Gå til innhold

En lang historie i fugleperspektiv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En middels trøtt korporal taster inn navn og adresse på skjermen, og nikker gjenkjennende. Så sparker han stolen ifra, og strekker seg etter akkrediteringen i hyllen bak ham og aker seg frem for å lempe den over skranken. Og med ID-brikken i hånda strener jeg ut i bilen, fester brikken i solskjermen og kjører inn på Rygge Hovedflystasjon. Soldaten i porten gjør som vanlig en stram honnør, som besvares etter beste evne fra sittende kjørestilling. Tull egentlig, som sivil trenger jeg ikke hilse, og dessuten hilser en ikke uten uniformslue. Men jeg setter pris på den militære høfligheten og soldatenes korrekte opptreden.

Rygge Fly er større enn de fleste tror, så turen bort til klubbhytta er lang. Heldigvis ingen øvelser som pågår, så noen spissrot mellom piggtråd og krigsmalte vernepliktige slipper jeg denne gangen. Nå er det bare å parkere, dra med seg dokumentkofferten og vampe i snø opp til hytta. Og nå kaster en ikke bort tiden. Sjekk av TAF, dokumentsjekk og papirmølle, vektberegning av fuel og pax og en grundig walk-around.

12-TAFen indikerer at vi er innenfor værminima for VFR, og vi gjør oss ferdig utvendig. Nå skal prosedyrene for before starting gjennomgåes. Startnøklene legges synlig fra utsiden oppå panelet, og checklist-runden starter. 8 sjekkpunkter before starting, deretter 15 sjekkpunkter for selve starten. Endelig nærmer øyeblikket seg, da pekefingeren kommer til «radio», og jeg hører min egen stemme i headsettet si «radio...on...transponder...stand by...navigation equipment...set».

Venstre pekefinger presser inn taleknappen på yoke’en: «Rygge Tower, this is Cherocee, lima november, bravo delta bravo, good morning»! Tårnet svarer øyeblikkelig: «lima delta bravo, go ahead». Tårnet har fastsatt forkortelsen på kjennetegnet, så jeg fortsetter: «lima delta bravo request taxing from small aircraft area for flighttraining in area north». Tårnet svarer: «lima delta bravo, you are cleared to taxi to holding position one two, QNH one, zero, one four.» Rask readback: «cleared to one-two, QNH one-zero, one-four.» Trykket settes inn på høydemåleren, som viser 163 fot MSL.

Trottle forover, og vi er i bevegelse. Sola biter litt i øynene på vei opp mot runwayen, og vi gjør en krapp sving før holding, stiller oss 45 grader i vinkel på runway for en «run-up». Brakes on, 2000 rpm, sjekk av magnetos, fueltank på fullest og en siste sjekk av magnetkompass opp mot gyroen. Endelig: «Rygge Tower, lima delta bravo ready for take off». Tårnet svarer: «lima delta bravo, you are cleared for take off, and cleared to operate in area north below 3000 feet. Squawk seven one six one.».

Enda en rask readback, og tallene settes inn på transponderen mens den ledige hånden røsker i setebeltet. Trottle forover, og vi passerer sidelinjen på runway mens vi kikker til høyre og venstre. Nesehjulet tangerer midtlinjen på runwayen og trottle settes til max power. Brølet fra motoren er som fra en jubel på «store stå», og farten øker nedover den svakt nedoverskrånende runway one two. Høyre pedal presses inn for å holde flyet rett på linjen, og da fartsmåleren når 65 mph trekkes stikka forsiktig bakover - rotate - og vi er airborne. Farten øker til 85 mph, og landingslyset slås av ved 500 fot. 15 grader left bank, og kursen settes mot det nordre hjørnet av Rygge kontrollerte luftrom.

