Gå til innhold

6 åringer og ringenes herre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Der må man vel se an et og et barn mener nå jeg.

Vet om barn i den alderen som har hatt problemer med søvn i månedsvis etter å ha sett Lille My i Mummidalen kaste stjernestøv over de andre...

og jeg har en egen syvåring som ikke har hatt mareritt noen gang av filmer som godt klarer filmer med 11 års grense.

Så der er du nok selv den beste til å vurdere.

:)

Annonse

Gjest lis@bet

Der må man vel se an et og et barn mener nå jeg.

Vet om barn i den alderen som har hatt problemer med søvn i månedsvis etter å ha sett Lille My i Mummidalen kaste stjernestøv over de andre...

og jeg har en egen syvåring som ikke har hatt mareritt noen gang av filmer som godt klarer filmer med 11 års grense.

Så der er du nok selv den beste til å vurdere.

Har du sett Ringenes herre?

Har du sett Ringenes herre?

For lenge siden, husker ikke hvordan den var.

Sier ikke jeg hadde latt min se det, men unger er forskjellige så jeg mener man generellt bør se ann barnet i slike situasjoner.

Men det skader sikkert ikke å vente heller...

Hva som er best for meg...osv.

Gjest lis@bet

For lenge siden, husker ikke hvordan den var.

Sier ikke jeg hadde latt min se det, men unger er forskjellige så jeg mener man generellt bør se ann barnet i slike situasjoner.

Men det skader sikkert ikke å vente heller...

Hva som er best for meg...osv.

Hadde jeg en 6-åring skulle h*n aldri fått se RH. Det er, særlig i nr 1, en god del "horror-scener" med orker som bobler bobler opp fra slim-kulper, o.l. Ikke pent, jeg ville blitt skadet for livet om jeg som 6-åring hadde sett noe sånt. Jeg tuller ikke..

Hadde jeg en 6-åring skulle h*n aldri fått se RH. Det er, særlig i nr 1, en god del "horror-scener" med orker som bobler bobler opp fra slim-kulper, o.l. Ikke pent, jeg ville blitt skadet for livet om jeg som 6-åring hadde sett noe sånt. Jeg tuller ikke..

Derfor er det nok bra å ha det som gyllen regel å se filmene selv før man lar barna se dem.

Annonse

still5barnsmor

Absolutt..! :-)

Vet du...jeg hadde aldri latt mine se RH heller, men her for et års tid siden tok de eneren uten at jeg visste det (klatret opp en plass jeg aldri hadde trodd de skulle finne den)og så den alle sammen...skjønnte det ikke før jeg overhørte en lek om orker og annet....!!!!!.....sjokk!!!!! Var helt klar til å myrde den naboen som hadde latt dem se osv....

så viste deg seg at de hadde gjort det selv (5,6,7 og åtte år) Ingen av dem har hatt mareritt heller....

De har ikke fått se den flere ganger og heller ikke de andre (ikke før de er passert ti)

Poenget er at jeg hadde trodd de ville få mareritt og "ta skade" som du sier, men de gjorde ikke det...forskjellig fra unge til unge er det visst ja...:-))

For ordens skyld så er mitt svar på første innlegg: Nei , jeg ville aldri latt en seksåring se ringenes herre filmene - noen av dem...

klems fra

Gjest lis@bet

Vet du...jeg hadde aldri latt mine se RH heller, men her for et års tid siden tok de eneren uten at jeg visste det (klatret opp en plass jeg aldri hadde trodd de skulle finne den)og så den alle sammen...skjønnte det ikke før jeg overhørte en lek om orker og annet....!!!!!.....sjokk!!!!! Var helt klar til å myrde den naboen som hadde latt dem se osv....

så viste deg seg at de hadde gjort det selv (5,6,7 og åtte år) Ingen av dem har hatt mareritt heller....

De har ikke fått se den flere ganger og heller ikke de andre (ikke før de er passert ti)

Poenget er at jeg hadde trodd de ville få mareritt og "ta skade" som du sier, men de gjorde ikke det...forskjellig fra unge til unge er det visst ja...:-))

For ordens skyld så er mitt svar på første innlegg: Nei , jeg ville aldri latt en seksåring se ringenes herre filmene - noen av dem...

klems fra

Småkrapyl!! ;-)

Er du sikker på at de så hele? Den er jo rimelig lang, og oppmerksomheten til en 6-åring kan være varierende.. ? Uansett, det er sikkert sant at unger reagerer forskjellig, men som utgangspunkt bør man ikke la småbarn se slike filmer. Nå var jo du rimelig uskyldig midt oppi dette da.

Jeg husker enda enkelte klipp jeg tilfeldigvis så av skrekkfilmer da jeg var liten. (et klipp var fra et vanlig filmanmeldelsesprogram med Pål Bang Hansen!) Jeg hadde mareritt om det med jevne mellomrom, eller drømte om noe som lignet. Det kunne komme lenge etterpå, og slike ekle glimt dukket opp i hodet mitt når jeg var mørkredd, f.eks. Men jeg turte ikke fortelle mamma om hva jeg var redd for. Bare at jeg var redd.

8-åringen her har nettopp sett de to første her hjemme på dvd. Lyden er lavere, skjermen mindre osv enn på kino, dvs at inntrykket ikke blir så voldsomt.

Vi satt sammen med ham hele tiden, forklarte og pratet, og minnet ham på at veldig mye av det er filmtriks osv. Han syntes det var flott, og fikk med seg mye mer av handlingen enn jeg hadde trodd på forhånd.

Vi var i tvil, han fylte 8 i november... Vi valgte å prøve. Men aldri om jeg ville vist den til en 6-åring. Samtidig kommer det an på ungen også, ikke alle 8-9-åringer er klare for en sånn type film...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...