Gjest Smily Skrevet 28. desember 2000 Del Skrevet 28. desember 2000 Etter et "hav" av problemer med mage/ tarmsystemet + en masse andre problemer det siste året, viste Stoffskifteprøve - høyt stoffskifte TSH 0,2 eller 0,02 sa Kir.Overlege. Utredning-behandling på nyåret en gang. NÅ: Kuttet røyk - kuttet Dexedrine-Ritalin. TILSTAND:Magetarmfunksjonen jobber vanvittig raskt - gir "krampaktig" tilstand foran på halsen og oppover-meget ubehagelig.Alt går hurtig i kroppen -meget "krampaktig"spent og urolig-vekt gått ned fra 68 kg mars til 53 kg nå-inntak mat og kalorier over normalt. Alle blodprøver ellers ok - Sobril og Vival hjelper lite. Somadril hjelper, men blir iskald og virker kort tid. Ritalin liten dose(1/2 tb) virker bra i øyeblikket -1 time, etterpå enda værre = kuttet.Utslitt, anspent, mentalt ut av balanse, ligger mye, går og "trør", men har håpet på/ ganske sikker på at en del av mitt problem ligger her i stoffskifte. -------------- HVA KAN JEG GJØRE TIL UTREDNING SKJER/ BEHANDLING ? ** Må( ikke noe valg) p.g.a. forholdene -delta i et familiejulebord hjemme + nyttårsaften borte. Kan alkohol( vin f.eks) i forsiktig/ minimalt og i kontrollert mengde uten noe annet, være det beste alternativ for noen timer ? Har ikke utprøvd dette - redd for "fare" - er det det ? Hva med mat/ naturmedisin, som for en kort periode kan "dempe" ? Annet ? Kanskje er ADHD'en min egentlig Høyt Stoffskifte ?? eller en kombinasjon av begge ? Som før.....forventer ikke et fyllelstgjørende svar, men du Stig er en av få som jeg har tillit/ kompetanse her på linjen.Uansett fortsatt ei God Jul til deg og alle andre !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13633-kj%C3%A6re-stig-ev-andre-fra-smily-tsh-p%C3%A5-02-002-kriser%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
chanti Skrevet 29. desember 2000 Del Skrevet 29. desember 2000 Før en lege setter diagnosen ADHD skal diabetes, allergier og stoffskifteproblemer utelukkes da disse diagnosene har symptommessige likheter med ADHD . Hvis dette ikke er gjort kan det tyde på at din utredning ikke har vært grundig nok . Ikke at det nødvendigvis har noe betydning for utfallet men endog.. Ta dette opp med legen din . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13633-kj%C3%A6re-stig-ev-andre-fra-smily-tsh-p%C3%A5-02-002-kriser%C3%A5d/#findComment-66317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sherlock Skrevet 30. desember 2000 Del Skrevet 30. desember 2000 Endokrinologi er kompliserte saker. Alt henger i hop med det meste og derfor tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med det uten å vite årsaken. Men det kan også hende at det vil gå over av seg selv om du unngår kaffe, alkohol, ritalin, røyk etc. Kanskje fordi at kroppen finner ut at dette ble for travelt og derfor gjennoppretter balanden på egen hånd eller noe i den dur. Hmmm, nå er det også kjedelig å ikke ha noen remedier å putte i seg. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg kanskje forsøkt å koke grønt gress i sammen med rognebær bare for å sjekke det. Kanskje en slik ufyselig grønn og besk te ville ha gjort utslag. Og om det ikke hjalp ville det vært så ubehagelig at du følte deg bedre når kvalmen og bittersmaken i munnen ga seg. Ellers håper jeg at overlegen finner den rette medesinen og at du snart blir bedre. God bedring Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13633-kj%C3%A6re-stig-ev-andre-fra-smily-tsh-p%C3%A5-02-002-kriser%C3%A5d/#findComment-66530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smily Skrevet 30. desember 2000 Del Skrevet 30. desember 2000 Endokrinologi er kompliserte saker. Alt henger i hop med det meste og derfor tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med det uten å vite årsaken. Men det kan også hende at det vil gå over av seg selv om du unngår kaffe, alkohol, ritalin, røyk etc. Kanskje fordi at kroppen finner ut at dette ble for travelt og derfor gjennoppretter balanden på egen hånd eller noe i den dur. Hmmm, nå er det også kjedelig å ikke ha noen remedier å putte i seg. