Gå til innhold

Til Misjonær

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er tydelig at du er forvirret. Det er ingen kristne som tror at Jesus ble født på julaften -- så det er ikke på dette punktet Jv og de fleste andre kristne er uenige.

Alle tekster må *tolkes*, og kan rimeligvis tolkes på ulike måter. Jv tolker Bibelen på sin måte (dvs. på den måten Det styrende råd i USA bestemmer), andre tolker Bibelen på andre måter.

Dessuten har Jv sin egen Bibel-"oversettelse", med en rekke mer eller mindre tendensiøse gjengivelser.

Vennlig hilsen

Om jeg er forvirret ja :) det kan du banne på. Det finnes jo så utrolig mangen forklaringer, alt kommer jo an på trossamfunnet osv.

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Scholar

27

• misjonær

11

• Dorthe

7

• Ulv I Faarikaal

7

Hei!

Det er på en måte eit todelt spørsmål..

Eg trur at Jesus havna i "magen" på Maria på overnaturlig vis..

(ikkje den vanlige sæd-eggcelle saken..)

Siden eg tror på at Gud har skapt verden, universet og alt som er ut av ingen ting...

Ved sitt ord...

"Gud sa bli lys osv."

Så ser eg ingen grunn til at eg skulle tvile på at Gud kunne fikse det også...

På en annen side, trur eg ikkje at Jesus ble skapt...

For Jesus som en del av den treenige Gud har alltid vert...

På samme måte som Gud og DHA alltid har vert...

Sjønner du kva eg meiner?

mvh

Hei!

Nei. Du må bestemme deg: enten ble Jesus skapt eller så ble han ikke skapt.

I klassisk kristendom regnes Jesus som "født, ikke skapt".

Vennlig hilsen

Moral har ikke noe med religion å gjøre. Men jeg skrevet før at jeg liker Kardemommeloven.

Man skal ikke skade andre

man skal være grei og snill

og ellers kan man gjøre som man vil.

Hei!

Med andre ord TROR du på kardemommebyloven. At du har tiltro til Egners eventyrbok, er interessant.

Moral/etikk kan ikke bevises. Og da er vi over i "troens" område -- altså religionen. Religion vil si å tro på noe. Så mye taler for at alle mennesker er religiøse. Kanskje det er denne religiøsiteten som gjør oss til mennesker? (Cf. M. ELiade: Det hellige og det profane.)

Vennlig hilsen

Hei!

UiF -- du har hevdet at det er konflikt mellom når Bibelen sier Jesus ble født og når de fleste historikere mener Jesus ble født... Og at denne påstanden ikke er "vås".

Da lyver du!

...eller så er du såpass treg at du ikke klarer å forstå at det er Bibelen de samme historikere bruker som historisk kilde for å datere Jesus fødsel.

Som sagt (mange ganger før): finn deg et tema du vet noe om.

Vennlig hilsen

Hei!

Nei. Du må bestemme deg: enten ble Jesus skapt eller så ble han ikke skapt.

I klassisk kristendom regnes Jesus som "født, ikke skapt".

Vennlig hilsen

Hei!

Det er det samme som eg sa det...

Ikkje skapt, fordi han har vert fra evighet av...

Men han ble heller ikkje unfanget på normalt vis...

mvh

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hei!

UiF -- du har hevdet at det er konflikt mellom når Bibelen sier Jesus ble født og når de fleste historikere mener Jesus ble født... Og at denne påstanden ikke er "vås".

Da lyver du!

...eller så er du såpass treg at du ikke klarer å forstå at det er Bibelen de samme historikere bruker som historisk kilde for å datere Jesus fødsel.

Vennlig hilsen

I flg den jødiske historikeren Flavius, døde Herodes fire år før Jesus ble født. Det er også et problem.

Ulv I Faarikaal

Hei!

Da lyver du!

Vennlig hilsen

Siden du er den store eksperten, kan du sikkert fortelle meg hvilket språk Herodes og Jesus snakket?

Hei!

Det er det samme som eg sa det...

Ikkje skapt, fordi han har vert fra evighet av...

Men han ble heller ikkje unfanget på normalt vis...

mvh

Hei!

Vi snakker om "skapelse". Derfor bør du være forsiktig med å snakke om at Jesus er "skapt". Med mindre du er blant Jv.

Vennlig hilsen

I flg den jødiske historikeren Flavius, døde Herodes fire år før Jesus ble født. Det er også et problem.

Hei!

Du skriver:

"I flg den jødiske historikeren Flavius, døde Herodes fire år før Jesus ble født. Det er også et problem."

Josefus skriver ingensteds at kong Herodes døde før Jesus ble født!

Dette er fri fantasi. Eller blank løgn. Bare du vet svaret på det.

Vennlig hilsen

Siden du er den store eksperten, kan du sikkert fortelle meg hvilket språk Herodes og Jesus snakket?

Hei!

Det er rimelig at Herodes kunne (en form for) arameisk, gresk -- og trolig en del latin.

Det samme gjelder "den historiske" Jesus. I tillegg ville en jøde med litt kjennskap til Tora (MT-teksten) iallfall kunne lese (og forstå) klassisk hebraisk.

Vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hei!

