Gå til innhold

Hvilken bil skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest toyota cv

http://www.toyota.no/showroom/corolla_verso/index.html

eventuelt en Avensis stasjonsvogn, hvis du ønsker en mer vanlig men veldig god stasjonsvogn.

Brukte corolla verso (hvis du finner noen) ligger utrolig høyt i pris, så det er gode "investeringer."

...og kjøp deg en VW Caravelle diesel - fortrinnsvis en minibuss. Megaplass til det meste. Du kan velge mellom to motorstørrelser/typer, 2,5 TDI eller en 2,4 uten turbo. Sistnevnte er litt lat, men hvem har det travelt?

Hvem vil vel «kle på seg» en Toyota når en kan boltre seg i en minibuss?

Gjest mitt tips

Vi har en citroen xsara. Har vært kjempefornøyd med bilen, men den er en litt liten stasjonsvogn når det gjelder å sitteplassen inne. En citroen C5 vil være større.

Ellers kjempebehagelig bil å kjøre, og mener de er ganske rimelig i forhold til andre nybilpriser.

Gjest Surrealis

Det finnes mange gode stasjonsvogner å velge mellom i dag. Det er egentlig opp til deg å sette en prioritering over hva som er viktig; Pris, komfort, utstyr/brukervennlighet, kjøreegenskaper, feilfrekvens og evt. garantiordninger.

Noen mener franske biler som Citroèn og Peugeot har svært gode kjøreegenskaper, dvs. en føler at en flyver over veien. Det stemmer, men andre peker på dårlige garantiordninger og høy feilfrekvens med franske biler generelt. Dyrere merker som Audi, BMW og Mercedes har fantastiske kjøreegenskaper og er rimelig trygge i trafikken, men statistikken viser også her at tyske biler generelt sliter med mye feil. Garantitid er ikke et kjøpsargument for tyske biler. De tre nevnte koster stort sett flesk, men en kan få tak i gode "rimelige" brukte biler. Utgangspunktet er at en betaler mye for statusen, og for en familie som vil ha en flerbruksbil burde vel ikke det være viktig, eller?

Japanske biler er av mange ansett som skranglekasser laget i plast. 70-årenes image henger fortsatt med, men flere og flere har oppdaget at så ikke stemmer. For det første ligger disse bilene øverst på liste etter liste over biler med minst feil. Toyota er nok den bilen som ingen andre kan måle seg på det området. Derfor vil også prisen på videresalg (når du skal selge den) holde seg relativt godt. Garantiordninger er ofte gode, for eks. har Mitsubishi 5 års garanti (eller 100.000 km). Det betyr at en ikke trenger å bekymre seg like mye som Renault-eiere stort sett gjør (de bør bo NÆRT verkstedet). Siste modeller fra f.eks. Toyota Avensis og Mazda 6 viser også kjempegod komfort, kjøreegenskaper og brukervennlighet. Sikkerheten er også i høystetet.

Svenske biler koster en del, men de fleste eierne av slike biler er fornøyd. Stasjonsvognene til Volvo og Saab er skapt for familier. Sikkerhet (f.eks. ved evt. kollisjon) har alltid vært en prioritert sak for disse merkene, og de har alltid vært blant de beste "i klassen" her. Kjørekomforten er kjempegod, og jeg tror de siste modellene har mange smarte løsninger for familievennlighet - slik de fleste bilene (stv.) har i dag.

Når det gjelder motor, er det mange muligheter. For det økonomiske ville jeg valgt diesel. Koster litt mer ved nybilkjøp, men holder samtidig høyere pris ved videresalg. Men dieselen er generelt mye mer gjerrig i forbruk - og diesel koster omtrent 12-15% mindre enn bensin. Alt i alt sparer en med en mellomklassemotor med diesel 40-50% av drivstoffutgiftene målt mot en tilsvarende str. bensinbil. Har selv hatt både bensin og diesel og har målt og regnet på dette. På sikt kan dette utgjøre mange kroner.

På den andre siden er bensinmotoren - mener mange - mer behagelig å kjøre på. Fra gammelt av kan man påstå at det er mer "futt" i bensinmotoren, men de siste tre-fire årene har lagt mer og mer lokk over den sannheten.

Selv har jeg nå en Mitsubishi Galant stasjonsvogn. Med en v6-motor bensin. Og den er fantastisk å kjøre, den har god plass, har ingen feil. Men koster en del, selvsagt...:-))

mvh

Annonse

hei..