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg kanskje forsøkt å koke grønt gress i sammen med rognebær bare for å sjekke det. Kanskje en slik ufyselig grønn og besk te ville ha gjort utslag. Og om det ikke hjalp ville det vært så ubehagelig at du følte deg bedre når kvalmen og bittersmaken i munnen ga seg. Ellers håper jeg at overlegen finner den rette medesinen og at du snart blir bedre. God bedring Mvh Takk for omtanke fra dere alle og dine gode råd sherlock. I går ringte jeg legevakta - hadde en samtale med legen kun et kvarters tid pr. tlf. Fikk opplyst at ettersom det sannsynlig var høyt stoffskifte inn i bildet, var også insulinprod./ sukkerbalansen også sannsynlig i ubalanse. Unngå sukkerinnholdig mat i størst mulig grad sa legen - inn til videre - kunne dempe noe. Gjorde dette og føler meg faktisk noe "bedre/lettere" Overprod. av insulin kunne visst gi litt av hvert reaksjonsmesig. Et annet spørsmål er: Kan Ritalin ev. Dexedrine ha "utløst" fullstendig en tendens til høyt stoffskifte. Alle målinger ble foretatt under/ før diagnostiseringen av ADHD og var da ok - men hvor "høy eller lav" I don't know....En annen sak er at jeg tror: Disse målingene av stoffskiftet som "utføres" av leger bør skje oftere over en periode - for å kunne få kunne danne seg et bilde. Kanskje sliter flere; både barn og voksne som har adhd, med også et difust udiagnostisert stoffskifteproblem i lavere/ høyere normalområde m.h.t.TSH og T4 verdier eller hva disse benevnes som ; "utviklet" grunnet tilstanden adhd ++ - et helt liv ??? Kanskje er jeg på villspor og for analyserende og filosoferende. Videre som/ med "hyper/ adhd" udiagnostisert fra barn av,tror jeg og har sett at det inntas ofte store megder søtsaker. Kan bukspyttkjertelen ev. stoffskiftet komme "ut av balanse" på et tidlig tidspunkt. For min del smugrøykte i tillegg helt fra 9-10 års alderen - vanrøyker fra 13 år ca. Aktiv og flink skiløper individuelt med av og til "sigaretten i munnviken" over heier og åskammer.Vokste opp på butikk/ landhandel og jeg forsynte meg godt i hyllene daglig av gotterier i store mengder. Tror og vet/ mener å ha observert at barn med add/ adhd er ekstremt hungrig på søtsaker, men tåler det ikke.. Noen tankekors m.h.t. "stoffskifte - diabetes" tilstander kombinert med adhd !! Noen har vel også vært inne på at adhd "kan ha eller være" et stoffskifteproblem i en eller annen form eller som et tilleggsproblem ?? Feingolddietten ??? ------------------ Uansett - Jeg håper dere andre: sherlock,chanti, cavatina og alle andre; har optimale gode dager og netter. Har fått tak i Melatonin og vil utprøve dette så snart stoffskiftet er så noenlunde regulert. Ønsker dere alle et riktig nytt godt år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13633-kj%C3%A6re-stig-ev-andre-fra-smily-tsh-p%C3%A5-02-002-kriser%C3%A5d/#findComment-66586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sherlock Skrevet 30. desember 2000 Del Skrevet 30. desember 2000 Takk for omtanke fra dere alle og dine gode råd sherlock. I går ringte jeg legevakta - hadde en samtale med legen kun et kvarters tid pr. tlf. Fikk opplyst at ettersom det sannsynlig var høyt stoffskifte inn i bildet, var også insulinprod./ sukkerbalansen også sannsynlig i ubalanse. Unngå sukkerinnholdig mat i størst mulig grad sa legen - inn til videre - kunne dempe noe. Gjorde dette og føler meg faktisk noe "bedre/lettere" Overprod. av insulin kunne visst gi litt av hvert reaksjonsmesig. Et annet spørsmål er: Kan Ritalin ev. Dexedrine ha "utløst" fullstendig en tendens til høyt stoffskifte. Alle målinger ble foretatt under/ før diagnostiseringen av ADHD og var da ok - men hvor "høy eller lav" I don't know....En annen sak er at jeg tror: Disse målingene av stoffskiftet som "utføres" av