg ikke noe om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...