Femti fot før den bestemte høyden på 1000 fot presser jeg stikka forover og flater ut mens farten øker til 110 mph. Trottle til 2450 rpm, og trimsveiva i taket dreies til flyet og stigefartsmåleren «roer» seg. De neste førti minuttene kan ikke beskrives med ord, men jeg kan forsikre om at de går alt for fort. Den loslitte gamle tesen om hvorfor fuglene synger er kanskje ikke noe å nevne, men når en ser det fra deres perspektiv, så får en lyst til å kvitre litt av ren fryd. Men alt har en ende, og snart kommer runway three zero mot meg med samme farten som jeg forlot runway one two for en drøy halvtime siden. Når after parking checlist er komplettert og de to røde knappene som sier «masterswitch» knepper, er det bare sangen fra gyroen som bryter stillheten. En sang som toner ut mens vi samler sammen sakene og kravler oss ut av maskinen. Nå er det bare å glede seg til neste tur.

Og det er faktisk i dag - hvis været holder.

Skrevet

Får jeg være med opp en dag?

Fløy du over Bunnefjorden-Nordstrandsplatået-Lambertseter litt før to? Da så jeg et fly som kunne være som det du beskriver, rett opp, nesten hvitt i sola.

Skrevet

Får jeg være med opp en dag?

Selvsagt. Selv min gamle mor på over 70 har vært med opp, utstyrt med vidåikamera. Hun har filmet to minutter ut av vinduet og en halvtime av buksebretten fordi hun i forfjamselsen glemte å trykke på knappen for å avslutte opptaket.

Men «tjohooo» holder ikke som leg i porten på Rygge Hovedflystasjon, if you get my drift...;^)

Gjest tjohooo
Skrevet

Selvsagt. Selv min gamle mor på over 70 har vært med opp, utstyrt med vidåikamera. Hun har filmet to minutter ut av vinduet og en halvtime av buksebretten fordi hun i forfjamselsen glemte å trykke på knappen for å avslutte opptaket.

Men «tjohooo» holder ikke som leg i porten på Rygge Hovedflystasjon, if you get my drift...;^)

Adgangskort no problemo hvis jeg entrer sammen med løytnant Kahn, right?

Skrevet

Adgangskort no problemo hvis jeg entrer sammen med løytnant Kahn, right?

Det holder at du har med deg førerkortet ditt, så kan du få adgang sammen med en som har adgangskort. Men jeg vet fortsatt ikke hvem «tjohooo» er?

Men du «kjenner» visst meg?

Gjest tjohooo
Skrevet

Det holder at du har med deg førerkortet ditt, så kan du få adgang sammen med en som har adgangskort. Men jeg vet fortsatt ikke hvem «tjohooo» er?

Men du «kjenner» visst meg?

Nei jeg aner ikke hvem du er :)

Skrevet

Nei jeg aner ikke hvem du er :)

Hvordan ser du da for deg en løsning på hvordan vi skal få deg inn på Rygge? Hvis du oppriktig mente at du vil være med på en flytur, dah.

Skrevet

Fløy du over Bunnefjorden-Nordstrandsplatået-Lambertseter litt før to? Da så jeg et fly som kunne være som det du beskriver, rett opp, nesten hvitt i sola.

Nei, når jeg skrev «operating in area north», så betyr det Sæbyvannet i Svinndal som rapporteringspunkt, samt området nedover i Våler. Rygge kontrollerte luftrom opphører rett nord for Son.

Kanskje neste gang. =^)

Skrevet

Ja, og det kan du ha for deg selv! ,.) *BRRRRRRRRR* man kan dø av å ramle ned i fly.

Skrevet

Ja, og det kan du ha for deg selv! ,.) *BRRRRRRRRR* man kan dø av å ramle ned i fly.

Argh, en dag våkner nok eventyreren i deg såpass at du klyver inn ved siden av meg. Du kan da vel ikke se deg slått av svigermor?

Skrevet

Argh, en dag våkner nok eventyreren i deg såpass at du klyver inn ved siden av meg. Du kan da vel ikke se deg slått av svigermor?

jo - det kan jeg vel! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...