leger bør skje oftere over en periode - for å kunne få kunne danne seg et bilde. Kanskje sliter flere; både barn og voksne som har adhd, med også et difust udiagnostisert stoffskifteproblem i lavere/ høyere normalområde m.h.t.TSH og T4 verdier eller hva disse benevnes som ; "utviklet" grunnet tilstanden adhd ++ - et helt liv ??? Kanskje er jeg på villspor og for analyserende og filosoferende. Videre som/ med "hyper/ adhd" udiagnostisert fra barn av,tror jeg og har sett at det inntas ofte store megder søtsaker. Kan bukspyttkjertelen ev. stoffskiftet komme "ut av balanse" på et tidlig tidspunkt. For min del smugrøykte i tillegg helt fra 9-10 års alderen - vanrøyker fra 13 år ca. Aktiv og flink skiløper individuelt med av og til "sigaretten i munnviken" over heier og åskammer.Vokste opp på butikk/ landhandel og jeg forsynte meg godt i hyllene daglig av gotterier i store mengder. Tror og vet/ mener å ha observert at barn med add/ adhd er ekstremt hungrig på søtsaker, men tåler det ikke.. Noen tankekors m.h.t. "stoffskifte - diabetes" tilstander kombinert med adhd !! Noen har vel også vært inne på at adhd "kan ha eller være" et stoffskifteproblem i en eller annen form eller som et tilleggsproblem ?? Feingolddietten ??? ------------------ Uansett - Jeg håper dere andre: sherlock,chanti, cavatina og alle andre; har optimale gode dager og netter. Har fått tak i Melatonin og vil utprøve dette så snart stoffskiftet er så noenlunde regulert. Ønsker dere alle et riktig nytt godt år. Ja, tror antidepr, sentralstim, for mye sukker, kaffi, nikotin eller alkohol kan utløse for høyt stoffskifte og en utrolig guffen tilstand. Har selv stått opp midt på natta for å drikke en liter brus for å dekke søthungeren, men det ga seg når jeg kuttet ned på røykinga og bestemte meg for å gå over til langsomme karbohydrater. Så å spise havregryn og grønnsaker istedenfor søtsaker er alltid et godt råd. Frukt, grønt og krydder er homøpatisk medesin i praksis, for planter er fulle av kjemiske stoffer mot insekter og planteetere. Appelsin og sitronskall feks farlig for vannlevende organismer avfall pga høyt innhold av insektgiften/løsemiddelet D-limonen. Kål inneholder noen skikkelig ufyselige svovelforbindelser og noen krydderurter er rike på tungmetall som mangan og krom. Det merkelige er at disse stoffene ikke er skadelige men derimot øker kroppens motstandskraft mot giftstoffer og evne til å holde seg i balanse. Svovelforbindelsene i kål er feks effektive for å forebygge kreft. En forklaring kan være at vi er bygd for å få i oss plantegift slik at når vi ikke får vår daglige giftdose blir motstandskraften vår redusert. Ellers har jeg hørt at blåbær, kromtilskudd og havre skal være effektive remedier for å stabilisere blodsukkeret. Det er ihvertfall verdt et forsøk. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13633-kj%C3%A6re-stig-ev-andre-fra-smily-tsh-p%C3%A5-02-002-kriser%C3%A5d/#findComment-66702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smily Skrevet 30. desember 2000 Del Skrevet 30. desember 2000 Ja, tror antidepr, sentralstim, for mye sukker, kaffi, nikotin eller alkohol kan utløse for høyt stoffskifte og en utrolig guffen tilstand. Har selv stått opp midt på natta for å drikke en liter brus for å dekke søthungeren, men det ga seg når jeg kuttet ned på røykinga og bestemte meg for å gå over til langsomme karbohydrater. Så å spise havregryn og grønnsaker istedenfor søtsaker er alltid et godt råd. Frukt, grønt og krydder er homøpatisk medesin i praksis, for planter er fulle av kjemiske stoffer mot insekter og planteetere. Appelsin og sitronskall feks farlig for vannlevende organismer avfall pga høyt innhold av insektgiften/løsemiddelet D-limonen. Kål inneholder noen skikkelig ufyselige svovelforbindelser og noen krydderurter er rike på tungmetall som mangan og krom. Det merkelige er at disse stoffene ikke er skadelige men derimot øker kroppens