Gå til innhold

bolig og privatøkonomi

Anbefalte innlegg

Gjest fullstendig blank...

Hei,

kanskje dere kan hjelpe meg i gang her...

Har tenkt å sette meg inn i saker og ting med tanke på boligkjøp en eller annen gang i ikke alt for fjern fremtid. Hvor begynner man? Jeg har IKKE peiling i det hele tatt.

En annen problemstilling som selvsagt har sammenheng med dette, er budsjett og oversikt over privatøkonomien. Har noen av dere tips til nettsteder med f.eks. forslag til budsjett, innkjøpslister osv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136492-bolig-og-privat%C3%B8konomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å sette opp et budsjett må du aller først sette deg ned og skrive opp absolutt rubbel og bit du har av faste utgifter gjennom året. Et regneark-program på pc'n er lurt! Ta med de boligutgifter du har i dag, strøm, telefon, buss, evt. bil og avgifter, abonnementer, medlemsskap - alt mulig. Legg sammen og del på 12 så du får summen du må ut med hver mnd i snitt. Legg så av minst denne summen på en egen konto, da vil du aldri få overraskende regninger du ikke klarer å betale.

Bor du fremdeles hjemme? Ønsk deg "husting" til bursdager og jul! Når du skal kjøpe bolig må du først finne ut hvor du vil bo og hvor mye du kan investere i boligen, om du skal ha selveier eller borettslag, leilighet, rekkehus eller enebolig. Oppsøk så en bank for å sjekke om du kan få lån, legg _aldri_ inn bud på en bolig uten at du har skriftlig lånetilsagn fra banken! Selv brukte jeg et gratis rådgivningsfirma for å ordne boliglån til meg og det var veldig greit da.

Lykke til! Det er kjempegøy og veldig spennende å kjøpe bolig!

Mine personlige råd :

Sett opp et enkelt budsjett i excel...inntektene dine ved siden av hverandre...før inn faste regninger og de andre når de kommer.

Bruk summerfunksjonen så vil du hele tiden se hvor mye du har å bruke.

Ta kontakt med banken og få et forhåndstilsagn på lån.

Da vet du hvor mye du har i utgifter på huslån og du vet hvor dyrt hus du kan kjøpe.(med klarert lån stiller du sterkere ved budgivning)

Når det er klarsignal så kan du se etter egnet bolig...i aviser, på nett.

Hvis du finner noe interessant så er det å legge inn bud og saken går sin gang...

God ide å sjekke ut priser rundt omkring det aktuelle sted du ønsker å kjøpe.

Sjekk boligen nøye før kjøp/bud...ta gjerne med fagmann eller bekjente som har greie på slikt.

Sjekk inni skaper, vannrør, vinduskarmer, kjeller, ja alt grundig.

Lykke til.

Hilsen...

Gjest signe signatur

For å sette opp et budsjett må du aller først sette deg ned og skrive opp absolutt rubbel og bit du har av faste utgifter gjennom året. Et regneark-program på pc'n er lurt! Ta med de boligutgifter du har i dag, strøm, telefon, buss, evt. bil og avgifter, abonnementer, medlemsskap - alt mulig. Legg sammen og del på 12 så du får summen du må ut med hver mnd i snitt. Legg så av minst denne summen på en egen konto, da vil du aldri få overraskende regninger du ikke klarer å betale.

Bor du fremdeles hjemme? Ønsk deg "husting" til bursdager og jul! Når du skal kjøpe bolig må du først finne ut hvor du vil bo og hvor mye du kan investere i boligen, om du skal ha selveier eller borettslag, leilighet, rekkehus eller enebolig. Oppsøk så en bank for å sjekke om du kan få lån, legg _aldri_ inn bud på en bolig uten at du har skriftlig lånetilsagn fra banken! Selv brukte jeg et gratis rådgivningsfirma for å ordne boliglån til meg og det var veldig greit da.

Hvilket gratis rådgivningsfirma var det?

Takk skal du ha.

Nei, jeg bor ikke "hjemme". Jeg er 32 år, i full jobb, og leier leilighet sammen med min sønn. Har plenta av "husting" (men trenger et fast sted å ha dem:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...