Gå til innhold

6 åringer og ringenes herre

Anbefalte innlegg

Gjest bruseline

Det vi voksne har så altfor lett for å glemme er hvordan barn suger til seg inntrykk, og hvordan de ikke er i stand til å se "helheten" i situasjoner. Det er naivt å tro at en seksåring, eller en åtteåring for den saks skyld slår seg til ro med at det "bare er filmstriks". Selvfølgelig hører de at de voksne sier det...men det har likevel satt spor i den delen av tankene deres som kalles fantasien :o(

Som et eksempel: Jeg husker ennå da jeg som lita jente hørte om en kannibal som hadde blitt avslørt, og det hadde blitt funnet et hode i ovnen hjemme hos ham.... Hm, kan ikke si det bildet har forlatt meg ennå. Og jepp, jeg ble nok redd av det.

Og en film jeg fikk se i et barneselskap med en klassevenninne (tror vi gikk i femte), der en forhekset gjenstand førte til drap. Vel, elle voksne i verden kunne fortalt meg at dette var filmtriks, og jeg hadde trodd de, men ikke pokker om jeg hadde blitt mindre skremt av den grunn.

Nei, nå må alle voksne skjerpe seg ! Ikke vær så naive at dere tror barna ikke tar skade av "litt vold" så lenge en forklarer.

Forøvrig anbefaler jeg alle å ta en titt på www.barnevakten.no Vi har blitt medlem, og det bør dere og !

Fortsetter under...

still5barnsmor

Småkrapyl!! ;-)

Er du sikker på at de så hele? Den er jo rimelig lang, og oppmerksomheten til en 6-åring kan være varierende.. ? Uansett, det er sikkert sant at unger reagerer forskjellig, men som utgangspunkt bør man ikke la småbarn se slike filmer. Nå var jo du rimelig uskyldig midt oppi dette da.

Jeg husker enda enkelte klipp jeg tilfeldigvis så av skrekkfilmer da jeg var liten. (et klipp var fra et vanlig filmanmeldelsesprogram med Pål Bang Hansen!) Jeg hadde mareritt om det med jevne mellomrom, eller drømte om noe som lignet. Det kunne komme lenge etterpå, og slike ekle glimt dukket opp i hodet mitt når jeg var mørkredd, f.eks. Men jeg turte ikke fortelle mamma om hva jeg var redd for. Bare at jeg var redd.

kjære deg...Pål bang hansen....hvem som helst ville fått mareritt av ham....;-)))

Nei, alvorlig....jeg tror neppe de har sett hele, men jeg tror de så på den flere ganger før jeg oppdaget at det var derfor de lekte så stille på loftet....med _veldig_lav lyd på :-) Reagerte ikke før de diskuterte hvem som var orker og hvem som var hobbiter (og i deres verden var hobbitene de sterkeste)

Nei de er nok lik sin far for jeg får fremdeles mareritt av trillere (spes psykologiske) Hater "kveppe"filmer den dag idag - og nå er jeg jo gaaaaammel ;-)

Liker best at ungene ser astrid lindgren og disney jeg...god moral på sistnevnte og spillopper i kontrollerte former på førstnevnte...

klems til deg fra meg...

8-åringen her har nettopp sett de to første her hjemme på dvd. Lyden er lavere, skjermen mindre osv enn på kino, dvs at inntrykket ikke blir så voldsomt.

Vi satt sammen med ham hele tiden, forklarte og pratet, og minnet ham på at veldig mye av det er filmtriks osv. Han syntes det var flott, og fikk med seg mye mer av handlingen enn jeg hadde trodd på forhånd.

Vi var i tvil, han fylte 8 i november... Vi valgte å prøve. Men aldri om jeg ville vist den til en 6-åring. Samtidig kommer det an på ungen også, ikke alle 8-9-åringer er klare for en sånn type film...

Men selv om en 8-åring mot formoding skulle takle å se en slik film, skjønner jeg rett og slett ikke _hvorfor_ h*n skal se den.

Den er ikke lagd for barn. Da får barna vente.

Annonse

Jeg ser at flesteparten her er enig om at 6 åringer ikke bør se ringenes herre,det mener jeg også.Måtte bare spørre andre da jeg vet av en del 6åringer som har sett filmene.Min 8 åring har ihvertfall ikke sett filmene,han må nok vente noen år til ja!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...