Gå til innhold

Når bare ett av barna får forskudd på arv

Anbefalte innlegg

Broren min har fått 150 000 i forskudd på arv. Det har ikke jeg. Ikke sur for det, men det jeg lurer på er hvordan vi skal ordne opp i dette etter hvert. Hvis foreldrene våre dør om 20-30 år, så er jo 150 000 noe helt annet da enn for 5 år siden. Rente og forventet inflasjon tilsier at 150 000 er verdt ca. 350-400 000 om 30 år. Hvordan regnes dette om? Noen som har vært borti lignende? Hva gjorde dere?

Fortsetter under...

Mener du å tyne ut mest mulig av han eller?Unnskyld meg, men jeg synes du høres så grisk ut.

Jeg skulle tro at du ikke kan tillegge disse 150.000 noe renter så lenge dere ikke har en kontrakt på det(uten å vite).

Kjempegrisk? Nå var jo i grunnen hele poenget at jeg ikke trenger de pengene, men jeg synes at rett skal være rett. Det er blodig urettferdig at en får 400 000 mens en annen får 150 000.

Du kjenner tydeligvis ikke lovteksten (arveloven) heller. Den slår fast at det skal tas hensyn til antall år, inflasjon osv. Spørsmålet mitt var HVORDAN dette regnes ut.

Foreldrene dine kan gi broren din så mye penger de vil idag, uten at du har rett til noen tilsvarende sum verken idag eller senere.

Kjenner du til arveloven? Den fastslår noe helt annet når dette har blitt gitt som forskudd på arv. Da skal det være avkorting i arv senere. Og det skal tas hensyn til tidsperspektivet når det er rimelig.

Foreldrene dine kan gi broren din så mye penger de vil idag, uten at du har rett til noen tilsvarende sum verken idag eller senere.

Ikke så lenge det gis som forskudd på arv. Da skal det tas hensyn til i det totale arveoppgjøret.

Gaver er selvsagt noe helt annet.

Annonse

Kjempegrisk? Nå var jo i grunnen hele poenget at jeg ikke trenger de pengene, men jeg synes at rett skal være rett. Det er blodig urettferdig at en får 400 000 mens en annen får 150 000.

Du kjenner tydeligvis ikke lovteksten (arveloven) heller. Den slår fast at det skal tas hensyn til antall år, inflasjon osv. Spørsmålet mitt var HVORDAN dette regnes ut.

Ærlig talt!

Synes faktisk dette var griske tanker jeg og..

Har aldri reagert på at søsken har fått mer enn meg - om det er på ene eller andre måten.

Hadde jeg vært det - så hadde jeg glemt hele greie, og om 30 år får du nøye deg med det du får! Dessuten synes jeg ikke det er pengene som er viktigst når man skal arve, det som jeg tenker mest på er ting som man er glad i - som man gjerne vil ta vare på....

Ærlig talt!

Synes faktisk dette var griske tanker jeg og..

Har aldri reagert på at søsken har fått mer enn meg - om det er på ene eller andre måten.

Hadde jeg vært det - så hadde jeg glemt hele greie, og om 30 år får du nøye deg med det du får! Dessuten synes jeg ikke det er pengene som er viktigst når man skal arve, det som jeg tenker mest på er ting som man er glad i - som man gjerne vil ta vare på....

Ja, det må du gjerne mene. Men hvis du ikke kan svare på spøsmålet så synes jeg faktisk at du ikke skal svare i det hele tatt. Spm er hvordan det regnes ut, ikke hva andre mener om meg.

Du får sjekke litt rundt i arveloven. Du har selvsagt et poeng i at 150.000 i dag mer mer verdt enn samme nominelle beløpet om 20-30 år. Dette bør reguleres gjennom avtale.

Det er fornuftig av både søsken og foreldre å ha orden i disse sakene og sørge for likebehandling hvis det er det man ønsker.

Fornuftige foreldre og avkom skjønner dette og unngår ugreie situasjoner i ettertid. Arveoppgjørene begynner etterhvert å omfatte seriøse penger i mange tilfeller, og dette øker behovet for orden og system.

Diverse innlegg om griskhet etc. i denne tråden, er kun umodent vrøvl og kan ses bort fra.

Jeg kan ikke svare på dette selv, men kanskje banken vet eller kontakt et advokatfirma (vet ikke om denne saken er gratis) Prøvde å søke i Kvasir på "Forskudd på arv", og da fikk jeg opp noenting som du kanksje kan lese.

Hvis du søker på arv eller forskudd på arv andre steder så finner du kanskje noe av det du leter etter, jeg prøvde bare på en for å se, håper det hjelper litt.

http://search.kvasir.no/query?q=forskudd+p%E5+arv&submit=S%F8k&what=no

Ulv I Faarikaal

Du får sjekke litt rundt i arveloven. Du har selvsagt et poeng i at 150.000 i dag mer mer verdt enn samme nominelle beløpet om 20-30 år. Dette bør reguleres gjennom avtale.

Det er fornuftig av både søsken og foreldre å ha orden i disse sakene og sørge for likebehandling hvis det er det man ønsker.

Fornuftige foreldre og avkom skjønner dette og unngår ugreie situasjoner i ettertid. Arveoppgjørene begynner etterhvert å omfatte seriøse penger i mange tilfeller, og dette øker behovet for orden og system.

Diverse innlegg om griskhet etc. i denne tråden, er kun umodent vrøvl og kan ses bort fra.

Siden foreldre kan omdisponere 1/3 av arven etter seg som de vil, og kan gjøre hva de vil så lenge de lever, da skulle det være mye rom for avtaler og testament.

Kjekt med en avtale med barna i tillegg til testamentet som f eks kan forhindre at barn går i totta på hverandre etter ens død.

Annonse

Ja, det må du gjerne mene. Men hvis du ikke kan svare på spøsmålet så synes jeg faktisk at du ikke skal svare i det hele tatt. Spm er hvordan det regnes ut, ikke hva andre mener om meg.

Jada - men når du påstår at du ikke er grisk, så må jeg jo få lov å kommentere det :)

Hjertelig takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...