Gå til innhold

Når man er i konflikt med arbeidsgiver...

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i konflikt med min arbeidsgiver pga en sykemeldingsperiode. Ren fysisk sykdom, dette hadde ikke noe med jobben å gjøre. Arbeidsgiver trodde ikke på dette, men gjør det nå etter en telefon til min fastlege.

I tillegg har det - har jeg fått vite nå - gått rykter på jobben ang. trøbbelet som har vært. Min nærmeste overordnede har oppdaget en ting jeg ikke har gjort som BURDE vært gjort, og det er greit, det er min feil. I tillegg har hun diktet opp et par saker til som også har blitt tatt opp. Jeg VET med meg selv hva som er riktig, men her blir det ord mot ord.

Dette har ført til div møter osv. Jeg har sett meg nødt til å hyre advokat for å være sikker på at saken blir riktig håndtert, og for å vite hva jeg har krav på.

For å gjøre en lang historie kort: de har sagt at jeg ikke er ønsket tilbake i stillinge jeg har engasjement i. De tilbyr meg den stillingen jeg har fast stilling i (dette er kommunalt, dermed "må" de liksom finne noe å gjøre for enhver ansatt).

Samtidig sier de at jeg kan gå tilbake hvis jeg ønsker dette. Og nå er jeg veldig i tvil. Begge stillinger er på samme sted, men med forskjellig funksjon. Uansett skal jeg altså tilbake til stedet. Spørsmålet er i hvilken stilling, og hvordan det er å komme tilbake til et sted hvor det har gått mange rykter, og hvor man av overordnet ikke er ønsket...

Har noen vært borti noe tilsvarende? Hva burde jeg gjøre? Det ser jo best ut på en cv å beholde engasjementet, men på den annen side må jeg da forholde meg til min nærmeste overordnede som er VELDIG vanskelig, som jeg har holdt ut med i fem år, men som jeg nå har fått et enda mer anstrengt forhold til. Samtidig vet jeg godt selv hva som er fakta osv - men vil ikke blande inn over- og underordnede heller...

Hvordan gjøre "tilbakekomsten" minst mulig ubehagelig? Og hvilken stilling skal jeg ta?

Fortsetter under...

Ikke gå tilbake til din gamle stilling, men ta imot det nye alternativet. Da har du muligheter til å få en bedre sluttattest skrevet av en som ikke har fordommer mot deg. du slipper også frustrasjonen som følge med.

Du kan begrunne overgang til ny stilling overfor en ny arbeidsgiver med at det var ditt ønske ut fra trivsel og faglige interesser eller lignende.

Kizza1365380506

Dersom du er medlem i en fagforening så er de eksperter på slike saker.

Uansett, det er alltid lettere å få ny jobb dersom en er i arbeid, så du bør nok ta tilbake den jobben du er blitt tilbudt.

Du kan begynne å søke jobb med en gang etter at du er begynt igjen. Det at de byr deg ett alternativ som egentlig ikke er fristende er jo for å få deg til å si nei. Du må ikke la dem vinne. Da kan du si opp senere og det vil se mye bedre ut når du søker på en ny jobb.

Er mitt råd...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...