Gå til innhold

Alene hjemme - snart 15 år?

Anbefalte innlegg

Legger dette inn her og - ligger og under tenåringer....

Ut ifra svarene der, er nok vi for strenge/overbeskyttende/senile :-))

Vi skal vekk i vinterferien, og den eldste i huset vil være hjemme alene. Noe vi har sagt nei til.

Så han skal overnatte hos en venn, men få lov til å bruke huset på dagtid. Han selv mener at da bør han jo og få lov til å sove her, iallefall hvis han har med en kamerat.

Jeg synes det er altfor tidlig, men ifølge han får flere jevnaldrene lov til å overnatte hjemme alene. de går i 9.klasse.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137119-alene-hjemme-snart-15-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var alene hjemme i huset da jeg var på samme alder. Tror det var en uke, om ikke to. Hadde leieboere i kjelleren som var venner av familien, så det var alltid noen å gå til om jeg skulle trenge det. Gikk så fint så. :-)

Gikk fint med DEG, ja,men si meg, - gikk det like fint med Ming-vasen?

Eller var du ikke en sånn uskikkelig partyjente (som meg..)?

Annonse

Gikk fint med DEG, ja,men si meg, - gikk det like fint med Ming-vasen?

Eller var du ikke en sånn uskikkelig partyjente (som meg..)?

Jeg var nok litt for snill i den alderen. Eller bare litt for ensom... :-(

Hvis man er redd for at det blir fyll og spetakkel er det kanskje best å ikke la barna være alene hjemme i en slik alder.

Kjenner til et tilfelle der sønnen i huset var alene hjemme en helg. Tror han var ca 17-18. Da foreldrene kom hjem møtte de en sønn med kutt oppover ermene (panikk og skamfølelse mer enn reelt selvmordsforsøk tror jeg), og politiet hadde vært på besøk, narko-razzia... (ecstacy)

Jeg var nok litt for snill i den alderen. Eller bare litt for ensom... :-(

Hvis man er redd for at det blir fyll og spetakkel er det kanskje best å ikke la barna være alene hjemme i en slik alder.

Kjenner til et tilfelle der sønnen i huset var alene hjemme en helg. Tror han var ca 17-18. Da foreldrene kom hjem møtte de en sønn med kutt oppover ermene (panikk og skamfølelse mer enn reelt selvmordsforsøk tror jeg), og politiet hadde vært på besøk, narko-razzia... (ecstacy)

Ai, ai, ai!

Da ble det nok huskestue, ja!

Jeg fikk være alene hjemme en natt eller to av gangen da jeg var på den alderen.

Det gikk stort sett bra, men jeg hadde en skikkelig bommert med en fest som kom totalt ut av kontroll. Folk bare strømmet inn og det ble slåssing, spying, ting som knuste, ting som forsvant, gulvteppet ødelagt, store rifter i parketten, sneiper i sofaen, puling i sengene og stort sett bare kaos. Ikke noe ålreit i det hele tatt.

Nå skal jeg ikke skremme vettet av deg, altså. Ikke alle var som meg og inviterte til fest... Hvis sønnen din er en relativt fornuftig type, kan det sikkert gå bra at han er alene hjemme.

Men da er det lurt med sikkerhetsforanstaltninger, for eksempel kan dere avtale faste tider dere skal snakkes i telefonen, pluss varsle at du kanskje ringer ham på hjemmetelefonen både titt og ofte.

Du kan alliere deg med gode naboer og/eller foreldrene til kameratene, slik at de også vet at han er hjemme alene (og han vet at de vet det) slik at han kan henvende seg til dem om det skulle være noe.

Eventuelt kan dere dele opp uka litt, slik at han og kompisen får være alene hjemme noen dager/netter, og resten hjemme hos kompisen.

Gjest forever young

Jeg var hjemme alene i "hele helger" fra jeg var ca 14 år jeg .....

Vet om jenter som har vært på hytteturer, fra fredag til søndag, fra de var 11 år ..... (personlig så synes jeg det er veldig tidlig igjen da ... )

spørs på hvem man er, og hvordan man lever. Jeg var alene fra jeg var 11. Ingen fare for festing da.. *ler*

Annonse

kjerringskinn

Det kommer litt an på hvor dere bor og hvor voksen han er for alderen.

Etter å ha hørt litt på politiradioen på kveldstid, så er jeg ikke i tvil om at ungdomsmiljøet i Oslo er MYE hardere nå enn for bare noen få år tilbake. Det er drikking, slåssing, gjengbråk og ukontrollerte hjemme-alene fester hver helg. Kan ikke tenke meg at det er så annerledes i andre byer.

Jeg hadde ikke tatt sjansen...

Det kommer litt an på hvor dere bor og hvor voksen han er for alderen.

Etter å ha hørt litt på politiradioen på kveldstid, så er jeg ikke i tvil om at ungdomsmiljøet i Oslo er MYE hardere nå enn for bare noen få år tilbake. Det er drikking, slåssing, gjengbråk og ukontrollerte hjemme-alene fester hver helg. Kan ikke tenke meg at det er så annerledes i andre byer.

Jeg hadde ikke tatt sjansen...

Jeg vokste opp på landet, og min erfaring er at vi som gjorde det, ofte har mye villere og verre historier å fortelle om hjemme alene-fester og denslags enn de jeg kjenner som vokste opp i byer.

Hjemmetjenesten og barnevernstjenesten her sa at datteren min var gammel nok til å være alene 3 uker mens jeg var på sykehuset.

Så hun var alene og det gikk faktisk fint selv om jeg synes det var i tidligste laget.

Hvor gammel var datteren din da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...