Du skriver:

"I flg den jødiske historikeren Flavius, døde Herodes fire år før Jesus ble født. Det er også et problem."

Josefus skriver ingensteds at kong Herodes døde før Jesus ble født!

Dette er fri fantasi. Eller blank løgn. Bare du vet svaret på det.

Vennlig hilsen

Ingen samtidige historikere nevner folketellingen det snakkes om i bibelen i år null, ikke romerne selv en gang.

Jesus er bare omtalt av en historiker, men ikke før 40 år etter hans død.

Mange profeter er omtalt av mange historikere fra den tida, men de fleste "profetene" var mer eller mindre sinnsyke.

Ulv I Faarikaal

Hei!

Det er rimelig at Herodes kunne (en form for) arameisk, gresk -- og trolig en del latin.

Det samme gjelder "den historiske" Jesus. I tillegg ville en jøde med litt kjennskap til Tora (MT-teksten) iallfall kunne lese (og forstå) klassisk hebraisk.

Vennlig hilsen

Både Pilatus og Herodes var grekere, og snakket ikke annet språk, de brukte tolker som det krydde av på den tida.

Jesus snakket helt sikkert arameisk, og forsto ikke gresk.

De første evangeliene var på gresk, påbegynt rundt år 60-70.

Disiplene og helt sikkert Jesus var analfabeter som 99% av alle den gangen, de kunne ikke ha skrevet noe som helst, selv.

Annonse

Ingen samtidige historikere nevner folketellingen det snakkes om i bibelen i år null, ikke romerne selv en gang.

Jesus er bare omtalt av en historiker, men ikke før 40 år etter hans død.

Mange profeter er omtalt av mange historikere fra den tida, men de fleste "profetene" var mer eller mindre sinnsyke.

Hei!

Dine "deliriske" påstander kan få noen og hver til å bli bekymret for deg. Men jeg regner med at du ikke er syk, bare sterkt uvitende.

Du skriver:

"Ingen samtidige historikere nevner folketellingen det snakkes om i bibelen i år null, ikke romerne selv en gang."

UiF -- hvorfra har du det at Bibelen snakker om år "0"? (Den gjør IKKE det...)

Folketellinger foregikk over lang, lang tid. Og det er ingen habil historiker som benekter muligheten for at det i perioden år 7-4 lokalt kan ha vært foretatt folketellinger (som en del av en folketelling).

Det ville ikke vært praktisk mulig å gjennomføre en folketelling i hele imperiet!

"Jesus er bare omtalt av en historiker, men ikke før 40 år etter hans død."

Hvorfra har du dette? I så fall må du fraregne forfatterne av evangeliene tillagt Lukas, Markus og Matteus.

Jeg håper du en gang kan forstå at vår tidsregning bygger på en feilkalkulering -- det er pga. opplysningene i Bibelen (NT) at en regner med at Jesus ble født en gang mellom 7-4 f.v.t.

"Mange profeter er omtalt av mange historikere fra den tida, men de fleste "profetene" var mer eller mindre sinnsyke."

Her snakker du over deg.

Vennlig hilsen

Både Pilatus og Herodes var grekere, og snakket ikke annet språk, de brukte tolker som det krydde av på den tida.

Jesus snakket helt sikkert arameisk, og forsto ikke gresk.

De første evangeliene var på gresk, påbegynt rundt år 60-70.

Disiplene og helt sikkert Jesus var analfabeter som 99% av alle den gangen, de kunne ikke ha skrevet noe som helst, selv.

Hei!

Du skriver:

"Både Pilatus og Herodes var grekere, og snakket ikke annet språk, de brukte tolker som det krydde av på den tida."

Hvorfra har du at Herodes (den store) ikke hadde en viss kommunikativ kompetanse mht. arameisk og latin?

...Herodes "greker"? Hva bygger du det på. Faren var vitterlig semitt. Og Herodes selv var da født i (sydlige) Palestina.

"Jesus snakket helt sikkert arameisk, og forsto ikke gresk."

Det er bare TULL at Jesus ikke skulle ha kunnet snakke/forstå en eller annen form for gresk. Gresk var "lingua franca" på denne tiden. Og en kan ikke underslå muligheten for at han kunne forstå en del latin.

"De første evangeliene var på gresk, påbegynt rundt år 60-70."

Det er ikke sikkert at de første evangeliene var på gresk. Dessuten: hvorfra har du at de ikke var påbegynt før år 60-70 (e.v.t.)?

Vet du hvor vanskelig det er å datere så gamle tekster?

"Disiplene og helt sikkert Jesus var analfabeter som 99% av alle den gangen, de kunne ikke ha skrevet noe som helst, selv."

Mange av disiplene var sikkert analfabete. Men det gjaldt ikke nødvendigvis apostlene. Både Paulus og Lukas må ha vært meget skrivekyndig.

Dine fantasier om tidlig kristen tid er forstemmende...mht til din dagsform.

Vennlig hilsen

Hei!

Vi snakker om "skapelse". Derfor bør du være forsiktig med å snakke om at Jesus er "skapt". Med mindre du er blant Jv.

Vennlig hilsen

Hei...

Ein skal vel også være forsiktig med å henge seg opp i bokstaver og ordlyd...

Eg trur du forsto det som var mitt poeng..

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...