Gå til innhold

Noen flere akvarister her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Unnskyld at jeg spør, men hvordan kan akvarier være en hobby? Seriøst spørsmål.

:) Klart akvarier kan være hobby!

Det er mange som har det som hobby, og nettsidene for akvarister er veldig aktive.

Det er ikke bare det å ha akvariet stående. Men det er valg av fisk, sammensetning av fisk, innredning av akvariet, oppdrett og avl, flere og flere akvarier....osv osv alt dette er ting som gjør at det blir en hobby.

Noe en bruker fritiden til - i dette tilfellet levende fisker. Lage bra innredning, sørge for at de trives. Kjøpe og selge fisk privat eller på auksjon, lese og lære om ulike temaer ang.akvariehold i bøker, klubber (jeg er ikke med i noen klubb, men mange er det). osv osv

Og så er det til og med en dekorativ hobby! Det er levende, man kan reise fra dem uten å måtte ha dyrepassere.

En starter med ett akvarium, og så baller det på seg...bare spør noen med akvarium, så får du høre.

;)

Du skulle ha snakket med mannen min. I skrivende stund er han i Trondheim ens ærend for å handle fisk (18 mil tur/ retur). Han er helt hekta, og har et kar på 160 l (plantekar, med neontetra og sånt) og et kar på 530 l som han skal ha som ciklide-akvarium, med kalkstein og ting og tang.

Jeg innrømmer at jeg ikke er bitt av basillen. Og bra er det, for da hadde vi vel tatt rotta på familieøkonomien... For akvarium er dyrt! Særlig saltvann, som han hadde før.

:) Klart akvarier kan være hobby!

Det er mange som har det som hobby, og nettsidene for akvarister er veldig aktive.

Det er ikke bare det å ha akvariet stående. Men det er valg av fisk, sammensetning av fisk, innredning av akvariet, oppdrett og avl, flere og flere akvarier....osv osv alt dette er ting som gjør at det blir en hobby.

Noe en bruker fritiden til - i dette tilfellet levende fisker. Lage bra innredning, sørge for at de trives. Kjøpe og selge fisk privat eller på auksjon, lese og lære om ulike temaer ang.akvariehold i bøker, klubber (jeg er ikke med i noen klubb, men mange er det). osv osv

Og så er det til og med en dekorativ hobby! Det er levende, man kan reise fra dem uten å måtte ha dyrepassere.

En starter med ett akvarium, og så baller det på seg...bare spør noen med akvarium, så får du høre.

;)

Skjønner :)

Ett spørsmål til: hvor lenge kan man reise fra en akvariefisk?

Skjønner :)

Ett spørsmål til: hvor lenge kan man reise fra en akvariefisk?

En uke eller to går ihvertfall greit.

En kan jo putte oppi for som løser seg langsomt opp i vannet. Eller bruke forautomat med porsjonsutdeler :)

he he, sist vi kom fra ferie, fant vi mange små fiskeyngel i filteret...hadde greid seg fint, de også. :)

Annonse

En uke eller to går ihvertfall greit.

En kan jo putte oppi for som løser seg langsomt opp i vannet. Eller bruke forautomat med porsjonsutdeler :)

he he, sist vi kom fra ferie, fant vi mange små fiskeyngel i filteret...hadde greid seg fint, de også. :)

Ok.

Sikkert artig for dere å oppdage at de hadde formert seg, ja.

Takk for svar :)

Du skulle ha snakket med mannen min. I skrivende stund er han i Trondheim ens ærend for å handle fisk (18 mil tur/ retur). Han er helt hekta, og har et kar på 160 l (plantekar, med neontetra og sånt) og et kar på 530 l som han skal ha som ciklide-akvarium, med kalkstein og ting og tang.

Jeg innrømmer at jeg ikke er bitt av basillen. Og bra er det, for da hadde vi vel tatt rotta på familieøkonomien... For akvarium er dyrt! Særlig saltvann, som han hadde før.

Ja, det er dyrt i innkjøp. Og så når en skal ha spesielle fisk, da. Men hvor mange hobbyer er billige, tro? ;)

Ciclider kan være flotte, og et såpass stort akvarium innredet til ciklider er verdt å jobbe for!

Diskus er forøvrig også flotte fisk, men vanskelige fordi de krever så bra vannkvalitet osv., mer utover det vanlige.

Tenker mannen din koser seg nå :)

Akkurat nå om dagen tenker jeg veeeldig mye på hvilken fiskesammensetning jeg skal sette i gang med i det nye akvariet på 110liter...men det skal innkjøres først, så jeg har god til på det :)

Var forresten inne på sidene til akvasia.no nå nettopp. Fytti katta for noen priser! Akvariet jeg nevnte er over 1600 kroner dyrere der (inkl frakt, den må jo også regnes med) enn på min faste dyrebutikk... Nå får jeg riktignok 10% rabatt der, men selv uten rabatten er det en forskjell på ca 1000 kroner. Fatter ikke at sånne sjapper har kunder jeg...

Var forresten inne på sidene til akvasia.no nå nettopp. Fytti katta for noen priser! Akvariet jeg nevnte er over 1600 kroner dyrere der (inkl frakt, den må jo også regnes med) enn på min faste dyrebutikk... Nå får jeg riktignok 10% rabatt der, men selv uten rabatten er det en forskjell på ca 1000 kroner. Fatter ikke at sånne sjapper har kunder jeg...

Jeg har kjøpt 2 ganger hos dem via nettet, fòr og gjødning. Synes de er billige. Akvarier har jeg ikke kikket på siden jeg likevel ikke har råd til å kjøpe et finere.

Har vært innom butikken deres noen ganger og den virker helt grei.

