Gjest De Dem Dere Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 Ja, jeg trenger hjelp. Det heter jo De (du) Dem (deg) Deres (din) Men hva bruker man når det er dere? Altså når man sier for eksempel: Hva mener dere mine venner? Er det da DERE både i dis og dus form eller har jeg glemt et viktig ord? Trenger å vite dette fordi jeg skal besøke en adelsfrue i helgen. Ja, det er sant. Hun er streng, og det blir som å vandre inn i en forgangen alder. 0 Siter
Gjest javeldå Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 Det er ingen høflighetsform av flertallsordet "dere". I skriftlig form er det med liten bokstav. 0 Siter
Gjest forever young Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 Det er ingen høflighetsform av flertallsordet "dere". I skriftlig form er det med liten bokstav. ikke enig! Skriftlig bruker man stor bokstav på Dere i flertall. Mens muntlig kan man glemme problemet. Husker du ikke da man skrev brev i gamle dager fx.? .....Dere....... !! 0 Siter
Gjest Dovregubben Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 ikke enig! Skriftlig bruker man stor bokstav på Dere i flertall. Mens muntlig kan man glemme problemet. Husker du ikke da man skrev brev i gamle dager fx.? .....Dere....... !! Men da er det vel snakk om høflig form av entall? Vi sender Dere (dvs deg) denne brosjyren... Tror ikke det finnes en slik høflig flertallsform. 0 Siter
Gjest De Dem osv Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 Det er ingen høflighetsform av flertallsordet "dere". I skriftlig form er det med liten bokstav. Så man sier altså: Hva mener dere? selv om man vanligvis bruker De-form til de menneskene man snakker til? 0 Siter
Gjest javeldå Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 Så man sier altså: Hva mener dere? selv om man vanligvis bruker De-form til de menneskene man snakker til? Du kan kikke litt her: http://www.sprakrad.no/sos.htm 0 Siter
Gjest javeldå Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 ikke enig! Skriftlig bruker man stor bokstav på Dere i flertall. Mens muntlig kan man glemme problemet. Husker du ikke da man skrev brev i gamle dager fx.? .....Dere....... !! Jeg vet jeg har rett. Kikk her hvis du gidder: http://www.sprakrad.no/sos.htm 0 Siter
Gjest javeldå Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 Men da er det vel snakk om høflig form av entall? Vi sender Dere (dvs deg) denne brosjyren... Tror ikke det finnes en slik høflig flertallsform. Det er riktig å si: "Vi sender Dem denne brosjyren", eller "Vi sender dere denne brosjyren". Å si: "Vi sender Dere (med stor bokstav) denne....." er feil. 0 Siter
fresja Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 Det er riktig å si: "Vi sender Dem denne brosjyren", eller "Vi sender dere denne brosjyren". Å si: "Vi sender Dere (med stor bokstav) denne....." er feil. Enig med deg. Vi sender og får mange brev hvor det står Dere, men det heter Dem. Dvs, mange skriver du, dere i forretningsbrev også nå for tiden. Jeg husker vi lærte at det var spesielt viktig å bruke Sie (høflig tiltale) i tysk. Nå har jeg en tysk kollega, og han bruker Du i forretningsbrev på tysk. 0 Siter
Gjest Dovregubben Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Det er riktig å si: "Vi sender Dem denne brosjyren", eller "Vi sender dere denne brosjyren". Å si: "Vi sender Dere (med stor bokstav) denne....." er feil. OK, du har rett! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.