motstandskraft mot giftstoffer og evne til å holde seg i balanse. Svovelforbindelsene i kål er feks effektive for å forebygge kreft. En forklaring kan være at vi er bygd for å få i oss plantegift slik at når vi ikke får vår daglige giftdose blir motstandskraften vår redusert. Ellers har jeg hørt at blåbær, kromtilskudd og havre skal være effektive remedier for å stabilisere blodsukkeret. Det er ihvertfall verdt et forsøk. Vennlig hilsen Takk igjen Sherlock for fin og nyttig informasjon - utrolig hva du kjenner til. Håper flere drar nytte av den info du spesielt og også andre har gitt på bare disse innleggene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13633-kj%C3%A6re-stig-ev-andre-fra-smily-tsh-p%C3%A5-02-002-kriser%C3%A5d/#findComment-66787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 31. desember 2000 Del Skrevet 31. desember 2000 Kjære Smily. Jeg synes jeg begynner å kjenne deg bedre etter flere innlegg i denne spalten. Du har mange plager og det er derfor naturlig at du er utålmodig etter at noe skal skje. Endel av dine plager som for eksempel vekttap og at tarmfunksjonen er svært aktiv kan skyldes det høye stoffskiftet. Derfor kan mange av dine plager bli bedre når dette blir behandlet. Vanligvis tas en rekke tester av barn og unge som utredes for ADHD, inkluder stoffskifteprøver. Disse har sannsynligvis vært normal tidligere. Slik som situasjonen nå er vil jeg råde deg til å ikke eksperimentere for mye med medikamenter/alkohol for å finne en "kjemisk" balanse da dette også har bivirkninger. Jeg håper inderlig at du får hjelp med ditt stoffskifte tidlig på nyåret og ønsker deg et godt nytt år i 2001! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13633-kj%C3%A6re-stig-ev-andre-fra-smily-tsh-p%C3%A5-02-002-kriser%C3%A5d/#findComment-66825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 31. desember 2000 Del Skrevet 31. desember 2000 Ja, tror antidepr, sentralstim, for mye sukker, kaffi, nikotin eller alkohol kan utløse for høyt stoffskifte og en utrolig guffen tilstand. Har selv stått opp midt på natta for å drikke en liter brus for å dekke søthungeren, men det ga seg når jeg kuttet ned på røykinga og bestemte meg for å gå over til langsomme karbohydrater. Så å spise havregryn og grønnsaker istedenfor søtsaker er alltid et godt råd. Frukt, grønt og krydder er homøpatisk medesin i praksis, for planter er fulle av kjemiske stoffer mot insekter og planteetere. Appelsin og sitronskall feks farlig for vannlevende organismer avfall pga høyt innhold av insektgiften/løsemiddelet D-limonen. Kål inneholder noen skikkelig ufyselige svovelforbindelser og noen krydderurter er rike på tungmetall som mangan og krom. Det merkelige er at disse stoffene ikke er skadelige men derimot øker kroppens motstandskraft mot giftstoffer og evne til å holde seg i balanse. Svovelforbindelsene i kål er feks effektive for å forebygge kreft. En forklaring kan være at vi er bygd for å få i oss plantegift slik at når vi ikke får vår daglige giftdose blir motstandskraften vår redusert. Ellers har jeg hørt at blåbær, kromtilskudd og havre skal være effektive remedier for å stabilisere blodsukkeret. Det er ihvertfall verdt et forsøk. Vennlig hilsen Kjære sherlock. Vanligvis holdes blodsukkeret best stabilt med å innta lite raffinerte karbohydrater som hvitt sukker, hvitt mel etc. Måltidene bør i stedet inneholde komplekse karbohydreter som grovt korn etc og mye fiber. Tilskudd av krom har derimot vist seg å kunne ha en stabiliserende effekt på blodsukkeret, særlig hos personer med nedsatt glukosetoleranse.Når det gjelder blåbær og havre kan jeg ikke bekrefte virkningen på blodsukkeret, bortsett fra at sammalt havre består av komplekse karbohydrater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13633-kj%C3%A6re-stig-ev-andre-fra-smily-tsh-p%C3%A5-02-002-kriser%C3%A5d/#findComment-66827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.