Gjest josefine 1

*rekker opp hånda* HEEEEEEER

vi blei det like før jul :o)

da kjøpte vi oss et akvarium på 52 liter, hadde ikke hatt det mange dagene før den ene mollyen vår fødte :o), måtte haste til naboen for å låne fødeakvarium (det er 8 mil til nærmeste zoo), etter dette blir vi stadig "foreldre" :o)

det er mannen min som er ivrig her, jeg "ser bare på jeg" :o), han ville kjøpe et lite akvarium til å ha småfiskene i ..... men da sa jeg nei ..... så de er sammen med de store og det går jo bra det da :o)

digger sneglen jeg som "freser" på oppi der

vi har mollyer, to kampfisker, en liten hai, ildhale, snegle, en ål (kun framme om natten :o( ), lyktetetra, neontetra, diverse maller hmmmm tror det var de slagene vi har .....

Annonse

Akvasia kjører samme pris som den rimeligste butikken her, ser det ut som (da tar jeg ikke med supertilbud som de sikkert har innimellom)

Jeg kjøpte nettopp Juwel Rekord 110, og betalte 1498. Da hadde jeg ringt rundt og sjekket priser, og dette var billigst. Samme akvariet ble solgt for 1590 på en annen akvariebutikk.

Men så er det frakt osv i tillegg, da.

Du er heldig hvis du får 10% på butikken!

Nå kom jeg akkurat hjem med 12 små maller som jeg kjøpte av privat selger. Fisk er ihvertfall mye billigere å kjøpe privat enn på butikk!

Har du sjekket ut Nettakvariets sider? Der er det kjempebra forum, også med kjøp/salg.

http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/

:)

Jeg har kjøpt 2 ganger hos dem via nettet, fòr og gjødning. Synes de er billige. Akvarier har jeg ikke kikket på siden jeg likevel ikke har råd til å kjøpe et finere.

Har vært innom butikken deres noen ganger og den virker helt grei.

Har du brukt Nettakvariets sider? De er kjempefine, med mye aktivitet. Forum med kjøp/salg også.

Mye billigere å kjøpe hos privatpersoner enn på butikk...

Jeg kom akkurat hjem med 12 maller som jeg kjøpte for en billig penge :)

*rekker opp hånda* HEEEEEEER

vi blei det like før jul :o)

da kjøpte vi oss et akvarium på 52 liter, hadde ikke hatt det mange dagene før den ene mollyen vår fødte :o), måtte haste til naboen for å låne fødeakvarium (det er 8 mil til nærmeste zoo), etter dette blir vi stadig "foreldre" :o)

det er mannen min som er ivrig her, jeg "ser bare på jeg" :o), han ville kjøpe et lite akvarium til å ha småfiskene i ..... men da sa jeg nei ..... så de er sammen med de store og det går jo bra det da :o)

digger sneglen jeg som "freser" på oppi der

vi har mollyer, to kampfisker, en liten hai, ildhale, snegle, en ål (kun framme om natten :o( ), lyktetetra, neontetra, diverse maller hmmmm tror det var de slagene vi har .....

Fin blanding, det der :)

Går ofte fint å ha yngel svømmende i karet, jeg har fått yngel på platy og ancistrus, som gjemte seg i filteret til de var store nok til å kunne være i det store bassenget uten å bli spist...

Har dere sjekket ut Nettakvariets sider?

Masse bra info for nybegynnere og viderekomne, og så er det forum, og kjøp/salg.

Her er det forøvrig omvendt; jeg er den som er hekta, mens mannen min ser på og syns de er greie å ha i huset. :)

Gjest josefine 1

Fin blanding, det der :)

Går ofte fint å ha yngel svømmende i karet, jeg har fått yngel på platy og ancistrus, som gjemte seg i filteret til de var store nok til å kunne være i det store bassenget uten å bli spist...

Har dere sjekket ut Nettakvariets sider?

Masse bra info for nybegynnere og viderekomne, og så er det forum, og kjøp/salg.

Her er det forøvrig omvendt; jeg er den som er hekta, mens mannen min ser på og syns de er greie å ha i huset. :)

:o) jada vi registrerte oss tidlig på nettakvariet :o)

JA!

Dvs det er egentlig mannen min som driver med det, men jeg er nå litt med jeg også. Han har det absolutt som en hobby.

Nå har vi ett 375 liters akvarium, og ett lite (85 liter, tror jeg). Mannen min er trofast gjest på Nettakvariet, ja. :-)

Det er lettere og kjekkere jo større akvariene er ... og så gir det så mange muligheter når det er mer plass å gå på.

Begrensningen består vel mer i å finne et sted å sette dem, i tillegg til at det fort kan bli litt, vel, dyrt... *hoster diskret*

Gjest meridian

Det er lettere og kjekkere jo større akvariene er ... og så gir det så mange muligheter når det er mer plass å gå på.

Begrensningen består vel mer i å finne et sted å sette dem, i tillegg til at det fort kan bli litt, vel, dyrt... *hoster diskret*

Jeg har hostet litt jeg også, når mannen min ville ha større og større og større! :-) Ikke så helt diskret heller!

Nå har vi det store i stua - og det er DEKORATIVT! Virkelig flott er det. Det lille står på kontoret, og mest avlastningsakvarium. Hadde et 200-liters en kort stund, men det solgte vi igjen.

Men det tar jo en del plass, da.... Har ikke spisestue, bare spiseplass på kjøkkenet, for akvariet tar opp den plassen! :-) Penger? Huff, der har jeg hostet noen ganger jeg også. Så har jeg svelget tungt, og sagt, ja, ja, men nå må du begrense deg, nå får du ikke noe større!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...