Vi har en Mazda 626 stv. 2001 modell. Kjempebil, veldig god å kjøre, god plass både framme og bake, veldig god på vinterføret.

Citroen xsara er utrulig liten plass i baksetet, en bilstol og plass til enten en voksen eller to små barn i tillegg, d er veldig trangt bake.

Volvo V40 er heller ikke så veldig stor i baksetet.

Neste bil vi skal ha tror jeg blir en Volvo V70, de er gode å kjøre og god plass til d meste.

Men lykke til med valget.

Det finnes mange gode stasjonsvogner å velge mellom i dag. Det er egentlig opp til deg å sette en prioritering over hva som er viktig; Pris, komfort, utstyr/brukervennlighet, kjøreegenskaper, feilfrekvens og evt. garantiordninger.

Noen mener franske biler som Citroèn og Peugeot har svært gode kjøreegenskaper, dvs. en føler at en flyver over veien. Det stemmer, men andre peker på dårlige garantiordninger og høy feilfrekvens med franske biler generelt. Dyrere merker som Audi, BMW og Mercedes har fantastiske kjøreegenskaper og er rimelig trygge i trafikken, men statistikken viser også her at tyske biler generelt sliter med mye feil. Garantitid er ikke et kjøpsargument for tyske biler. De tre nevnte koster stort sett flesk, men en kan få tak i gode "rimelige" brukte biler. Utgangspunktet er at en betaler mye for statusen, og for en familie som vil ha en flerbruksbil burde vel ikke det være viktig, eller?

Japanske biler er av mange ansett som skranglekasser laget i plast. 70-årenes image henger fortsatt med, men flere og flere har oppdaget at så ikke stemmer. For det første ligger disse bilene øverst på liste etter liste over biler med minst feil. Toyota er nok den bilen som ingen andre kan måle seg på det området. Derfor vil også prisen på videresalg (når du skal selge den) holde seg relativt godt. Garantiordninger er ofte gode, for eks. har Mitsubishi 5 års garanti (eller 100.000 km). Det betyr at en ikke trenger å bekymre seg like mye som Renault-eiere stort sett gjør (de bør bo NÆRT verkstedet). Siste modeller fra f.eks. Toyota Avensis og Mazda 6 viser også kjempegod komfort, kjøreegenskaper og brukervennlighet. Sikkerheten er også i høystetet.

Svenske biler koster en del, men de fleste eierne av slike biler er fornøyd. Stasjonsvognene til Volvo og Saab er skapt for familier. Sikkerhet (f.eks. ved evt. kollisjon) har alltid vært en prioritert sak for disse merkene, og de har alltid vært blant de beste "i klassen" her. Kjørekomforten er kjempegod, og jeg tror de siste modellene har mange smarte løsninger for familievennlighet - slik de fleste bilene (stv.) har i dag.

Når det gjelder motor, er det mange muligheter. For det økonomiske ville jeg valgt diesel. Koster litt mer ved nybilkjøp, men holder samtidig høyere pris ved videresalg. Men dieselen er generelt mye mer gjerrig i forbruk - og diesel koster omtrent 12-15% mindre enn bensin. Alt i alt sparer en med en mellomklassemotor med diesel 40-50% av drivstoffutgiftene målt mot en tilsvarende str. bensinbil. Har selv hatt både bensin og diesel og har målt og regnet på dette. På sikt kan dette utgjøre mange kroner.

På den andre siden er bensinmotoren - mener mange - mer behagelig å kjøre på. Fra gammelt av kan man påstå at det er mer "futt" i bensinmotoren, men de siste tre-fire årene har lagt mer og mer lokk over den sannheten.

Selv har jeg nå en Mitsubishi Galant stasjonsvogn. Med en v6-motor bensin. Og den er fantastisk å kjøre, den har god plass, har ingen feil. Men koster en del, selvsagt...:-))

mvh

Bare en kommentar til citroen. Det var tre års nybilgaranti, og vi hadde den på naf test for å sjekke før garantien gikk ut, det var INGEN feil på den.

Gjest Surrealis

Bare en kommentar til citroen. Det var tre års nybilgaranti, og vi hadde den på naf test for å sjekke før garantien gikk ut, det var INGEN feil på den.

En finner også Toyotaer med masse feil etter kort tid. Enkelteksempler tyder oftest å være tilfeldig. Citroen har generelt mange feil ifl. bl.a. NAFs egen statistikk. Må jo bare tilføye at det spesielt er Renault som er dårligst i klassen.

mvh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...