Gå til innhold

Fartssperre på 100 km/t på privatbiler! Javel sier jeg

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det utarbeides nå forslag om fartssperre på privatbiler. Den koster 10-15.000 kr pr bil som man skal betale selv. Ingen andre land har dette på privatbiler, Norge er da alene om det.

90% av bilistene kjører lovlig, og en gang i året trenger man "noe å gå på" i en forbikjøringssituasjon.

Selv kjører jeg i fartsgrensa så sant jeg er oppmerksom og ser alle skilter, men 5-10 ganger på 28 år har jeg trengt mer fart enn 100 km/t for å komme forbi. Jeg kunne selvsagt latt være å kjøre forbi, men f eks når det er en traktor foran i en halv time i halv fart, så risikerer vi da at en lenger bak mister tålmodigheten. H*n tar sjansen på å kjøre forbi flere biler pluss traktoren og 100-dobler risikoen for smell. da er det bedre at førstemann kan kjøre forbi og de andre følger på ene og en etter som det blir klart.

Skrevet

Om du ikke har oppdaget det før - den tungt medisinerte og hans regjerning er kun opptatt av én ting:

Å gjøre mest mulig faenskap for folk flest.

Skrevet

Du er klar over at du ikke har lov til å overskride fartsgrensen i en forbikjøring?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Om du ikke har oppdaget det før - den tungt medisinerte og hans regjerning er kun opptatt av én ting:

Å gjøre mest mulig faenskap for folk flest.

Nei, jeg tror de har fritidsproblemer, eller at de har programfestet å finne på et nytt kostbart og byråkratiserende tiltak hver måned?

Prikkbelastning på førerkort kostet 29 nye stillinger, men det ble ikke bevilget mer penger til stillingene, det går ut over politiets arbeid. Snart er hele politigjengen innendørs, og bandittene har fritt spillerom.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Du er klar over at du ikke har lov til å overskride fartsgrensen i en forbikjøring?

Javisst, man har ikke lov å kjøre over fartsgrensa i noe tilfelle, unntatt i nødverge, dvs mest vanlig transport av alvorlig akutt syke. Da må man melde seg for politiet uten ugrunnet opphold.

Skrevet

Javisst, man har ikke lov å kjøre over fartsgrensa i noe tilfelle, unntatt i nødverge, dvs mest vanlig transport av alvorlig akutt syke. Da må man melde seg for politiet uten ugrunnet opphold.

Så hva er da problemet?

Skrevet

Nei, jeg tror de har fritidsproblemer, eller at de har programfestet å finne på et nytt kostbart og byråkratiserende tiltak hver måned?

Prikkbelastning på førerkort kostet 29 nye stillinger, men det ble ikke bevilget mer penger til stillingene, det går ut over politiets arbeid. Snart er hele politigjengen innendørs, og bandittene har fritt spillerom.

I flg SSB er det ansatt 50 000 mennesker i NYE stillinger i snitt de siste 11 årene.

Eller sagt med andre ord:

Det ansettes i snitt 20 personer hver eneste dag i offentlig sektor. (220 dager/år)

Skrevet

Så hva er da problemet?

Har du opplevd at den du kjører forbi (som har kjørt godt under fartsgrensen så lenge du lå bak), øker hastigheten så fort du begynner forbikjøringen?

Det har jeg.

Kan du da se for deg hva som kan skje hvis bilen din har en fartssperre?

Jeg kan i hvert fall se potensielle problemer med det....

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Så hva er da problemet?

Ikke problem for meg, jeg er verdens tålmodigste.

Men jeg ser for meg en med svært liten tålmodighet prøve å kjøre forbi to biler og en traktor i 80-sone med fartssperre på 100 km/t. Da nytter det ikke å trå på gassen for å komme forbi.

Jeg satt på med en folkevogn som kjørte forbi et høylass. Det viste seg å være _to_ høylass uten luke mellom. Det var så vidt det ikke smalt med motgående trafikk, fører hadde _ikkeno_ å dra på med.

Skrevet

Uff, og dette skal vi betale selv?

Kan de ikke heller sette fartssperre på alle nye biler før de blir solgt da?

Jeg kunne trengt fartssperre, kjører i hvert fall 110 når jeg kjører opp til Gardermoen og Drammensveien og fartsgrensa er 100 km. Fine veier og lite biler og har det alltid litt travelt.

Skrevet

Har du opplevd at den du kjører forbi (som har kjørt godt under fartsgrensen så lenge du lå bak), øker hastigheten så fort du begynner forbikjøringen?

Det har jeg.

Kan du da se for deg hva som kan skje hvis bilen din har en fartssperre?

Jeg kan i hvert fall se potensielle problemer med det....

Det er en meget enkel løsning: Slakke av igjen og legge seg tilbake.

Skrevet

Det er en meget enkel løsning: Slakke av igjen og legge seg tilbake.

Dårlig løsning, for da har bilen som lå bak deg allerede gjort luken så liten at det ikke er forsvarlig.....

Skrevet

Fartssperre? Det må da være et av de mest idiotiske forslag de har kommet med til nå. Ærlig talt!

Dette kan umulig bli vedtatt. Høres mer ut som en 1.april-spøk.

Sånne forslag er rett og slett provoserende. Men det viser jo tydelig at feil folk sitter med styringa. Håper og tror at noen litt mer fornuftige i politikkens verden har vett til å stoppe dette.

Skrevet

Jasså, for et tåpelig forslag. Hva gjør man når man skal på biltur til andre land med høye fartsgrenser. Ligge å loffe sammen med trailere i høyre felt?

Skrevet

Nå kjenner ikke jeg detaljene i dette forslaget, men "sperren" de legger inn vil ikke hindre deg i å kjøre over grensen, kun å gjøre gasspedalen veldig "seig" slik at det blir vanskelig/ubehageligeg å kjøre fort. Det var i alle fall en sperre av slik art de diskuterte for noen år siden.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jasså, for et tåpelig forslag. Hva gjør man når man skal på biltur til andre land med høye fartsgrenser. Ligge å loffe sammen med trailere i høyre felt?

Det har alltid vært slik at 10% av folket bestemmer hvor kontrollerte vi andre skal være.

De 10%-ene kjører for fort, drikker for mye, er småkriminelle, snyter på skatten osv. Det får vi andre lide for.

F eks brukes de 10% aktivt for alt de er verd i alkoholpolitikken og for å kjøre opp avgiftene på alkohol. Vi andre 90% får betale skatten der de 10% er brukt som vikarierende årsak til den. Et resultat er at smuglere også lever som grever av å selge alkohol og stemmer KrF for at prisene ytterligere skal heves her på berget. Nå kan trailersjåfører glede seg over at en grense til er fjernet, nå kan de kjøre fra Tyskland to ganger i uka og bare ha norskegrensen å bekymre seg for. De fleste smugler bare det som er kvoten i EU. Men de er veldig mange.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg detaljene i dette forslaget, men "sperren" de legger inn vil ikke hindre deg i å kjøre over grensen, kun å gjøre gasspedalen veldig "seig" slik at det blir vanskelig/ubehageligeg å kjøre fort. Det var i alle fall en sperre av slik art de diskuterte for noen år siden.

Noen utleieselskaper i USA har en sperre som føler på temperaturen i kjølevannet og kutter tenningen i et tidels sekund hvert halve minutt når men kjører med for mye AC på i varmen, så man slipper å få koking på bilen. Tenningen kuttes mer og mer ettersom temperaturen stiger. Til slutt må man ta pause.

Den kan også føle på fart og belastning/vekt hvis man vil, og stilles inn på ulike måter.

Gjest buuhhuuu
Skrevet

Det er så man kan grine til øya blør...Idioter.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Dårlig løsning, for da har bilen som lå bak deg allerede gjort luken så liten at det ikke er forsvarlig.....

Enten det eller så saktner den du kjører forbi farten paralellt med deg. En kjerring gjorde det en gang jeg satt på, det endte nesten galt det og. Lurer på om noen kan være så onde at de gjør det med vilje?

I hvert fall er jeg blitt sperra mange ganger ved at andre tetter luker med vilje for at jeg ikke skal komme inn, og med ganske små marginer som resultat.

Skrevet

Enten det eller så saktner den du kjører forbi farten paralellt med deg. En kjerring gjorde det en gang jeg satt på, det endte nesten galt det og. Lurer på om noen kan være så onde at de gjør det med vilje?

I hvert fall er jeg blitt sperra mange ganger ved at andre tetter luker med vilje for at jeg ikke skal komme inn, og med ganske små marginer som resultat.

Har opplevd det selv ved flere anledninger, og ikke kun ved forbikjøringer men også ved akselerasjonsfelt med "glidelås" prinsippet.

Det finnes alt for mange som ikke klarer å se de mulige konsekvensene av det de gjør. De tenker kun på sin egen lille "egotrip" og enten driter i eller ikke forstår at det faktisk er de som bryter veitrafikkloven.

På mc har jeg ved to anledninger sparket hardt i bildør/skjerm når bilisten(e) tydligvis har tenkt at "han er mindre enn meg og får vike" - uten at det har vært plass til å vike, og det har vært de som har foretatt et "unødvendig" filskifte der de har hatt vikeplikt.

Og jeg slipper gjerne inn biler som viser med blinklys hva de ønsker. Men jeg blir ikke spesielt "blid" på de som bare turer frem uten å vise hensyn, og uten å forstå (eller driter i) hva konsekvensene av deres idiotkjøring fort kan bli.

Begge ganger jeg sparket i bilen(e), så viste jeg med tegn at jeg gjerne stoppet slik at de kunne forsvare seg (og eventuelt "anklage meg" for å ha lagd bulk i bilen(e) deres).

Men det hadde de da tydligvis ikke noe ønske om.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...